Det är snart tre år sedan Cupra bröt sig loss från Seat och blev ett eget märke. Den första bilen som fick den Transformerinspirerade logotypen i fronten var Ateca som i mångt och mycket bara är en Seat på steroider. Formentor däremot är den första modellen som är designad och utvecklad helt av Cupra själva. Nåväl, många delar har plockats direkt från mamma Volkswagens lagerhyllor. Vi lägger i Högsta Växeln för att undersöka om Formentor möter de högt ställda förväntningarna. 

Cupra Formentor 2.0 TSI 310 VZ (2020)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 310 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h:  4,9 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1721 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4450/1839/1528mm
Pris: 449 900 SEK
(testbil 555 800 SEK)

Vid en första anblick noterar man det aggressiva formspråket som tar ett rejält kliv från Seats mer slätstrukna alternativ. Designspråket skriker “se på mig!” tack vare de aggressiva linjerna, LED-rampen och den spektakulära färgen som skimrar mellan midnattsblå och nattsvart. De designmässiga dragen är aggressiva och påtagligt sportiga vilket gör det uppenbart att det är en potent bil vi har att göra med. Det här understryks ytterligare av diffusorn som ramar in de fyra avgaspiporna och de bronsfärgade bromsarna från Audi RS3. Designspråket är faktiskt så aggressivt att jag skulle våga påstå att det här är lite av en miniversion av Lamborghini Urus. 

Bakom ratten är det inte längre lika Cupra-specifikt utan mycket känns igen från syskonen inom Volkswagen-koncernen. Testbilen var utrustad med säten i petroleum-blått skinn och den överlag mörka interiören lyfts av subtila bronsfärgade detaljer. Bronsfärgen är ett återkommande inslag hos alla Cupra-modeller och personligen tycker jag att det finns färger som gör sig bättre i en bilinteriör men det är kul att sticka ut när mycket inom branschen ser likadant ut. Utrymmena är väl tilltagna och helt i linje med vad man förväntar sig. Bilen fungerar ypperligt för den mindre familjen i behov av rejäla fartresurser.  

Konkurrenter
Audi RS Q3
Volkswagen T-Roc R

Drivlinan hämtas direkt från lagerhyllorna och återfinns i en rad andra Volkswagen-modeller som exempelvis Tiguan R. Motorn levererar rejält med både effekt och vridmoment, likaså är växellådan rapp och hänger med bra i svängarna men trots detta blir det aldrig helt tillfredsställande. Effektkurvan är helt enkelt lite för linjär och den riktiga udden framträder aldrig riktigt. Det är synd för Formentor är bland de ballare bilarna som presenterats den senaste tiden, som inte kostar multum och kräver att man säljer sin ena njure. Väghållningen är riktigt vass och skillnaden mellan de olika körlägena är påtaglig vilket gör att längre strapatser kan klaras av i en handvändning om komfortläget är ilagt. 

Utöver att motorn saknar den riktiga udden är ljudet också något av ett diskussionsämne då det i Cupra-körläget levererar ett muller ur högtalarna som knappast förknippas med en fyrcylindrig motor. Riktigt tråkigt tycker jag då det tar bort mycket av den autentiska känslan jag önskar finna i en prestandamodell. Här hade Cupra kunnat ta inspiration från Tiguan R och bett avgasspecialisten Akrapovič om hjälp för att konstruera en lösning som faktiskt låter trevligt på riktigt.

Det aggressiva utseendet talar för sig själv och den mörka satinliknande kulören gör att vem som helst faller platt. Formentor har tonvis av attityd och det hör inte till ovanligheterna att folk vänder sig om för att titta när man kör förbi. Trots spektakulär design och respektabel prestanda är utförandet tillräckligt praktiskt för att rymma hela kompisgänget eller familjen. Formentor har potential att slå stort hos en målgrupp som inte är sugen på Volvo, villa och vovve utan istället vill ha något lite mer extravagant som står ut från det ordinära. Med Formentor visar Cupra att de är att räkna med och vässar man bara nästa kreation på ett fåtal punkter finns det potential för något riktigt enastående.  

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Tekniker, hobbypolitiker och Saab-fantast samt ägare till en före detta pressbil, nämligen en Saab 9-5 Hirsch. Älskar bilar som inte är besudlade med onödig elektronik och längtar efter att få köpa en äldre Porsche. Är också Sveriges yngste motorjournalist.