Test: Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3 Sportback (2020)
Motor: 2,5-liters, 5-cylindrig, bensin, 400 hästkrafter, 480 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 775 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4507/1851/1557mm
Pris: 694 500 SEK (testbil cirka 790 000 SEK)

För snart tio år sedan introducerade Audi en lite högre bil som fick namnet Q3. Den hamnar storleksmässigt precis mittemellan kompakt-SUV:en Q2 och Audis bästsäljande bil, tjänstebilsfavoriten Q5. Just Q3 har dock ett ess i rockärmen, den går nämligen att få som Sportback. Det innebär att taket sluttar för att den ska upplevas som så sportig som möjligt. Strax efter lanseringen av Q3 Sportback fick den ta del av RS-behandlingen som förvandlar SUV-coupén till en renodlad prestandabil på styltor. Låt oss ta reda på om Sportback-versionen är en rolig SUV eller en onödig leksak för den designmedvetne genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Audi RS Q3 Sportback.

Inte helt oväntat märks det att Audi har lagt stort fokus på design. Det är trots allt en av de främsta anledningarna till att man köper en coupé-SUV. Märket själva menar att det svepande taket och den maffiga formen ska förhöja den sportiga känslan och jag kan i det här fallet inte annat än att hålla med. Vanliga Q3 liknar en degklump lite för mycket för att uppfattas som ett prestandamonster medan de gigantiska, ovala RS-utblåsen faktiskt passar in med Q3 Sportbacks övriga design. Sportback är både längre och lägre än vanliga Q3 och siluetten är faktiskt riktigt attraktiv, hur onödig och opraktiskt den än är.

Interiören delas med vanliga Q3 men RS-utförandet innebär att flera ytor har klätts i alcantara (som i testbilens konfiguration hade samma färg som exteriören) och att ratten har fått en RS-knapp för snabb tillgång till ett anpassningsbart sportläge. Interiördesignen i sig känns igen från andra Audi-modeller. Infotainmentsystemet är enkelt att använda och tack och lov är reglagen för klimatanläggningen fysiska.

Sätena är relativt hårda men det innebär också att de ger stöd för baken så att man slipper halka runt i snäva kurvor. En märklig detalj är att startknappen nästan sitter gömd under den smått utstickande delen för klimatanläggningen. Det gör att man, om man råkar vara lite längre, knappt ser knappen när man stiger in. Den hade enligt mig gärna fått vara placerad bredvid den oestetiska växelväljaren i mittkonsolen.

Det viktigaste i en RS-bil är trots allt köregenskaperna och RS Q3 Sportback är väldigt trevlig att köra. Den femcylindriga motorn med 400 hästkrafter har fartresurser så att det räcker och blir över. Att den faktiskt är en SUV och därmed relativt hög känns knappt av och det går att pressa bilen ordentligt på kurviga vägar utan att få känslan av att den ska välta.

Anledningen till att den håller sig så upprätt är att dämparna är så hårt ställda att jag ibland undrade om förarstolen hade direktkontakt med asfalten jag körde på. Dubbelkopplingslådan är fantastiskt kvick att växla och det mullrande ljudet som kommer ur de gigantiska utblåsen vid acceleration går inte att klaga på.

Utrymmet i baksätet är, föga förvånande, uselt för att vara en SUV. Ett av de största problemen med SUV:ar i coupéformat är nämligen att man tar bort det extra utrymme som den vanliga SUV-versionen bjuder på.

Särskilt takutrymmet bak är rent ut sagt förkastligt. Den skidbackssluttande taklinjen har förstås även gjort sitt i bagageutrymmet. Det kommer inte gå att lasta något särskilt högt som exempelvis två flyttlådor på varandra. Jag kan dock meddela att RS Q3 Sportback sväljer minst två golfbagar och det kanske är ett mer passande mätobjekt för just den här bilen.

Q3 Sportback är en dyr bil redan från början och den får, inte helt oväntat, en ännu högre prislapp i RS-utförande. Jag har svårt att förstå varför någon skulle vilja välja en RS Q3 Sportback över en vanlig RS 3. Visst, det är inget fel på köregenskaperna och den ser i mitt tycke bra ut jämfört med andra coupé-SUV:ar. För att vara en SUV är den dock lika funktionell som en blyertspenna med avbrutet stift. RS Q3 Sportback är egentligen en bil för den som enbart är ute efter ett högre insteg och inte den funktionalitet som en vanlig SUV erbjuder. Det gör Audi RS Q3 Sportback till en onödig modemedveten racer.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.1

Sammanfattning

Audi RS Q3 Sportback är en bil för den som prioriterar design över praktikalitet. Den är snabb, trevlig att köra och ser bra ut. Dock hamnar den i en kategori med en biltyp som är svår att motivera.