Test: Seat Leon Cupra R ST
Seat Leon Cupra R ST (2020)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 300 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 529 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4591/1816/1431mm
Pris: 429 900 SEK (testbil cirka 450 000 SEK)
Om du är lika intresserad av att kunna åka till Ikea som att ligga i ytterfilen på motorvägen är en snabb kombi troligtvis något som tilltalar dig rejält. De flesta drömmer nog om en Audi RS 6 eller en Mercedes-AMG E 63. Men om ens plånka inte är lika tjock som en lagbok finns det lyckligtvis mer tillgängliga alternativ. Ett av dessa är utgående SEAT Leon Cupra R ST, en supersnabb spansk kombimissil som dels kan köra runt ringen på under åtta minuter men även agera packåsna. Låt oss ta reda på om den är lika bra i verkliga livet som på papper genom att lägga i Högsta Växeln och recensera den.
Det som utmärker just R-varianten av Cupra är en kavalkad av koppardetaljer på både insidan och utsidan. De fyra utblåsen, Brembo-bromsarna, och det sänkta chassit avslöjar vad som döljer sig under den hyfsat diskreta exteriören. Utseendemässigt ser bilen tämligen aggressiv ut och bilens distinkta linjer lyckas väl med att framhäva dess spanska flärd. På insidan möts man av ett utdaterat infotainmentsystem och den hel del hårdplast. Den Alcantara-klädda ratten, inläggen i fake-kolfiber, samt koppardetaljerna pekar på bilens prestandaorienterade anda men är inte särskilt smakfulla.
Jämte vanliga Cupra ST har R-varianten alltså 20 fler hästkrafter och representerar övergången från Seat till Cupra. Cupra R ST är den sista Cupra-modellen som inte kommer att heta Cupra (Seats nya prestanda-märke) trots att den kom till världen när Cupra som bilmärke redan fanns. Med det sagt är Cupra R ST en specialmodell i limiterad upplaga, en förlängning av Cupra R som dök upp för två år sedan. Den är mer inställd på att förhöja upplevelsen bakom ratten kontra en Volkswagen Golf R Sportcombi som tar sig an en något mer alldaglig approach.
Bilens 300 hästkrafter går ner i backen via en sjustegad dubbelkopplingslåda och ett fyrhjulsdriftssystem som helt klart väljer att favorisera framhjulen. Gasen i botten resulterar i en knapp fördröjning från växellådans håll innan ett gäng spanska caballos skjuter iväg bilen i rasande fart. Man uppmanas minst sagt till att köra den som om man vore självaste Fernando Alonso. På landsväg är Cupra R ST välbalanserad och oerhört enkel att köra på gränsen. Upplevelsen är klinisk men mer engagerande än i exempelvis en Volkswagen Golf R. Resultatet är förutsägbart men samtidigt givande.
Man kan ta sig an varje kurva i den hastighet man behagar och det krävs mycket för att man ska överrumplas. Cupra R uppmanar till ligisttypisk körning. Bromsarna biter likt en haj och på slingriga landsvägar dansar bilen fram. Komfortmässigt är den klart godkänd trots de enorma fälgarna och den känns alltid följsam. När man lämnar landsvägen för motorvägen krävs det inte många ögonblick med plattan i mattan innan man är i farozonen för att förlora sin frihet. Att bilen går att köra på det sätt det går att göra är imponerande, särskilt med tanke på att bagageutrymmet rymmer mer än en Volvo V90.
Seat Leon Cupra R ST är alltså en mångsidig övergång från Seat till dess nya avkomma Cupra. Det nya märket kommer att fokusera på prestandaorienterade bilar som Cupra Ateca och Cupra Formentor. Det faktum att Leon Cupra R ST är just en Seat gör det knappast tydligare men framöver kommer vi inte att se några nya Seat Cupror på vägarna. Med det sagt är Seat Leon Cupra R ST en utomordentlig kombination av prestanda och praktikalitet om man nu kan leva med kopparutsmyckningen.
Betyg
Sammanfattning
Seat Leon Cupra R ST är den sista Cupra-modellen som även kommer att vara en Seat – framöver är det bara Cupra som gäller. Den förenar prestanda och praktikalitet i ett aggressivt paket.