Mitsubishi L200 Double Cab (2020)
Motor: 2,2-liters 4-cylindrig dieselmotor, 150 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: Sexväxlad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 11,8 sekunder
Toppfart: 171 km/h
Vikt: 2 149 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5305/1780/1815 mm
Pris: 269 900 SEK (testbil cirka 324 380 SEK)

Mitsubishi har genom L200 gjort beslag på budgettronen inom pickup-segmentet, något som resulterat i att modellen är en av märkets bäst säljande bilar. Årsmodell 2020 kommer med en mängd uppdateringar ut- och invändigt, med förhoppningen om att även i fortsättningen kunna erbjuda marknadens mest prisvärda alternativ inom nämnda modellkategori. Vi lägger i Högsta Växeln på Sveriges gropiga grusvägar för att utreda om så är fallet.

Jämte den föregående generationen har man tagit stora steg designmässigt. Nya L200 pryds av en kantig, robust front som utstrålar aggressivitet och pondus – olikt dess rundformade föregångare – vilket gifter sig väl med bilens image som tufft offroad-fordon. Faktum är att Mitsubishi själva titulerar designspråket som ”Rock Solid”; en talande beskrivning för vad de försöker uppnå rent visuellt.

Liksom man har putsat på fasaden, har mycket hänt under skalet. Under huven finner vi en ny 2,2 liter stor dieselfyra som i testbilen kopplats samman med en 6-växlad automatlåda. Resultatet är en mer raffinerad och personbilsliknande motorkaraktär, vilket går i linje med det faktum att pickuper i allt större omfattning brukas som förstabil. Körupplevelsen är emellertid fortsatt ganska primitiv; växellådan upplevs som trög, medan bilen överlag är dragstark men otroligt långsam. Även komforten är aningen stötig, vilket följer av att L200 är bestyckad med bladfjädring. Att likt en traktor skutta fram på en guppig skogsväg kan förvisso upplevas som äventyrligt, men de som på en daglig basis ämnar använda bilen i terräng som sådan bör överväga hur högt prioriterat bekvämlighet är.

Väl på slät asfalt sitter man emellertid komfortabelt i de läderbeklädda stolarna som ryms i kupén, något som lindrar den frustration som uppstår så snart man ger sig in i kamp med ett av marknadens sämsta infotainmentsystem. I dess menyer finner man exempelvis uråldriga funktioner såsom en designerad Ipodapplikation – knappast det hetaste inom techvärlden – medan navigering och kartfunktioner lyser med sin frånvaro. Android Auto och Apple Carplay blir här räddningen för de som eftersöker någorlunda modern teknik. I övrigt känns interiören plastig och inspirationslös, vilket i första hand för tankarna till ett råbarkat arbetsfordon, snarare än något som strävar efter att ge sken om en personbilsliknande upplevelse – det är tydligt var man skär kostnader.

Mitsubishi L200 imponerar däremot med sina otaliga säkerhetsfunktioner, i synnerhet med tanke på dess låga pris. Bilen är exempelvis utrustad med automatiskt kollisionsvarningssystem, döda-vinkeln- och filbytesvarnare, samt en 360-graders-kamera som möjliggör fågelperspektiv. Den sistnämnda funktionen underlättar inte bara vid parkering, utan kan även visa sig vara behändig i svårframkomlig terräng där det gäller att hålla koll på bilens alla hörn. I sådana situationer är det även behjälpligt att kunna tillgå syftesanpassade lösningar såsom låg- och högväxel samt hill descent control.

Nya L200 är sammanfattningsvis en klart prisvärd pickup med mängder av smarta funktioner, men det är uppenbart att man inte lyckats producera en bil av personbilsliknande karaktär. De som i första hand söker ett arbetsfordon kan däremot skatta sig lyckliga åt att ett av marknadssegmentets mest prisvärda alternativ är tillbaka i uppdaterat utförande.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.