Test: Volkswagen Amarok V6

Volkswagen Amarok V6 TDI (2017)
Motor: V6, 3,0-liters diesel, 224 hästkrafter (244 hk med overboost), 550 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 193 km/h
Vikt: 2320kg
Mått (längd/höjd/bredd):
5254/1820/1954 mm
Pris: 372 500 SEK
(Testbil ca 506 000 SEK)

Gissa vilken bil som sålt bäst genom tiderna. Fel, det är inte Lamborghini Aventador. Inte ens Volkswagen Beetle eller T-Ford. Egentligen är bilen inte en regelrätt bil, utan en pick-up. Ford F-serien har bevisat sig vara något alldeles extra, särskilt om din morbror även är din farbror. I Sverige är vi lite mer sofistikerade, varför Volkswagen Amarok säljer som varmkorvar på Stureplan klockan två en fredagnatt. Trots detta går det inte att undgå att få lite lastbils-vibbar när man kör den. Tills nu. Volkswagen har nämligen tagit sig samman och utrustat den med en V6-diesel, något som gör en ack så stor skillnad. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volkswagen Amarok V6.

Bortsett från motorn har inte särskilt mycket hänt, så låt mig fokusera på just den. Om man kommer från en fyrcylindrig diesel som lika gärna skulle kunna sitta i en traktor (host-Mitsubishi Pajero-host) och sedan byter till Amaroken resulterar uppstartandet av motorn i glädjerop och öppnandet av mousserande vin, av den alkoholfria varianten givetvis. Jämfört med alla konkurrenter är motorn så jämn och fin att det inte går att hitta något att klaga på över huvud taget. Om man trycker gasen i botten vill man knappast svära över skrattretande prestanda, för huvudet trycks bak i nackstödet. Jag vill se Amarok V6 som en pickis GTI eftersom den har prestanda som genuint överraskar. Jag kan inte ge Volkswagen något annat än två tummar upp.

När det kommer till körupplevelsen är resultatet ett helt annat. Amarok har styrning som är för tung i mitt tycke, och bladfjädring där bak. Det innebär att de båda bakdäcken är som kopplade till varandra, vad som händer på ena sidan händer också på den andra sidan. Det är lite som att försöka springa ett marathon med ihopbundna ben. Fjädringen är alltså katastrofal, men jag förstår varför VW valde att göra så. Amarokens prislapp är nämligen oerhört sympatisk.

Basversionen kostar en bra bit under 400 000. Då får du stå ut med 20 färre hästkrafter, en uppoffring som många lär vara villiga att göra. Vi testade toppmodellen ”Aventura” som var utrustad med allt som man förväntar sig i en helt vanlig bil nuförtiden, vilket jag tycker bör vara måttstocken för moderna pick-ups. Det ska alltså inte kännas som att du sitter i ett arbetsfordon, och så är fallet med Amarok om man bortser från bakfjädringen som fungerar lika bra som en bebis i pilotstolen på ett flygplan.

Uppgraderingen från en kraftlös klatterdiesel till en vild V6:a är alltså briljant. Visst, den är fortfarande ingen sportbil men den känns definitivt tillräckligt förfinad för att jag skulle kunna tänka mig att köra en varje dag. Därför är det synd att den presterade så dåligt i vårt terrängtest på TerrängCamp Ekeby. Om du istället planerar att hålla dig utanför branta sandbackar lär du dock inte lida av detta. Volkswagen har tagit ett oerhört vettigt beslut eftersom de nu utmärker sig från det mest som står i deras väg när det kommer till förfining och exklusivitet.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Volkswagen Amarok är oerhört välutrustad och förhållandevis snabb pick-up som i mångt och mycket känns som en helt vanlig personbil. Bladfjädringen bak och de förvånansvärt dåliga terrängegenskaperna drar dock ner betyget.