Det fnns vissa bilar som utmärker sig som de mest klockrena inom sina segment. Om någon frågar mig vad de ska köpa för bil är svaret alltid Volkswagen Golf. En sportbil då? Porsche 911. När någon vill ha en familjebil är dock svaret alltid Škoda Superb. Den är otroligt prisvärd, rymlig, praktisk, bekväm, attraktiv, och är troligtvis deSn vettigaste bilen på marknaden. Nu har det dock blivit dags för en ny uppdatering och nya Superb Scout – en praktisk skogsmulle, något som svenskar sannerligen älskar. Frågan är om den är lika tuff som den är praktisk. Låt oss ta reda på det genom att provköra nya Škoda Superb i Wien.

Specifikationer
Bensin: 2-liters fyra, 272 hästkrafter, 350 Nm, fyrhjulsdrift
Diesel: 2-liters fyra, 190 hästkrafter, 400 Nm, fyrhjulsdrift
660 liter bagageutrymme

I vanlig ordning när det gäller volymmodeller är Superbs uppdateringar lika konservativa som den kristna högern. Exteriört är det nya lampor fram, däribland med Matrix-teknologi som standard, keyless go för alla dörrar, endast LED-lampor, uppdaterade säkerhetssystem och så vidare. Superb Scout är 15 millimeter högre än ordinarie Superb, har massa extra plast för en robustare look, ett offroad-läge och en aura som skriker mellanchef på ett svenskt timmerföretag.

Nyheter
Matrix-lampor
LED-lampor fram och bak
Uppdaterade säkerhetssystem
Offroad-läge
15mm högre markfrigång

Att köra känns Superb mer eller mindre likadan som innan – 190-hästars dieseln har mycket bottenvrid och går oerhört jämnt. Bensinaren på 272 hästkrafter (sänkt från 280 pga utsläppskrav) känns inte lika snabb som siffrorna ger nys om. Det är komfort som är Superbs paradgren och vid sportig körning hänger inte DSG-lådan riktigt med i svängarna men den är ändock lätt att köra fort.

Prismässigt väntas en prishöjning på mellan 5 och 7 procent, något som inte är förvånande med tanke på den kavalkad av extrautrustning som kommer som standard i Sverige. De svenska priserna har ännu inte satts men försäljningen börjar så snart det är gjort. Uppdaterade Superb har helt enkelt vässats vilket gör att den förblir en mycket attraktiv proposition. I Scout-utförande är det dessutom en våt dröm för många Svensson-familjer som fyller gapet som Volvo XC70 har lämnat efter sig. Uppdateringen är knappast revolutionerande men de behöver det inte var heller; bilen förblir Superb.

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.