Volkswagen Passat är en europeisk institution. Sedan 1973 har den sålt i makalösa 30 miljoner exemplar. Enligt mig härstammar bilens popularitet i hur den förkroppsligar den genomsnittlige medelklassfamiljen med behov av utrymmen för barn, hundar och veckoshopping. På senare år har Passat knappast halkat efter när det kommer till modern teknologi men för att försäkra sig om att detta förblir fallet har Volkswagen nu gett modellen en facelift. För att sätta den på prov lade vi i Högsta Växeln och begav oss ner till Frankfurt.

Som oftast är fallet gällande Volkswagen har nya Passat fått sig en ytterst försiktig uppdatering. På utsidan är det den nya fronten och lyktorna som skiljer den nya modellen från den gamla och inte mycket mer än så. Precis som tidigare är Passat en bil som inte får sticka ut mer än en tomat i grönsakavdelningen på Willys, vilket också är en perfekt beskrivning av den. Den är varken stötande eller anmärkningsvärt snygg. Volkswagen Passat bara är.

Priser (Sportscombi):
– 1,5 TSI 150 hk manuell: 319 900 SEK
– 1,5 TSI 150 hk DSG: 339 800 SEK
– 2,0 TSI 190 hk DSG: 348 700 SEK
– 2,0 TDI 150 hk DSG: 339 900 SEK
– 2,0 TDI 190 hk DSG: 348 700 SEK
– 2,0 TDI 190 hk DSG 4MOTION: 348 700 SEK
– 2,0 TDI 240 hk DSG 4MOTION: 424 900 SEK
– GTE (laddhybrid): Pris ej satt ännu
– Alltrack 2,0 TDI 190 hk DSG 4MOTION: 348 700 SEK
– Alltrack 2,0 TDI 240 hk DSG 4MOTION: 439 900 SEK
– Alltrack 2,0 TSI 272 hk DSG 4MOTION: 439 900 SEK

På insidan är infotainmentsystemet uppdaterat med en större skärm och mindre knappar. Nya Passat tar också ett litet steg närmare självkörning med Travel Assist-systemet som tillsammans med en uppsjö av sensorer verkar mot en mer avslappnad och säker färd. Bilen har också fått en head-up-display som tyvärr inte projiceras i vindrutan utan förlitar sig på en bit genomskinlig plast som fälls upp ur instrumentpanelen. Andra nyheter är bättre uppkoppling, en ”digital cockpit” och bättre räckvidd (56 km officiellt) på el för laddybriden GTE. Inga banbrytande nyheter, men ändå trevliga sådana.

Vi fick möjligheten att testa de tre toppmodellerna 2,0 TDI 240 GTS, Alltrack 2,0 TSI 272 GTS och GTE. Alltrack är, åtminstone på pappret, för den som behöver lite bättre framkomlighet i terräng men i verkligheten kommer den att locka de som gillar det mer offroadiga utseendet. En helt ”vanlig” Passat kommer säkerligen att vara fullt tillräcklig för alla. GTE kommer att locka tjänstebilsförare som kan dra nytta av lägre förmånsvärden. Min favorit är naturligtvis den största bensinmotorn som presterar alldeles utmärkt på autobahn.

Nya Volkswagen Passat släpps i början av juli och kommer att kosta från 319 900 för en manuell 150 hästar stark bensinmotor. Det är ett rimligt pris för en rimlig bil. Storsäljaren 2,0 TDI 190 landar också precis under 7,5 prisbasbelopp vilket är goda nyheter för tjänstebilsförare bland vilka nya Passat sannolikt kommer att fortsätta sälja bra. Ingen kommer att hoppa av glädje eller förvåning när de ser den faceliftade versionen för första gången eftersom de antagligen inte kommer att se någon skillnad. En väldigt inkrementell uppdatering alltså.

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.