Test: BMW X7 50i

BMW X7 50i (2019)
Motor: V8 bensin, 4,4 liter, 462 hästkrafter, 650 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,4 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2460 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5151/1805/2000mm
Pris: 50i säljs ej i Sverige, M50i från 1 096 800 SEK

När det kommer till att ha ett modellutbud som är bredare än Kim Kardashians derrière finns det ingen som klår BMW. Det spelar ingen roll vilken typ av bil du vill ha, du kan sannolikt införskaffa den hos valfri bilhandlare som rockar den blå-vita loggan. I takt med att efterfrågan på SUV:ar ökar har naturligtvis också BMW fyllt på med den typen av modeller, och sist ut är kungen av folktransport och överdimensionerade grillar: X7. Vi tog oss ner till mellanöstern för att ge den en riktig utmaning i 50-gradig värme. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW X7 50i.

Nya X7 är en vulgär bil hur man än vrider och vänder på det. Det är inte bara dess enorma yttre som är avgörande i den frågan utan huvudsakligen fronten där grillen är för stor, lamporna för smala och splittern för krånglig. BMW har fått en hel del kritik på sistone på grund av att deras grillar växer som cancer, men på X7 vill jag ändå påstå att det fungerar bäst. Men i slutändan är det lite som att säga att en baddräkt passar bättre än en bikini på en grovt överviktig man i medelåldern. Bortsett från den oproportionerliga fronten finns det dock inte mycket att klaga på. Naturligtvis rör det sig inte om en vacker kreation men samtidigt inte heller om något avskräckande.

Bakom ratten känner man igen sig från nya 7-serien och X5. Knapparna är logiskt placerade och infotainmentsystemet är exceptionellt lätt att använda. Allt ser snyggt och städat ut men kvalitetskänslan finns inte riktigt där när man börjar låta sina fingrar dansa över knappar och andra ytor. Det är något som gäller för alla nya BMW-modeller som har kommit ut det senaste året och det är trend ingen av oss på redaktionen uppskattar särskilt mycket.

Alla gemensamma attribut med 7-serien tar slut så fort man låter blicken vandra bakåt i kabinen. X7 är en enorm bil, både på ut- och insidan. Detta innebär att den rymmer två bakre sätesrader som i sig faktiskt rymmer fullvuxna män utan några större bekymmer. Den mittersta sätesraden har också en hel mängd lyxiga funktioner såsom kuddar på nackstödet, touchskärmar och elektriska solgardiner.

Den bakre stolsraden fälls upp och ner elektriskt med ett knapptryck, men det finns en oändlig mängd knappar så det är snudd på omöjligt att veta vilka man ska trycka på. Ingen av oss kunde förstå oss på hur stolsknapparna fungerar och till slut upphörde de att fungera över huvud taget och stolsraden i mitten vägrade att flytta sig ur sitt främsta läge.

Bilens sätesproblem ledde oss snabbt till ett service-center som efter tio timmar hade löst situationen. Det visade sig att vi inte hade tryckt på rätt knappar i rätt ordning. Tänk er då om det sitter barn där bak som trycker på alla knappar samtidigt, eller om en stressad förälder ska försöka lista ut hur systemet fungerar. När vi fick tillbaka bilen hade både bluetooth och sätesmassagen gått på strejk. Vi fick också reda på att vår testbil skulle återkallas på grund av ett programvarufel. Det har diskuterats en hel del om kvalitetsproblem med de bilar som tillverkas i den nya fabriken i South Carolina och det verkar tyvärr vara helt verklighetsförankrat. Vi har tidigare också haft elproblem med en X5 M50d som vi testade på hemmaplan, vilket inte alls bådar gott för köpare av X5 och X7.

Så hur är BMW X7 att köra? I kurvor känns den inte anmärkningsvärt mycket bättre än exempelvis en Mercedes GLS. Dess vikt och framförallt höjd gör sig ständigt påminda. Det som dock utmärker sig, i vanlig ordning när det kommer till BMW, är drivlinan. Under huven sitter en kraftfull V8 som är kopplad till en fenomenalt responsiv 8-stegad automatlåda. X7 är naturligtvis inget kurvmonster men på motorväg och större landsvägar är den ruskigt bra. Motorljudet är diskret maffigt, kraften mer än påtaglig, och prestandan genuint sportig.

BMW X7 50i briljerar också när det kommer till komfort. Körpositionen är perfekt, oavsett hur lång du är, och luftfjädringen garanterar att man anländer till sitt resmål i minst lika gott skick som när man startade sin resa, och det gäller både för förare, passagerare och eventuellt bagage. Jag tvekar inte på att jag skulle kunna köra jorden runt i en X7, och ett bättre betyg än så är svårt att ge.

Jag ville inte tycka om BMW X7 50i. Jag ville tycka att den var för stor och vulgär, men faktum är att det är en ytterst trevlig bil att färdas i. Den känns som en enda stor lyxig betongklump på vägen, har en utomordentligt fin drivlina, och är exceptionellt rymlig. Samtidigt har den en väl tilltagen prislapp, en front som bara en blind moder kan älska, och vissa orosmoment gällande kvalitet. BMW X7 blir därför som en hund för mig; jag tycker om den men jag skulle inte vilja äga en.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.8

Sammanfattning

BMW X7 är en ruskigt stor och lyxig klump till SUV med en rejäl prislapp och plats för en halv skolklass. I kurvorna gör dess rejäla vikt sig gällande men drivlinan är som vanligt fenomenal. Testbilen hade allvarliga kvalitetsproblem vilket är oroväckande.