Test: BMW X5 M50d

2019 BMW X5 M50d
Motor:
3,0-liters, I6, diesel, 400 hästkrafter, 760 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 2275kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4922/1745/2004 mm
Pris: 900 800 SEK (Testbil ca 1 1000 SEK)

Begreppet SUV – Sport Utility Vehicle – har alltid varit lite av en motsägelse i mina öron. Det finns inget sportigt med något som i grund och botten ska vara ett nyttofordon. Trots det är det en trend som på senare år har blivit hetare än att oroa sig över sitt flygande. I många fall är det även just S:et som står i fokus, och BMW:s svar på det är nya X5 M50d. Med sina fyra turbos är den med på en ytterst kort lista över bilar med samma laddning – däribland Bugatti Chiron. Frågan är om BMW har lyckats med det knepiga att göra en stadsjeep till något som tilltalar de som älskar att köra. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW X5 M50d.

Det är ingen hemlighet att BMW har fått mer kritik för sina nya njurar än Svenska Akademin på senare tid. X5 var en av de första modellerna med den färska designen, och den är minst sagt polariserande. Den blåa färgen vår testbil var försedd med gjorde bilen snyggare men grillen är lite väl vulgär. Lyckligtvis slipper man titta på bilen när man sitter i den. Det är nämligen så att interiören är en oas av läder och teknologi, något som gör det till en väldigt angenäm plats att bocka av kilometer efter kilometer i. Det märks verkligen att BMW har tagit sig en titt på konkurrenterna för att i sin tur kunna erbjuda något snäppet vassare.

Det mest intressanta med BMW X5 M50d är att den till synes riktar sig mot de som ser bilkörning som en hobby snarare än ett nödvändigt ont. Det är just i den ekvationen som M:et i beteckningen träder fram och som de fyra turbosarna visar var skåpet ska stå. Resultatet är en herrans massa kraft och tillräckligt med vridmoment för att imponera även på en skördetröska. Problemet är egentligen att bilen inte är tillräckligt upphetsande för att man ska vilja trycka på för kung och fosterland, samma gäller till exempel Audi SQ7; diesel som drivmedel är inte särskilt sexigt.

BMW X5 M50d lyckas dölja sin rejäla massa och känns sannerligen kvick. Likt Porsche Cayenne använder den sig av en dos tysk magi för att ta sig an krokiga landsvägar och är därför rejält körglad. Plattan i mattan ger en ordentlig spark i baken och X5 M50d uppträder näst intill busigt om man väljer att släppa lite på tyglarna.

Resultatet av detta är att något som på papperet borde kännas som en paradox istället gestaltar sig i form av en. Styrningen må inte vara på samma nivå som en formelbil men när det väl kommer till kritan köper man en X5 M50d främst för att man troligtvis lever ett liv som kräver kompromisser, ett begrepp BMW verkar vilja sudda ut. Dock är fokus fortfarande på komfort och lyx snarare än sportighet, något som egentligen är väldigt logiskt.

Däcken samt det mer sportiga kjolpaketet pekar på att X5 M50d inte är skapt för ett liv bortom asfalten och när jag fastnade i lera cementerades mina fördomar. Lyckligtvis kunde just bilens enorma kraft ta mig ur en sits som annars hade varit både smutsig och genant. Annat som hände var att flera knappar slutade att fungera under vår vecka med bilen – det gick inte att byta körläge, stänga av antisladden (aningen problematiskt när man sitter fast i lera), eller sätta på kamerorna – något som är helt oacceptabelt i alla bilar, särskilt i en för över miljonen.

Det är dessutom andra gången det händer oss, vi har tidigare behövt lämna tillbaka en bil av den anledningen. Att vi dessutom hört talas om liknande fall med andra nya X5:or tyder på att det är en trend och inte ett undantag; mycket pekar på att felet ligger hos fabriken i USA där alla X5:or tillverkas.

Nya BMW X5 M50d är ett potpurri av polariserande ting. Dels har den ett utseende som bäst kan beskrivas som smaklöst och dels försöker den att kombinera attribut som torde vara omöjliga. Nya BMW X5 M50d en oerhört tilldragande proposition som både kan vara en komfortabel och trygg familjekryssare samtidigt som den kan släppa loss lite på landsväg.

Den är inte riktigt så sportig som M:et pekar på, men det är egentligen det X5 M är till för. Den hade räckt gott och väl som en X5 50d men i linje med det övriga modellutbudet (med exempelvis M760Li) måste den genomgå M-behandlingen. Den är en seriös SUV som hör hemma i ytterfilen på autobahn och som kan krydda till vardagen en aning. Om du vill ha det tuffaste dieselmonstret på marknaden är du rätt ute, annars bör du spara dina dineros och satsa på något mer ändamålsenligt.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Nya BMW X5 M50d lyckas med det svåra att få en stor SUV att vara förhållandevis körglad och kännas flink. Den är inte riktigt så sportig som BMW vill få en att tro och gör sig av den anledningen till en bra bruksbil.