Volvo S60 T5 (2019)
Motor:
2-liters, fyra cylindrar, 250 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,5 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Vikt: 1677 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4761/1850/1431 mm
Pris: 421 800 SEK (Testbil ca 500 000 SEK)

Volvo har de senaste åren ansträngt sig rejält med att förnya sitt modellutbud vilket har resulterat i en ny image som fortfarande är folklig men samtidigt betydligt mer premium. Sist ut i denna process är S60, den lilla sedanen och den verkar nästan ha mest press på sig för att lyckas. Kan den kunkurrera med BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Audi A4? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volvo S60.

Det första som blir omedelbart uppenbart är hur oerhört väl Volvos formspråk fungerar på S60:s proportioner. Detta är i mina ögon den tveklöst snyggaste bilen i det svenska märkets modellprogram. Storebror S90 är lika ful som Penelope Cruz, men den har inte en chans mot sin lillebror. Den mest märkbara skillnaden mellan de två, bortsett från storleken, är bakdelen. S60 har mer välbalanserade baklyktor och en högre placerad nummerplåt vilket enbart gör den väl. På det stora hela är den nya modellen snuskigt attraktiv och absolut snyggast i klassen.

Det attraktiva formspråket fortsätter även på insidan där den som någonsin suttit i en nyare Volvo direkt kommer att känna igen sig. Majoriteten av funktionerna styrs genom en stor touchskärm som är centralt placerad på instrumentpanelen. Numera fungerar denna display alldeles utmärkt och de tidigare tveksamheterna gällande kvalitet är som bortblåsta. Designspråket kan sammanfattas som minimalistiskt, sobert och elegant, ord som också beskriver S60 väl.

Under huven på vår testbil satt Volvos T5-motor, en bensinfyra på 250 hästkrafter som i detta fall driver enbart framhjulen. Detta fungerar oftast bra, såvida man inte har överdrivet bråttom. Gasen i botten resulterar nämligen i viss vridstyrning eftersom bilen saknar en klurig framdiff som exempelvis framhjulsdrivna heta halvkombis brukar vara utrustade med. Framtoningen i vår R-Design-utrustade testbil är dock något mer sportig med ett aningen mer framträdande motorljud och bättre gasrespons. Paketet är dock ungefär lika sportigt som en hobby-motionär på Stockholms marathon, bättre än snittet men inte så mycket mer än så.

Den största begränsande faktorn till att S60 R-Design inte upplevs som lika sportig som den ser ut är inte det faktum att den i grund och botten är framhjulsdriven utan snarare dess köregenskaper. S60 är en mjuk och komfortinriktad sedan som tar sig an kurvor med samma entusiasm som en analfabet tar sig an J.R.R. Tolkiens samlade verk. BMW 3-serie är betydligt bättre i det hänseendet, om än betydligt mindre bekväm.

Väljer man en Volvo S60 har man rimligtvis inte ett regelbundet behov av att lasta matbord, byrålådor och uppblåsbara madrasser. Bagageutrymmet är rymligt för en bil i denna storleksklass men V60 är naturligtvis betydligt mer praktisk när det kommer till att lasta skrymmande prylar eller frakta baksätespassagerare. Båda bilarna är oerhört snygga men S60 tar naturligtvis hem vinsten på detta plan.

Volvo S60 kostar i nuläget från 324 900 riksdaler för en framhjulsdriven T4. Fyrhjulsdrift kostar 20 000 kronor extra men är ett val som är väl värt att kryssa i på tillvalslistan för en mer stabil körupplevelse. Så hur står sig nya S60 mot konkurrensen? Den är klart snyggast, mest elegant och snäppet mer prisvärd än stallkompisarna. Dessutom trivs jag som förare lika väl bakom ratten som jag gör i min egen säng. Därför, och jag trodde aldrig att jag skulle säga det här, är S60 min nya favorit i det mindre premium-segmentet. Och ja, den är bättre än nya 3-serien. Vart är världen på väg egentligen?

 

 

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.