BMW X5 xDrive30d
Motor
: 3-liters rak sexcylindrig dieselmotor, 265 hästkrafter, 620 newtonmeter 
Kraftöverföring
: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h
: 6,5 sekunder
Toppfart
: 230 km/h
Vikt
: 2 110 kg
Mått (längd/bredd/höjd)
: 4922/2004/1745 mm
Pris
: Från 683 100 SEK (Testbil cirka 905 000 SEK)

När BMW X5 gjorde debut år 1999 visade den för världen att en SUV faktiskt kan vara någorlunda sportig snarare än enbart kapabel offroad. 20 år senare kom den fjärde generationen till världen. BMW påstår att den är ”den självklara ledaren” men hur självklar är den egentligen? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera sprillans nya BMW X5.

En av de största förändringarna i förhållande till den tidigare generationen X5 är utseendet. Här vill jag redan nu fråga BMW vad de sysslar med? Grillen är så stor att den ser ut att kunna svälja all framförvarande trafik och baklyktorna saknar den karaktäristiska L-formen som har kännetecknat BMW i ett antal decennier. Tittar man på nya X5 rakt bakifrån blandar man lätt ihop den med en Renault eller Hyundai. Inte trodde jag att BMW skulle finna sig i denna generiska röra, men det verkar vara ett faktum. Det enda som känns igen sen tidigare är silhuetten som andas kraft och potens.

På insidan är det tack och lov inte samma historia som på utsidan. Utseendet är högst familjärt, men helheten ser ett halvt snäpp bättre ut än i tidigare X5. Klimatanläggningen har nu fått en egen färgdisplay för temperaturen som sitter lite högre än vi är vana vid, men det är knappast något enastående. Den största nyheten vill jag påstå är känslan i knapparna som nu är helt annorlunda. Tidigare var klickkänslan lång och mjuk medan den nu är kort och klickig. Jag gillar det inte. Ännu. Kanske är det en vanesak.

I instrumenteringen kan man nu se kartan i stil med vad Audi erbjuder men utförandet är inte i närheten av lika välgenomfört som av nämnda märke. Vad BMW dock är klart ledande i är hur smidig all teknik är att använda. Infotainmentsystemet är logiskt och intuitivt. Kort fattat klassledande. Dessutom är kameratekniken fullkomligt fenomenal. Det går att se bilen utifrån i 3D från valfri vinkel, uppifrån, från höger eller framifrån. Det är som att ha ett helt filmteam med sig varje gång man ska precisionsratta bilen. Fråga mig inte hur det går till för jag har ärligt talat ingen aning. Det enda jag kan säga är hur oerhört imponerande det är.

Testbilen var utrustad med den motor som BMW kallar för 30d. Det innebär en rak dieselsexa med 265 hästkrafter som är så bra att man inte kan låta bli att bli upphetsad. Motorn är så välbalanserad, mjuk och kraftfull att man blir tvungen att hoppa upp och ner av glädje. Dessutom arbetar den med växellådan lika bra som Per Schlingmann med Nya Moderaterna. Drivlinan är som att äta en schweizisk chokladpralin, snudd på orgasmisk.

Detsamma gäller för köregenskaperna. Nya BMW X5 hittar en fin balans mellan körglädje och komfort. Styrningen är lagom tung i komfort-läget, fjädringen fint inställd och gasresponsen perfekt. På det stora hela rör det sig alltså om en alldeles utomordentligt bra bil att ratta.

BMW X5 har också goda praktiska egenskaper. Bagageutrymmet är stort och rymligt och bakluckan är tvådelad som på en Range Rover. Baksätet rymmer storväxta figurer, även bakom en lång förare eller passagerare och stolsryggarna har USB C-ingångar för laddning av mobiler. Dessutom kan man få den med tre sätesrader. En lätt bil att leva med för barnfamiljer alltså.

Så hur klassledande är egentligen nya BMW X5? När det kommer till drivlina, körglädje och teknik är det solklart; det finns väldigt få vettiga alternativ till den. Om du dock bryr dig om att det du kör är elegant och smakfullt bör du omgående börja leta efter något annat…

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknologi
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.