Mazda 6 SKYACTIV-G 2.5
Motor:
 2,5-liters, 4-cylindrig, bensin, 194 hästkrafter, 258 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatväxellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,1 sekunder
Toppfart: 223 km/h
Vikt: 1607 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4805/1840/1475mm
Pris: Från 270 900 SEK (Testbil cirka 333 700 SEK)

Mazda är ett av de mest konsekventa bilmärkena på den svenska marknaden i det att alla deras modeller är ungefär lika bra. De försöker inte vara något de inte är. Den som kör en Mazda skulle aldrig ha en fejk-klocka på armen eller ljuga för sina vänner om sin framgång. Mazda-föraren är en hederlig och ärlig typ som värdesätter de grundläggande egenskaper som en bil bör ha. Den bästa modellen är naturligtvis MX-5 men om du vill proppa bilen full med folk och drickabackar är Mazda 6 ett betydligt bättre alternativ. Nu har den också fått sig en liten facelift. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera uppdaterade Mazda 6.

Låt mig börja med det bästa med Mazda 6: man kan få den med en alldeles utmärkt bensinmotor på 2,5 liter. I tider när biltillverkarna hellre toktrimmar 1,6-pannor är det oerhört uppfriskande att Mazda väljer att behålla en lite större motor i utbudet. Den går nästan obehagligt tyst och jämnt. Testbilen var dock framhjulsdriven vilket gjorde att den kändes trög vid lite mer entusiastiska starter från stillastående.

Exteriören har fått sig en väldigt mild uppdatering som huvudsakligen består av en lite blingigare grill och nya framlyktor. Kombin är långt ifrån ful, men sedanen ser bättre ut, delvis för att den lustigt nog har en längre hjulbas (för att även passa den amerikanska marknaden). På insidan känns det som att man sitter i en betydligt dyrare bil än en Mazda. Infotainmentsystemet fungerar bra och mittkonsolen är snyggt och praktiskt formgiven.

Bortsett från juvelen till motor utmärker sig inte körupplevelsen särskilt mycket, varken till det bättre eller sämre. Mazda 6 är precis så som man förväntar sig att den ska vara, lagom bekväm och inte särskilt sportig. Baksätet är också bra och bagegutrymmet rymligt. Den är dock väldigt skön att köra tack vare en bra körposition, en fin växellåda och bra gasrespons.

Jag hade glömt bort hur bra Mazda 6 var tills jag fick testa den senaste versionen. Bilen går att få med en alldeles fantastisk motor och har egentligen inga nämnvärda brister. Den utmärker sig inte med klassledande komfort eller sportiga vägegenskaper, men den påstår sig inte heller vara världsbäst inom de områdena. Mazda 6 är en helt ärlig bil utan krusiduller och är därför en av tre bilar (de andra är Opel Insignia och Škoda Superb) som jag skulle rekommendera till den som vill ha mycket utrymme, utrustning och valuta för pengarna.

BETYG
Exteriör
7
Interiör
8
Körglädje
7
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
5
Relativ prestanda
7
Teknik
7
Motorljud
7
Komfort
8
Valuta för pengarna
9
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.