Test: Škoda Karoq
Škoda Karoq
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 150 hästkrafter, 340 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkoppling DSG, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,7 sekunder
Toppfart: 196 km/h
Vikt: 1591 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4382/1841/1603 mm
Pris: 296 700 SEK
(Testbil ca 380 000 SEK)
Vi har tidigare poängterat att Škoda ökar i popularitet snabbare än Justin Bieber gjorde när han var 16 år. Märket säljer modeller i fler former och storlekar än en genomsnittlig grundskoleelev kan räkna upp på rak arm. Allt från kombimodeller som knycker kunder från Volvo och småbilar för de som är ute efter en förstabil, till storfamiljer som behöver plats för att skjutsa hem ett halvt fotbollslag. Den senaste modellen har fått namnet Karoq och halkar storleksmässigt in under den större Kodiaq. Karoq tar över stafettpinnen efter Yeti som var en enkel men välfungerande bruksbil men där åldern började sätta sina spår. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Karoq har möjlighet att bli kungen av små-SUV:ar.
Exteriörmässigt är den inget som kommer att fånga människors blickar. Karoq liknar på många sätt storebror Kodiaq men har stilrenare linjer och slankare fram- och baklyktor. Den har ingen gigantisk grill som ser ut att vilja sluka allt i sin väg (hint: Lexus) eller sportig utstrålning som gör att man tror att den kommer att kunna klå allt vid trafikljuset. Enligt mig är fronten enkel medan baken är tråkig och intetsägande.
Interiören i Karoq påminner om alla andra nya Škoda-modeller och de påminner i sin tur om Volkswagens, och det är ett mycket bra betyg. Škoda uppdaterar sina bilar lika ofta som gemene man borstar tänderna. Det innebär att även Karoq har fått det absolut senaste när det kommer till teknik, och det märks på skärmen och grafiken. Nytt för just Karoq är att det går att klicka i ett tillval som förvandlar instrumentpanelen till en stor, digital display. Detta var något som testbilen saknade men jag kan inte tänka mig något annat än att en sådan detalj tveklöst höjer premiumkänslan i kupén ytterligare.
Bakom ratten märks det snabbt att Karoq är inriktad åt det komfortabla hållet. Den vill inte vara sportig och försöker heller inte uppnå någon sådan känsla. Sätena är lika mjuka som ett par vardagsrumsfåtöljer och den tar sig över gupp och ojämnheter utan att orsaka diskbråck. Dieseln som producerar 150 hästkrafter är lika rolig som en gråmulen novemberdag men den får jobbet gjort och känns aldrig slö tack vare det höga vridmomentet.
Ljudnivån i kupén är låg och den sjustegade dubbelkopplingslådan gör ett bättre jobb än USA:s president. Den arbetar obemärkt vid lugn framfart och växlar snabbare än ett pistolskott när gasen stampas i botten. Dessa saker gör att varje resa genomförs i behaglig komfort.
Karoq är en relativ billig bil så det måste ha sparats pengar någonstans. Det är dock inget som märks tydligt så det har definitivt gjorts på rätt ställen. Man brukar säga att lyxkänslan sitter i detaljerna och Škoda har valt helt rätt detaljer. Sätena är inte klädda med det finaste ox-skinnet från norra Kanada utan det är gjort mycket enklare. En detalj som alla som åkte med mig under testperioden anmärkte på var Škoda-loggan som projiceras på marken under backspeglarna. En enkel, men ack så elegant detalj som höjer lyxkänslan enormt. Det finns inga tvivel om att Karoq är lika prisvärd som en lunch på Ikea.
Škoda Karoq bjuder egentligen inte på något speciellt. Den är en bil för vardagsresorna till jobbet och mataffären och någon längre familjetur då och då. Man får en kompetent SUV för relativt lite pengar men en viss känsla av lyx. Det finns flera smarta lösningar och praktiska förvaringsutrymmen än i en compact living-etta och varje resa är en harmonisk avkoppling. Škoda Karoq gör sitt jobb som praktisk vardagsbil, och den gör det briljant.
Betyg
Sammanfattning
Škoda Karoq är mycket bil för pengarna. Den är bekväm att åka i och har en interiör som man trivs i. Den är inte sportig, men försöker heller inte vara det. Karoq är en typisk vardagsbil, men den är tveklöst en av de bästa.