Konkurrensen i Golf-klassen är fortsatt stenhård. Det gäller att antingen sticka ut eller bära en åtråvärd logga för att ha en chans i kampen om kunderna. Ett av de mer udda alternativen heter Citroën C4, och efter premiären 2014 är det nu dags för modellen att få sig en plastikoperation. Har ingreppet gett resultat? Jag begav mig till Provence i södra Frankrike för att lägga i Högsta Växeln och undersöka saken.

Vad är nytt?
Luftbubblorna flyttade till mer diskret position
– Ny fjädringsteknik
– Bättre ljudkomfort
– Ny stoppning i stolarna

Få bilar i denna prisklass har en lika polariserande formgivning som C4. Givetvis är de besynnerliga luftbubblorna som bilen lanserades med som jag syftar på, och jag tillhör den grupp som anser att bubblorna var en sämre idé än konserverad skinka på burk. Därför kommer det knappast som en överraskning att jag uppskattar den nya designen bättre, nu när bubblorna har flyttats till en betydligt mer diskret position. I övrigt är formen fortsatt unik, men om bilen är snygg eller inte får du avgöra själv.

Se även
Kia Ceed
Hyundai i30
Opel Astra
Renault Megane

Den udda designen fortsätter på insidan. Visst, formen kan man tycka är kul, men funktionaliteten är inte alltid på topp. Varvmätare saknas helt, liksom en del annan instrumentering. Dessutom måste man pilla med menyerna i pekskärmen för att justera klimatanläggningen, och rutorna i baksätet saknar inte bara elektrisk kontroll – det finns inte ens en vev.

Pris och modellvarianter
PureTech 110 hk, manuell, bensin, från 159 900 kr
PureTech 110 hk, automat, bensin, från 184 900 kr
BlueHDi 100 hk, manuell, diesel, från 189 900 kr

Citroëns filosofi har aldrig kretsat kring varvtider på Nürburgring eller eldsprutande avgassystem. Presseventets paroll är ”Comfort is the new cool” – och det gillar jag. Om man köper en bil av detta slag är man knappast ute efter den ultimata körglädjen (och den som är det kan glatt välja mellan andra kompetenta alternativ). Har man lyckats då? Både fjädrings-, stols- och ljudkomforten ligger på bra nivåer för klassen. Samtliga är områden där de franska ingenjörerna satsat lite extra krut, bland annat genom tjockare glas, en unik fjädringsteknik och ny stoppning i stolarna. Skillnaden är märkbar, men knappast världsomvändande.

Bilen är alltid framhjulsdriven och försäljningen förväntas bestå till största del av bensinmotorer. Den trepipiga bensinvarianten som vi fick provköra, PureTech 110, är en trevlig liten maskin som piggt snurrar på. Det är lätt att förstå varför den har plockat hem priset för årets motor i sin klass – tre år i rad. Tack vare att bilen knappt väger över 1000 kilo går det dessutom undan snabbare än man på förhand kan tro. När det kommer till växellådorna kan man gott välja den högst användarvänliga manuella, med tanke på att automaten kostar 15 000 spänn extra och knappast inger någon premiumkänsla.

Min slutsats är att Citroën C4 fortfarande är ett vettigt alternativ för den komfortmedvetne med smak för udda design. Kanske en pensionerad Picasso-entusiast? Det finns saker att klaga på, men i grund och botten är nya C4 ett kompetent val. Se dock till att hålla dig borta från den lägsta utrustningsnivån – där får du inte ens ett delbart baksäte, blåtand eller farthållare.