BMW 540i xDrive (G30)
Motor: 3,0-liters, I6, bensin, 340 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,8 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 1735 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4936/1479/1868mm
Pris: Ca 540 500 SEK (Testbil ca 800 000 SEK)

BMW lanserade nya 5-serien genom att samtidigt återuppliva ”BMW Films” – en reklamfilmsserie av samma kaliber som en Hollywood-produktion. 540i porträtterades som ”the getaway car” –  alltså ”flyktbilen” för de som skolkade från engelsklektionerna i lågstadiet. På traditionellt BMW-vis har den en rak sexa under huven. Vi har redan kört flertalet 5-serier men frågan är om just 540i är den ultimata 5-serien; den perfekta balansen mellan pris, prestanda och pålitlighet? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW 540i.

Att nya 5-serien är en vacker skapelse råder det ingen tvekan om. Designen är tidlös men även något konservativ, något som inte nödvändigtvis behöver vara av negativ konnotation. Den är en vacker skapelse som med all rätt drar till sig suktande blickar av 40-plusare. På insidan möts man av en teknikorgie med inslag av högkvalitativa material och en exemplarisk finish. Självfallet kostar den en hel del men man får leta länge och väl för att hitta något som inte lever upp till prislappen som just i vår testbils fall var astronomisk.

Frågan är dock hur BMW:s flyktbil är att ratta. Svaret börjar på ”e” och slutar på ”xceptionell”. Nya 5-serien är i mångt och mycket en förminskad 7-serie men, som väntat, är den betydligt mer förarorienterad. Den är snabb men inte särskilt våldsam och chassit är ytterst välbalanserat. Det innebär att man minst sagt känner sig som en del av körupplevelsen snarare än som ett vittne till det hela, något som är vanligt förekommande i det här segmentet.

BMW:s ingenjörer har verkligen lyckats med avvägningen mellan hur välisolerad man skall vara från omvärlden (det är trots allt en lyxbil) och hur många intryck som ska sippra in. Det går att ta sig an varje kurva i valfri hastighet, en egenskap man ofta förknippar med mindre, busigare bilar. M-sport-paketet bidrog dock sannolikt till detta. BMW 540i känns nästintill akrobatisk samtidigt som bilen aldrig blir obekväm. Som Andreas konstaterade i sin mer utförliga recension av 5-serien är det otroligt hur BMW har lyckats kombinera sådan komfort med sådan väghållning.

Utöver 540i finns det cirka en miljard motorer att välja på. Det går genast att avfärda alla dieslar eftersom dieseln framtid ser lika ljus ut som ett askmoln. Genom att rationalisera på så vis återstår endast 540i om man är ute efter den mest autentiska BMW-upplevelsen, det vill säga en rak sexa och en suverän körupplevelse. Kraften levereras lika linjärt som en amerikanares viktökning och trots sina dimensioner är 540i en landsvägsmaskin som heter duga. Genuin körglädje är något som sannerligen har tagits på allvar.

BMW 540i är enligt hela redaktionen ”the one to have” om man är på jakt efter en 5-serie (och inte tvingas förhålla sig till 7,5 basbelopp). Den är alldeles lagom snabb för att höra hemma i Autobahns ytterfil, den är rolig nog för att man ska vilja välja den långa vägen hem och den raka sexans paradisiska sång är nog för att gasa på i onödan. 540i sträcker sig precis tillräckligt långt när det kommer till prestanda, komfort och kvalitet som man kan motivera till vardags. Nya 5-serien visar att BMW har hittat hem igen och 540i är pricken över i:et på den fronten.

BETYG
Exteriör
9
Interiör
10
Körglädje
10
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
10
Relativ prestanda
10
Personlighet
7
Motorljud
10
Komfort
10
Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.