Bilderna är tagna med en Sony a77 ii.

Bentley Continental GT V8 S
Motor:
 4-liter, V8, bensin, 528 hästkrafter, 680 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 309 km/h
Vikt: 2295 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4810/1390/1940mm
Pris: Ca 1 850 000 SEK (Testbil ca 2 500 000 SEK)

En solig vårdag för ett par veckor sedan plingade det till i min mobiltelefon. Jag hade fått ett mail från Bentley som underrättade mig om att de hade fått in lite nya bilar. De undrade om jag var intresserad av att testa någon av dessa. Efter ungefär en tredjedels sekunds noggrant funderande bokade jag in en mörklila Continental GT V8 S. Vissa dagar är så bra att det vore fullkomligt orimligt att upphöra firandet. Denna dag var en sådan. Våra känslor bakom ratten på en Bentley motsvarar en 13-årig Justin Bieber-entusiasts när denne närvarar på en av hans spelningar. Eftersom Continental GT kommer att uppdateras inom en inte alltför avlägsen framtid tyckte vi att det var lämpligt att njuta av bilen en sista gång genom att bege sig ut på en liten vägresa till landets slott. Så vad väntar vi på? Låt oss lägga i Högsta Växeln och åka på en slottstur med en Bentley Continental GT V8 S.

Bilen tillhandahölls oss på Grev Turegatan på Östermalm i Stockholm. Nycklarna bytte tillfälligt hand samtidigt som en oräknelig mängd blickar kastades på oss av förbipasserande gatutrafikanter. Sannolikt funderade på vilka första klassens snorungar som fick nycklarna till en Bentley. Det kändes i ärlighetens namn oerhört bra. Pressbilen kom i färgen ”Azure Purple” som på ett smakfullt sätt framhäver bilens närvaro på gatan utan att skrika i falsett för att dra till sig uppmärksamhet. Exteriören andas tveklöst blått blod, vilket givetvis är ett rimligt krav att ställa på en Bentley. Dörrarna väger lika mycket som en Kia Rio. Per styck. När de stängs omsluts de lyckligt lottade passagerarna av en total tystnad och avskärmning. Omvärlden existerar inte längre.

Interiören luktar definitivt saftig årsbonus, förutom infotainmentsystemet som är fullkomligt uselt. Skärmen är plockad rakt från en sju år gammal Volkswagen vilket införlivar en enorm kontrast. Resten av interiören är tack och lov en plats som kan mäta sig med sjunde himlen. Sätt dig i en BMW och du kommer att trivas något oerhört. I en Mercedes likaså. Slå dig sedan ned i en Bentley och känn din haka falla till ett inte särskilt smickrande avstånd från dess ursprungliga position. Allt från den komplett läderbeklädda fullständigheten till klimatanläggningsspakarna som ser ut att komma från en Agatha Christie-novell gör att insidan av en Bentley är på en helt annan nivå än ett ”vanligt” bilmärke. Allt är för underbart för att kunna bearbeta. Dessutom sitter man i säten som sannolikt kostar mer än ett hus i Malmköping samtidigt som man har god utsikt över det bevingade Bentley-märket på ratten. Ni kan säkert föreställa er att detta tjänar som ett omedelbart botemedel mot stress, ledsamhet, och olycka.

Det hade blivit dags att ge sig av på vad som visade sig vara världens antagligen mest oimponerande slottstur. Som vanligt har Högsta Växeln högtflygande och ouppnåeliga ambitioner. Vårt första stopp var Åkeshofs Slott, ett av landets mest blygsamma men ändå eleganta slott. Självfallet passar en Bentley utanför en byggnad av denna typ, så några snygga bilder knäpptes av innan det bar av mot Hesselby Slott, smidigt nog beläget alldeles i närheten. Detta gods bjöd på en mer pampig fasad som även det gjorde sig alldeles utmärkt med Bentleyns strama men ändå märkestypiska designestetik.

Det bar sedan av mot Sparreholm, och slottet som delar stadens namn. Tanken slår en att om de två dörrarna väger lika mycket som ett par småbilar så lär hela paketet vara lika tungt som en mindre galax, och det är det också. Det gör dock ingenting eftersom Continental GT V8 S har en motor som tar hand om vikten på ett åskstorms-dramatiskt vis. Åtta cylindrar, 528 hästkrafter, och lika mycket karaktär som Jonas Gardell är vad som erbjuds under huven. Jag berättigar lätt den smått befängda bränsleförbrukningen som följer av min entusiastiska körstil med att jag inte brukar roa mig med att skjuta heroin på fritiden, något som hade varit avsevärt mer ansträngande för min ekonomi.

Vägarna mot Sparreholm erbjöd gott om möjligheter att utvärdera Continental GT:s högfartsstabilitet samt kurvtagningsförmåga. Jag kan rapportera att den är lika stabil i 100 som i 200, som i 300, som i 400. Om den nu gick så fort. På de slingriga vägarna är bilen förvånansvärt följsam. Låt mig påminna er om att vi har att göra med en pansarvagn på 2,3 ton. Att den är så atletisk i kurvorna är en genuin bedrift från Bentleys sida. Drivlinan är också en fullkomlig juvel. Motorn plöjer sig jämnt och fint genom de åtta växlarna på ett metodiskt och melodiskt vis samtidigt som förarens puls höjs till osannolika siffror. Är jag kär? Svar ja.

Vi anlände till vårt favoritslott i Sparreholm och fick lära att bilmuseet tyvärr inte har öppnat för säsongen. Ägaren av slottet är, precis som vi, en riktig bilkille. Vi lovar att återvända under sommaren och göra ett grundligt reportage om hans klassiska bilsamling. Efter ytterligare fotografering kunde vi konstatera att Bentley Continental GT har världens långsammaste elbaklucka. Ja, till och med långsammare än en Mitsubishi Outlander PHEV. Den är så långsam att jag skulle hinna titta på varenda säsong av Skam innan den hunnit öppna sig. Dock inbillar jag mig att den genomsnittlige (läs åldrade) Bentley-köparen inte har något problem med att vänta några sekunder extra på att få stuva in sina Louis Vuitton-kassar där bak. På vägen hem fraterniserade vi med ett antal EPA-entusiaster i Malmköping. Där insåg vi snabbt att vi faktiskt föredrar en Bentley framför en 20 år gammal Volvo med en topphastighet som knappt klår gångfart.

Efter att vi hade sagt adjö till våra nyfunna småstadsvänner blev det dags för oss att konkludera både resan och bilen. Vi lärde oss att det finns gott om slott i vårt avlånga land vilket jag antar är, öh, trevligt. Bilen, däremot, är mycket mer än trevlig! En Bentley transporterar dig till en disparat dimension där det enda som spelar roll är att köra från punkt A till B på en absurt kort tid. Folk babblar om att Porsche 911 är sportbilen du kan använda varje dag. Stryk det. Bentley Continental GT V8 S är sportbilen du verkligen kan använda varje dag. Snö? Fyrhjulsdrift! Fartgupp? Höjbar luftfjädring! Shopping? Enormt bagageutrymme! Vänner? Baksäten! Bentley har lyckats bygga vad som känns som en krigsbunker men som har en ordentlig sportbils prestanda. Den må ha sina tillkortakommanden rent teknikmässigt men glöm då inte bort att Rom byggdes strax efter att Bentley visade upp den då nya Continental GT. Snart kommer en ny modell, och om den är ens en tredjedel så episk som den nuvarande generationen lär den vara värd att resa till andra sidan jorden för att testa. Bentley Continental GT V8 S, sanslöst snabb pansarvagn.

Läs gärna också Marcus Berggrens reportage om Bentley Continental GT V8.

BETYG
Exteriör
9
Interiör
9
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
9
Ha-begär
10
Relativ prestanda
8
Personlighet
9
Motorljud
10
Komfort
10
Körglädje
9
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.