BMW 740Le iPerformance
Motor: 2-liters, fyrcylindrig bensin, systemeffekt 326 hästkrafter, 500 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, bakhjulsdrift.
Acceleration 0-100 km/h: 5,5 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 2015kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5238/1479/2169 mm
Pris: 1 040 500 SEK (testbil cirka 1 300 000 SEK)

Nya 7-serien är en bil som man alltid ser fram emot att köra. Lyxlimousinen är den arketypiska hitta-på-ärenden-för-att-få-köra-den-bilen, tack vare dess kraftfulla motorer och osannolika komfort. BMW släppte nyligen en laddhybridversion som vi givetvis har testat. Det visade sig att den, trots de enormt goda förutsättningarna som BMW välsignat sitt flaggskepp med, lider av två stora problem. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW 740Le.

Det exemplar som vi fick äran att förfoga över var mer välutrustat än Leif-Ivan Karlssons kylskåp. Stolarna var tillverkade av läder så fin att det kändes ovärdigt att sitta i dem, baksätet var utrustat med rumpmasserande, elektriska stolar samt dubbla skärmar som förslagsvis används för att titta på The Grand Tour. En 7-serie i långt utförande är alltså den enda modellen i BMW:s utbud som uppmuntrar ägaren till att sitta i baksätet, en plats som genomsyras av avkoppling och komfort. Precis som resten av interiören är varenda detalj tillverkad med sanslös precision, och de tjocka, ljusa (ack så opraktiskt) mattorna där bak agerar som dunkuddar för fossingarna.

Om du har en chaufför är alltså en 740Le en alldeles utmärkt resekompanjon, men det är en 730Ld och en 750Li också. Givet att du stundtals faktiskt vill framföra fordonet själv är dock slutsatsen en helt annan. Första gången jag tryckte lite hårdare på gasen började jag tvivla på mitt grundläggande antagande att bilen var utrustad med en sexa under huven. Motorljudet var kort fattat inte tillräckligt lent. När jag, efter lite googlande och till min stora förskräckelse, fick reda på att 740e har en fyrcylindrig motor resulterade detta i en orimlig mängd mardrömmar av högst oangenäm karaktär. En fyra i en 7-serie är som en Dressman-kostym på vår konung, campingstolar i ett privatflygplan, eller Zara Larsson på date med Göran Persson, vansinnigt fel. Visserligen går BMW:s bensin-fyra förhållandevis jämnt men inte tillräckligt jämnt för en 7-serie. Avsaknaden av vridmoment vid låga varv kompenseras oftast av den adekvata elmotorn, men när batterierna är slut lämnas man i den på tok för lilla motorns barm, vilken inte är särskilt närande. Motorn i en lyxlimousine ska ha lika många cylindrar som ett skolbarns ålder, om det är sex, åtta eller tolv spelar inte jättestor roll, så länge ungen inte bara går på dagis. Dessutom är bromsarna svampiga eftersom de genererar elektricitet vilket är lysande för miljön men giftigt för körupplevelsen.

740Le får en att undra vad BMW ska hitta på härnäst; en 7-serie med 700 riktiga hästar under huven, eller kanske en 3-serie med bara tre hjul? Utöver befängdheten under motorn är 740e långt ifrån en dålig hybrid, utan snarare en väldigt bra sådan sett till räckvidd (över 20 km i verkliga livet) och körlägen (allt från el-drift till max-kraft). På grund av skattefördelarna ser nog många förmögna direktör denna droska som en självklar limousine, men den bör inte heller ses som något mer än det. BMW 740 Le, bättre bak än fram.

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

BETYG
Exteriör
8
Interiör
10
Körglädje
7
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
9
Ha-begär
8
Relativ prestanda
9
Personlighet
4
Motorljud
7
Komfort
10
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.