BMW 730d xDrive
Motor:
 3-liters rak 6:a bensin, 265 hästkrafter, 620 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5.8 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 5098/1467/2169 mm
Pris: 919 500 SEK (testbil cirka 1 000 000 SEK)

Glass eller godis? Paris eller London? BMW eller Mercedes? Dessa är exempel på frågor som skapat debatt bland världens befolkning i tusentals år. Av dess tre exempel intresserar egentligen bara en frågeställning mig: ”BMW eller Mercedes?”. De är livslånga konkurrenter som med sina två lyxlimousiner S-klass och 7-serie bråkar om guldmedaljen i tävlingen ”Bästa svindyra bil”. Historiskt sett har alltid Mercan ansetts ligga i framkant i förhållande till 7-serien och efter att vi kört 750Li var vi benägna att hålla med om denna millennium-gamla slutsats men nu har vi även testat 730d. Tro mig, slutsatsen den här gången är annorlunda. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW 730d.

Detta bildspel kräver JavaScript.

7-serien är bland de lättaste bilarna att recensera samtidigt som den är en av de svåraste. Låt mig förklara hur jag tänker. Den enda frågan jag som recensent måste besvara är huruvida 7-serien är bättre än en Mercedes S-klass, allt annat är lika relevant som huruvida bilen rymmer 23 clowner eller inte. Dock visar sig frågan egentligen inte ha något riktigt svar. I slutändan handlar det alltid om personliga preferenser snarare än vilken bil som rent objektivt är bäst. Detta på grund av anledningen att det är lika omöjligt att avgöra vilken bil som är objektivt bäst som det är att köra båda bilarna samtidigt (för en person). Båda är helt briljanta på sina sätt.

730d är basmodellen. Alltså borde jag vara lika entusiastisk för att köra den som en 15-åring är inför en släktmiddag.  Jag föreställde mig att den skulle vara långsam jämfört med den V8-utrustade 750i eftersom den skiljer nästan 200 hästkrafter men faktum är att en 730d har tillräckligt mycket vridmoment att ingen normal människa skulle kunna få för sig att den inte är annat än genuint snabb. Dessutom är den ljusår framför en S-klass när det kommer till kördynamik och responsivitet.

DSC_0022

Under min vecka med 7-serien kom jag på mig själv med att försöka hitta på ärenden bara för att få köra bilen. Det är något vansinnigt attraktivt med en bil som är så snabb samtidigt som den är bekvämare än ett moln och inte kostar mycket mer att köra än en Kia diesel. Jag kan ärligt talat inte komma en bättre anledning för varför man skulle köpa en 750i istället för 730d än att man känner att man har lite för mycket pengar som man måste göra sig av med. Det tycker jag för övrigt är en ganska usel anledning.

Om jag hade en Mercedes S350d och en BMW 730d ståendes utanför mitt hus hade mitt val varit självklart förut, jag hade valt S-klassen men nu är situationen annorlunda, jag föredrar 7-serien. Märk väl att jag aldrig skulle klandra någon som valt den ena bilen över den andra eftersom de båda är fenomenala. Glass eller godis, BMW eller Mercedes? Jag väljer godis och BMWn, vad väljer du?

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.