Audi TTS Roadster
Motor: 2,0-liters 4:a bensin, 310 hästkrafter, 530 newtonmeter.
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingslåda (S tronic), fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 4,9 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 1545 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4177/1353/1832 mm
Pris: 570 400 SEK (testbil cirka 650 000 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Audi TTS är en bil som Högsta Växeln redan har kört, fast då var det i coupé-utförande. För 30 000 SEK extra (med automatlådan) kan man istället få ett tygtak till sin mini-R8. Det innebär att vikten ökar med 85 kilogram, 0 till 100-tiden försämras med 0,3 sekunder och bilen får lite av en annan karaktär. Frågan är dock om det är värt slanten trots att man endast kan köra nedcabbat ungefär lika ofta som en bilfantast säger att vederbörande älskar Toyota Prius. I Sverige det vill säga. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Audi TTS Roadster.

Audin TT:s utseende är lite som Neville Longbottom i Harry Potter. När han var ung såg han ut som en knubbig pojke med tvivelaktig tandstatus. Men nu när han genomgått puberteten ser han ut som en man med tänder som tandfen drömmer om. Med andra ord har Audis designers omvandlat ”frisörbilen” till en bil som snarare ser ut som en mini-version av Audi R8. Den ser aggressiv ut och även om cabriolet-versionen i ”vegasgult” skriker medelålderskris är den en bil som drar blickar till sig, oftast av ”rätt” anledningar.

Interiören är likt exteriören väldigt trevlig. Med Audi Virtual Cockpit (digital instrumentbräda) och avsaknaden av en skärm i mittkonsolen är den mycket minimalistisk och förarorienterad. Precis som sig bör för något som klassas som en sportbil. Kvalitén är mycket hög och Audi har sannerligen visat, precis som med nya A4:an, att de vet hur man konstruerar en värdig interiör. Något man förväntar sig efter en snabb titt på prislappen.

Hur skiljer sig då TTS Roadster från TTS Coupé rent dynamiskt? Kör man bilarna en efter en lär man troligtvis känna skillnad på bilens styvhet, vikten samt accelerationen. Det har dock att göra med vad man har för erfarenhet – för gemene man lär bilarna kännas exakt lika snabba. Mycket tack vare att roadsterns saknad av tak förhöjer fartsensationen och livligheten som en bil kan tänkas ha. 0,3 sekunder är inte otroligt mycket och coupén och roadstern är rimligtvis lika snabba om man sätter en medpassagerare på 85 kilogram i sätet bredvid.

Vi på Högsta Växeln upplevde att roadstern känns snabbare och mer givande. Troligtvis för att precis som hos en Mazda MX-5 innebär ett nedfällt tak att hela upplevelsen bakom ratten blir mer äkta. Man hör motorn tydligare och bildar sig på så vis en bättre uppfattning om hur fort det går. Precis som att fartsensationen i en Bentley Continental GT är helt obefintlig. Flera sinnen spelar in i körupplevelsen med andra ord.

Är det då värt att köpa roadstern istället för coupén? Först måste man ställa sig frågan om det är värt att köpa en Audi TTS istället för en Porsche 718 Cayman som kostar från 512 000 SEK? I slutet av dagen handlar det om märkespreferens och vad man förväntar sig av sin tid bakom ratten. En Audi TTS köper man inte som enda bil om man nu inte har det minsta behov av praktiska egenskaper, även om bagageutrymmet är adekvat. I cabriolet-utförande är bagageutrymmet endast 25 liter mindre jämfört med coupén och taket fälls ner på bara 10 sekunder.

Roadster-utförandet är det bästa valet för just Audi TTS. Det gäller att njuta till fullo av de få strålar vi får även om många insisterar med att säga ”det finns inget bättre än svensk sommar” – för att det finns det garanterat.  Det är dock så att prispåslaget är värt slanten och likaså den försämrade prestandan eftersom det ändå inte är någonting man märker av. Audi TTS Roadster – solen skiner inte alltid.

Högsta Växeln-betyg

Exteriör: 8/10
Interiör: 10/10
Körglädje: 10/10
Valuta för pengarna: 4/10
Relativ praktikalitet: 8/10
Ha-begär: 6/10
Relativ prestanda: 7/10
Personlighet: 7/10
Motorljud: 9/10
Komfort: 7/10

Totalt: 76/100

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.