Audi TTS Coupé 
Motor:
 2.0-liters 4:a bensin, 310 hästkrafter, 530 newtonmeter.
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingslåda (S tronic), fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 4.6 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4177/1353/1832 mm
Pris: 540 200 SEK (testbil cirka 680 000 SEK)

Audi TTS är inte den första Audi TT:n vi kör. Vi har nämligen kört “vanliga” Audi TT med 230 hästkrafter och med en grundpris på 411 000 SEK. Då konstaterade jag att man borde vänta på TTS eftersom den får ut högre effekt ur motorn och det kändes mer lämpligt. Frågan är huruvida det stämmer. Det konstaterades att Audi TT var en knivig desperado, det vill säga en bil som ger belägg för tokkörning och bekantskap med polisen. Audi TTS är väl rimligtvis då snäppet tokigare. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Audi TTS.

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

Exteriör: 8/10
Det enda som skiljer sig i utseende mellan Audi TT och Audi TTS är detaljerna. En Audi TTS har exempelvis aliminiumfärgade backspeglar i standardutförande och den har även fyra utblås istället för två. Precis som skillnaden mellan Volkswagen Golf GTI och Golf R. I det illgula utförande som lånebilen hade är det inte en särskilt diskret bil. För övrigt är det något oerhört häftigt med en mini-version av en superbil. Det är som en bebis-R8. De tidigare generationerna Audi TT såg lika maffiga och kaxiga ut som en barbie-docka. Med de kantigare och aggressivare linjerna som återfinns på nya TT har Audi tagit ett stort steg i rätt riktning, speciellt om man tar hänsyn till vad Audi TTS är för bil; en sportbil som konkurrerar med Porsche Cayman och inte en frisördroska.

DSC_0028

Interiör: 10/10
Audis nya interiör kallas för Audi Virtual Cockpit. Den finns som tillval på exempelvis nya Audi A4 och även Audi R8. Audi har bestämt sig för att modernisera sin interiörsavdelning och tar ett kliv från det plottrigare systemet som man finner i Audi A8 L eller Audi A6 Allroad. Det är minimalism på hög nivå och det är extremt snygg. Om något är det ett betydligt mer förarorienterat inslag – all information som är av intresse inklusive navigation och så vidare finns nu i instrumentpanelen. Medpassagerare kan därför inte ha så mycket inverkan. Sätena är formidabla och kvalitén är absolut tipp-topp.

DSC_0038

Körglädje: 8/10
Audi TTS är en bil som man förväntar sig vara snabbare än vad den är. Speciellt om man tar hänsyn till de 310 hästkrafterna och en 0-100-tid på 4.6 sekunder. Bilen har mycket DNA som har plockats från Volkswagen Golf R och det är sannerligen något man märker om man nu har kört båda bilarna. Gasen i botten vid stillastående resulterar i en enorm fördröjning som gör att bilen känns som den har en funktionsnedsättning. Det är som att gaspedalen gör allt i sin makt för att meddela motorn att det ska vara pang i bygget som gäller men det krävs lite extra tid för att budskapet ska nå fram. När man väl är uppe i fart och varv är det dock inga konstigheter när bilen körs i dynamic-läget. Alltså sportläget på Audiska.

DSC_0036

Eftersom Audi bygger framhjulsdrivna bilar är Audi TTS försedd med Quattro – fyrhjulsdrift – som gör att man har kopiösa mängder grepp oavsett väglag. Det är en bil som man kan slunga in i valfri kurva och på ett kontrollerat sätt ta sig ut på andra sidan. Det ger en möjlighet att sladda om man så behagar men chansen för att man understyr rejält är påtaglig. Ibland plogar den sig igenom kurvor vilket är oroväckande men det är att föredra framför understyrning när det kommer till hur hanterbart det är. Det bör belysas att det sannerligen krävs att man kör bilen väldigt hårt för att uppnå understyrning om det nu inte handlar om en hårnålskurva. Det är en lätthanterlig bil som är extremt förtroendeingivande och vem som helst kan köra bilen groteskt fort. En Golf R har dock ett mer balanserat chassi och känns betydligt mer körglad.

DSC_0047

Fartsensationen är inte enorm men tar man sig en titt på hastighetsmätaren är man garanterat ute på hal is och sinkaburen är en fullt möjlig destination inom den snara framtiden. Det är en bil som är oerhört lärorik – gränserna är inte överdrivet långt borta och det är en läxa i hur man hanterar en bil i höga hastigheter. Det är som sagt en sportbil i superbilsformat – med det menas det att det är som exempelvis en Mercedes-AMG GT S man med alla mått, siffror och dylikt är nedskruvade en del så att det är mer tillgängligt för gemene man. För de som nödvändigtvis inte har en miljon att lägga på en pärla.

Valuta för pengarna: 5/10
Både pris- och prestandamässigt konkurrerar Audi TTS med Porsche Cayman. Det är något som man inte ofta tänker på. Vi kan inte uttrycka oss om körupplevelsen på Cayman men andra motormedier konstaterar att Cayman är betydligt bättre. Dessutom är det faktiskt en Porsche. Audi TTS är ruggigt dyr och det är svårt att berättiga priset med tanke på att en Volkswagen Golf R erbjuder liknande körupplevelse men man känner sig något mer involverad i förarsätet på Golfen. Dessutom kostar en Golf R från 150 000 SEK mindre än TTS.

DSC_0016

Relativ praktikalitet: 6/10
Man köper inte en Audi TTS av praktiska skäl. Jämfört med konkurrenter som Porsche Cayman och BMW M235i ligger den sämst till med hästlängder men faktum kvarstår att för en weekend-resa eller dylikt räcker den mer än väl. Fäller man baksätena rymmer bilen lika mycket som en Mercedes-Benz GLE-Klass.

Bild lånad av carbuyer.
Bild lånad av carbuyer.

Ha-begär: 6/10
Jag väljer garanterat Porsche Cayman framför Audi TTS. En Golf R är också mer eftertraktad i min mening. Det är absolut inte en bil man inte skulle trivas med och glädjas åt men tyvärr finns det bättre alternativ på marknaden.

DSC_0111

Relativ prestanda: 8/10
Det är nödvändigtvis inte så att en sportbil som Audi TTS inte handlar om att vara snabbast, utan det handlar om hur den får en att känna. För att jämföra är en Porsche Cayman långsammare men en BMW M235i xDrive är lika snabb. Det är dock så att Audi-bilar är kända för att understyra och TTS är inget undantag. Runt en bana är exempelvis både Porschen och BMW:n snabbare. Med en 0 till 100 tid på 4.6 sekunder är Audi TTS inte långsam men den känns heller inte så snabb som man kan tänka sig. Vi har kört BMW M135i xDrive som är exakt som en M235i bortsett från karossen och sedan bör det understrykas att M135i är 0.1 sekunder långsammare till 100 men oavsett känns den snabbare än Audin.

DSC_0089

 

Personlighet: 7/10
Audi TTS är inte en bil med massvis av karaktär. Det är en förlåtande bil som låter en känna på de yttre gränserna för bilkörning utan att man straffas. Den tar hand om en och det är sannerligen en lärare som heter duga. Man känner sig självsäker bakom ratten på bilen men samtidigt lär man sig att en bil faktiskt har gränser. Att Audi TTS inte är en bil som biter tillbaka ska man vara glad för. Med en manuell växellåda hade dock det mycket väl kunnat se ut på annat vis.

DSC_0052

 

Motorljud: 9/10
En Audi TTS har ett explosionsartat motorljud och vid varje växling ryter bilen till. Det är ett raspigt läte som vänder på huvuden men det är något för mesigt för att det ska vara full pott. Ljudet känns lite tillbakadraget och erbjuder inte en så rå upplevelse som man kanske önskar. Det är dock tillräckligt för att det ska vara givande och ge belägg för onödiga gaspådrag men det saknar det lilla extra.

DSC_0026

Komfort: 8/10
Trots att nya Audi TTS är en sportinriktad bil är det absolut inte en obekväm sådan. Kabinljudet är påtagligt vilket vid längre körningar kan göra att man känner sig utmattad vid ankomst. Det är dock sådant man förväntar sig, det är en sportbil och inte en lyxkryssare. I komfortläget är bilen tyst och sansad och även om den är oerhört styv är det inte diskbråcksframkallande. Den dämpande ljudnivån gör att man kan köra bilen även framåt kvällskvisten utan att väcka hela kommunen. I dynamic-läget förvandlas bilen till ett litet monster – en knivig desperado som det konstaterades i recensionen av Audi TT – och komforten är inte på topp. Det är dock inte något man lägger märke till då man är upptagen med att trycka på för fulla muggar på landsväg.

 

Totalt: 75/100
Audi TTS är absolut inte en dålig bil men det är en bil som man förväntar sig så mycket mer av. Personligen så tror jag att en automatlåda inte lämpar sig för bilen eftersom det gör den på tok för lättkörd. Rimligtvis är en manuell låda är det bästa sättet att gå till väga om man nu ska slå till på en TTS. Det är en bil som erbjuder bilkörning på gränsen till de flesta, oavsett hur amatörmässig man är bakom ratten. Det är en ruggigt snabb bil som garanterat gör körkortet alldeles för utsatt och det är en njutning att trycka på ordentligt eftersom det är så lärorikt. Jämfört med förra generationerna är det ett helt nytt kapitel för Audi men jämfört med den stenhårda konkurrensen är det fortfarande en bit kvar. För mig som körfantast krävs det dock mer av en motprestation för att körningen ska vara stimulerande nog. Att Audi TTS är baserad på Golf R är något av en nackdel då det gör det svårare att motivera köpet av bilen. Audi TTS – övning ger färdighet.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.