Mazda MX-5, Roadster, 2.0 Sport

Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 160 hästkrafter, 200 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,3 sekunder
Toppfart: 214 km/h
Vikt: 1090kg
Mått (längd/höjd/bredd): 3915/1230/1735mm
Pris: 269 900 SEK (Testbil ca 279 200 SEK)

Mazda MX-5, Roadster, 1.5

Motor: 1,5-liters, 4-cylindrig, bensin, 130 hästkrafter, 150 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,3 sekunder
Toppfart: 204 km/h
Vikt: 1050kg
Mått (längd/höjd/bredd): 3915/1225/1735mm
Pris: 224 900 SEK (Testbil ca 230 500 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nästan varje gång jag träffar en ny människa får jag frågan “Vilken är den bästa bilen du har kört?”. Oftast börjar jag då med att konstatera att den frågan är ungefär lika enkel att svara på som hur man ska lösa krisen i mellanöstern. Sedan inser jag att det svaret inte alls är särskilt sanningsenligt och rättar mig själv med “Mazda MX-5”. När jag körde den för första gången förra året var jag helt lyrisk, precis lika lyrisk som jag fortfarande är. Mazda erbjuder två motorer, en med 130 och en med 160 starka, japanska hästkrafter. Motorjournalister världen över menar att den lilla motorn är vad den sanna entusiasten skulle välja men som någon som tycker om V8or och 0-100-tider på tre sekunder så har jag svårt att förstå logiken bakom dessa uttalanden. Trots detta har har vi valt att ta reda på vilken motor som är bäst. Låt oss lägga i Högsta Växeln och jämföra Mazda MX-5 med Mazda MX-5.

Låt mig börja med att förklara varför MX-5an är den bästa bilen jag någonsin har kört. Den har växellåda, koppling och styrning med mer känsla än ett jazzband från New Orleans. Till detta adderas en pytteliten motor (160 hk är den största) som man verkligen måste arbeta aktivt med för att få ut det mesta av vilket är en ren fröjd eftersom växellådan är så underbar att använda. Tillför sedan bakhjulsdrift i en bil som väger mindre än ett bakhjul och du har ett recept för renodlad lycka, glädje och nöje. Dessutom har MX-5 varken turbo eller kompressor vilket gör att den, trots sitt blygsamma antal hästar, alltid känns mer på hugget än en skallerorm i attackläge. Jag utmanar dig att försöka hitta mer körglädje för pengarna någon annanstans och kan ta gift på att du kommer att misslyckas.

Självklart är bilen inte perfekt. Varför finns det ingen knapp i kupén för att öppna bakluckan? Istället måste man stänga av bilen och hålla in knappen på nyckeln. Idiotiskt. Dessutom måste radiostationslistan laddas om varje gång man byter kanal vilket är fruktansvärt irriterande och tidskrävande.

Låt oss nu gå in på vad som skiljer bilarna från varandra, motorerna. 1.5-litersmotorn har 131 hästkrafter och 2.0-litersmotorn har 160. Utöver detta väger den lilla motorn 40 kilogram (jämfört med 2.0 Sport) mindre och tar en hel sekund längre på sig att nå 100 km/h. Dessa siffror är ungefär lika chockerande som nyheten att din lokala ICA-handlare har fått slut på ekologiska ägg från frigående höns. Vad spelar det för roll om din bil väger 1050 eller 1090 kg? Vem bryr sig om en MX-5 gör 0-100 på 7.3 eller 8.3 sekunder? Det är inte det de handlar om, det viktiga är känslan och körglädjen, inte accelerationstider. Det som skiljer sig i känsla är i princip ingenting. Den större motorn har ett något mer metalliskt motorljud och varvar lite mer livaktigt. Den största skillnaden är att 2-litersmotorn känns snäppet snabbare, utan att kännas för snabb för att vara en MX-5. När jag hade nycklarna till båda bilarna märkte jag att jag varje gång valde bilen med den större motor varje gång jag skulle transportera mig någonstans. Argumentet som ofta används i 1.5-litersmotorns favör är att MX-5 verkligen inte ska vara ett fartmonster men faktum är att 2.0 är långt ifrån ett fartmonster medan 1.5 bara är ännu längre ifrån. Den enda vettiga anledningen jag kan tänka mig för att välja den mindre motorn är för att den är billigare men eftersom bilen i grund och botten är såpass prisvärd ser jag inte varför man skulle resonera på det viset.

I slutändan är båda bilarna i princip lika briljanta. Jag föredrar MX-5 2.0 eftersom den känns snabbare utan att skämma bort föraren med Lamborghini-lika fartresurser. Trots detta kommer du antagligen aldrig att reflektera över detta när du pendlar från hemmet i Enskede till jobbet vid Norrmalmstorg eftersom du, med högsta sannolikhet, inte kommer att kunna testa båda bilarna bredvid varandra. Oberoende av vilken du väljer så har du gjort ett val som är mer rätt än att välja bort sms-lån. Din MX-5 kommer alltid att vara analog, mekanisk och nonsens-fri. Därför bör alla som bryr sig det minsta om bilar köpa en. Nu.

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.