Audi RS6 Avant
Motor:
 4,0-liters V8, bensin, 560 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 3,9 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1950 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4979/1461/2086mm
Pris: 1 085 000 SEK (Testbil ca 1 325 600 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Är du en sådan familjefar som väcker dina barn genom att tända eld på deras rum, som häller tabasco i deras makaroner för att skratta gott åt deras reaktion, eller en sådan som sticker hål på dina vänners kondomer för att det är så fruktansvärt roligt med oönskade graviditeter (OBS! SARKASM)? Grattis, du är galen. Därför är en Lamborghini med en stor bakvinge bilen för dig. Men eftersom du har barn så är självfallet en opraktisk superbil fullständigt otänkbart. Audi tänkte precis den tanken och skapade, med anledning av detta, RS6, en A6 med en motor större än mitt hus, precis som bagageutrymmet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Audi RS6.

Låt mig inleda med att göra ett antal konstateranden. Audi RS6 har ett baksäte som rymmer personer, även sådana med ben av den större storleken. Den har ett bagageutrymme som är tillräckligt stort för att rymma resultatet av en rejäl shoppingrunda på IKEA. Dessutom ser den, vid en kvick anblick, ut som en helt vanlig, vit Audi-kombi.

Med det praktiska avklarat kan vi nu övergå till det viktiga. RS6 är utrustad med en 4-liters V8 på 560 eller 605 hästkrafter, beroende på hur rik och sinnesrubbad du är. Vi lånade en bil med den “lilla” motorn och tänkte faktiskt inte vid något tillfälle att 45 extra hästkrafter var fullt nödvändigt. Audi påstår att bilen gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder men hela internet föreslår att detta är lika verklighetsförankrat som Nordkoreas propaganda. När Top Gear testade bilen gjorde de 0-96 km/h på 3,3 sekunder så säg ungefär 3,5 till 100. Detta är så osannolikt, obegripligt, oförståeligt, ofattbart, oförklarligt snabbt. Om man även tänker på att en RS6 är en stor, praktisk Audi-kombi så blir ekvationen ännu mer omöjlig att lösa. Varje gång man trycker på gasen känns det som att gud fått för sig att han helt plötsligt ska få jorden att snurra ett antal gånger snabbare än tidigare. Efter att ha kört den är jag i extas, som i en typ av trans. Detta tillstånd medför en enorm respekt för Audi och vad de har skapat med RS6an.

I stadstrafik är dock RS6an inte alls så spattig som man inledningsvis kan få för sig. I komfortläget gör den inte mycket väsen av sig och man kan trycka förvånansvärt hårt på gasen utan någon nämnvärd konsekvens. Men om man trycker på rätt knappar blir den mer responsiv än en krokodils käft. I sportläget går bilen som en komet genom solsystemet och minsta lilla högerfotsrörelse resulterar i en mycket märkbar förändring av bilens takt och framfart. Nämnvärt är dock att bilen aldrig är för hård. RS6 är förvånansvärt bekväm, nästan lika mjuk att åka i som en vanlig A6 med luftfjädring.

Om man kör den löjligt lugnt så landar förbrukningen på strax över en liter högoktanig soppa per mil. Om man istället rattar den som den bör blir hålet i fickan betydligt större. Jag verkade hamna på någonstans mellan 3,5 och 4 liter per mil, vilket innebär att man, om man inte heter Carlos Slim, måste vidta drastiska och potentiellt förödmjukande åtgärder för att ha råd att köra bilen mer än två gånger. Självfallet väljer man dock att totalt ignorera den ekonomiska aspekten och istället trycka gasen så hårt i botten som man bara kan. Med växellådan i sportläget hör folk i din omgivning ett rent ut sagt snuskigt motorljud (särskilt med växelpruttarna), vänder sig om och ser en stor Audi-kombi. I den situationen blir den oinvigde lätt förvirrad, lite som om Arnold Schwarzenegger pratade med Britney Spears röst.

Om ni är det minsta begåvade så förstår ni vid det här laget att jag tycker om Audi RS6. Det stämmer, men det finns ett antal problem som man måste ha i åtanke om man vill köpa en. Det första är det faktum att Audi RS6 är en lite för eftertraktad inom mer tveksamma kretsar. Detta resulterar i att den är en av de mest stulna bilarna någonsin. Med detta i bakhuvudet vill man inte alltid stanna vid rödljus på kvällen. Ett annat problem är det faktum att det aldrig kommer att vara ett alternativ att köpa en begagnad RS6 eller behålla den i mer än 10 år. Äldre RS6or tenderar nämligen att hålla hus i de mindre eleganta delarna av stan där de huvudsakligen blir stulna. Igen. Om du, trots detta, inte kan leva utan din egna super-Audi så kan du egentligen lämna in ditt körkort till polisen så fort du har skrivit bilen på ditt namn eftersom det ändå är en tidsfråga innan du kommer att förlora det. Den är så snabb och stabil att kurvor kan tas i godtycklig hastighet. Känsla och kommunikation till föraren är dock områden som exempelvis en Mazda MX-5 är betydligt bättre på.

Audi RS6 är alltså en bil byggd uteslutande för dårar med familj. Den är snudd på lika bekväm som en vanlig A6 med luftfjädring, obegripligt snabb och låter som ett vulkanutbrott. Därför spelar det ingen roll hur ofta jag blir knivhuggen av en annan galning eller att jag kommer att stöldanmäla den oftare än jag kommer att köra den. Jag vill ha en RS6 mer än jag vill ha morgondagen. Audi, ni har gjort ett suveränt jobb med att skapa en garanterat galen gigant!

Högsta Växeln-betyg

Exteriör: 10/10
Interiör: 10/10
Körglädje: 9/10
Valuta för pengarna: 8/10
Relativ praktikalitet: 10/10
Ha-begär: 10/10
Relativ prestanda: 10/10
Personlighet: 5/10
Motorljud: 10/10
Komfort: 10/10

Totalt: 92/100

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.