BMW X5 xDrive40e
Motor:
 2.0-liters bensin, fyra cylindrar, elmotor,  313 hästkrafter, 450 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6.8 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 210 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4886/1762/1938 mm
Pris: 660 500 SEK (testbil cirka 750 000 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

BMW X5, de finare stadsdelarnas farsabil nummer ett har nu blivit lite mer intressant. BMW har nämligen bestämt sig för att deras största modell ska bli deras första laddhybrid. Har den vad som krävs för att vi ska tycka om den? Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW X5 40e.

Bland oss på Högsta Växeln har alltid Marcus varit den som försvarat BMW X5. Jag tycker att den inte är tillräckligt bekväm men han argumenterar för att den är bättre att köra än en Range Rover Sport som är min favorit. Vi båda har en poäng.

Något vi är ense om är dock att en laddhybrid är ett hyfsat trevligt prospekt, långt ifrån perfekt, men ändå fullt användbar om man pendlar från sin bostad belägen några kilometer från jobbet. Som en långsiktig lösning på det faktum att oljan kommer att ta slut är de ungefär lika användbara som en grapefrukt eftersom de ändå förlitar sig på fossila bränslen när batterierna tagit slut.

Mina krav på en laddhybrid år 2016 är enkla. Den ska vara tillräckligt snabb och responsiv för att fungera i hetsig stadstrafik, ha ett smidigt system för att välja när och hur elmotorn ska driva bilen, och ha en räckvidd som räcker för att ta sig en tur in till stan och tillbaka (dvs. cirka 20 till 30 km). Jag kan mycket nöjt avslöja att X5 40e klarar alla dessa kriterier med galans. Att ställa in bilens hybridsystem är busenkelt och görs med en enda knapp. Tre lägen finns tillgängliga, enbart el, hybrid, och enbart bensin. Mer än så behövs inte.

Dessutom älskar jag att alla X5:or kommer med en tvådelad baklucka och att hybridversionen inte har fått ett avsevärt mindre bagageutrymme. Dock känns den tung (vilket den är) och det tar lite tid att vänja sig vid bromsarna vilka kan uppfattas som svampiga. Dessutom är den långt ifrån den mest bekväma stadsjeepen på marknaden.

Sammanfattningsvis är nya X5 40e en perfekt utförd laddhybrid i det avseendet att den inte är en kompromiss i förhållande till en “vanlig” X5 och att hybridsystemet är så enkelt att ett spädbarn skulle kunna använda bilen utan problem. De närmsta konkurrenterna jag kan tänka mig är Volvo XC90 T8 eller Mercedes-Benz GLE500e som båda kostar 140 000 kronor än BMW X5 40e dock erbjuder de mer prestanda. Men för 140 000 kan man lätt få tag på en E39 M5 och om du hellre kör en Volvo XC90 T8 än en BMW X5 40e och en BMW M5 bör du sluta läsa denna blogg för alltid. Kontentan är alltså att en 40e är ett vettigt köp som, tro det eller ej, representerar god valuta för pengarna. Bra jobbat, BMW!

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.se

 

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.