Range Rover Sport SDV6
Motor:
 3.0-liters diesel-V6:a, 306 hästkrafter, 700 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 7.2 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 210 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4850/1780/2220 mm
Pris: 811 000 SEK (testbil 929 200 SEK)

Range Rover Sport har tidigare varit något av en fejk. Den delade grund med Land Rover Discovery vilket innebar att den påstådda Range Rovern egentligen var en Land Rover med ett lite finare märke. Men när den nya Range Rovern kom ut för några år sedan följde även en ny Range Rover Sport. Den här gången var det dock inte fråga om en Land Rover Discovery utan en tvättäkta Range Rover. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Range Rover Sport.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Exteriör: 9/10
Range Rover Sport har enligt oss två huvudsakliga konkurrenter: Volvo XC90 och Audi Q7. Jämför man den med Q7:an måste man vara både blind och mentalt efter för att föredra den betydligt klumpigare och blaffigare Audin. Range Rovern osar stil och klass, den som köper en sådan har gjort ett mycket smakfullt val. Jämför man dock med Volvon blir det betydligt svårare. Volvon är en mer modern skapelse och sida vid sida ser de båda bra ut. Rent objektivt är dock Range Rovern en stilig stadsjeep med snygga linjer och bakljus som, i mörker, för tankarna till en Jaguar F-Type.

DSC_0001

Interiör: 7/10
Interiören är som vanligt (när det kommer till Jaguar och Land Rover) en blandad upplevelse. Å ena sidan är de exklusiva materialen utsökta, å andra sidan är det ökända infotainmentsystemet en produkt av ren idioti och en total avsaknad av verklighetsförankring. Inte en människa kan titta på det och förvänta sig att det ska sitta i något dyrare än en Dacia, än mindre en Range Rover för nästan en miljon kronor. Bortsett från det är interiören en så trevlig plats att vara på att man inte gärna vill lämna den. I en Range Rover trivs man alltid!DSC_0032

Körglädje: 9/10
Här är det lätt att bli besviken, bilen har ju trots allt ordet ”Sport” i sitt namn, ett oerhört kaxigt val för en bil i denna storleksklass. Tur är det då att bilen tveklöst levererar. Diesel-V6:an visar sig vara responsiv, styrningen likaså. Bilen trivs lika bra på landsväg som den gör på motorväg och inne i stan. Dessutom känns den betydligt mindre än den faktiskt är och rörligare än den borde vara med tanke på dess storlek. Range Rover Sport är alltså en höjdhoppare som väger 140 kg men som ändå lyckas hoppas 2.60 meter. Minst sagt imponerande!

Valuta för pengarna: 8/10
Jovisst, Range Rover Sport är en dyr bil, men samtidigt inger den exakt samma känsla som en vanlig Range Rover gör, för en bråkdel av priset. Sett från det perspektivet är en Range Rover Sport ett kap. Hela Stockholm verkar hålla med mig med tanke på att varannan lattemorsa verkar köra en.

Relativ praktikalitet: 6/10
Range Rovern är inte riktigt lika praktisk som sina konkurrenter. Både Volvo XC90 och Audi Q7 går att få med sju säten och baksätena är betydligt rymligare än det som Range Rovern kommer med. Bagageutrymmet är dock fullt användbart och ligger i linje med vad man förväntar sig av en bil i denna storleksklass.DSC_0027

Ha-begär: 9/10
Detta betyg grundar sig helt i den trivselkänsla som infinner sig så fort man stänger dörren om sig i bilen. Den är så komfortabel, avskärmad från omvärlden, och har så pass god prestanda att det är svårt att inte vilja ha en. Dock måste man fundera på hur pålitlig bilen kommer att vara. Range Rover har knappast ett rykte om att vara en bil som aldrig går sönder, tvärt om. Är du en sann bilfantast bryr du dig dock inte, då blir det avgörande vad du trivs bäst i, och om du är som jag kommer det tveklöst att vara Range Rovern.

Relativ prestanda: 9/10
Range Roverns prestanda var den största överraskning för oss. Bilen vi testade hade en diesel-V6:a på 306 hästkrafter vilket i sig inte är särskilt illa men då ska vi inte glömma att en Range Rover väger mer än Manhattan. Förväntningarna på prestandan var därför inte särskilt höga. Den vridstarka motorn vann dock snabbt våra hjärtan. Den är både responsiv och accelererar bilen snabbt. Dessutom har Range Rover Sport en lågväxellåda och det briljanta Terrain Response-systemet som gör att föraren kan bestiga Mount Everest utan att ens behöva gå ur bilen.

DSC_0011

Personlighet: 10/10
Det är på denna punkt både Jaguarer, Land Rovers och Range Rovers levererar. Inga tyska eller svenska bilmärken kommer nära brittiska bilmärkens karaktär. Detta grundar sig helt på att vissa saker inte riktigt fungerar som de ska och för att allt inte är perfekt. När man säger ”jag tar Range Rovern” säger man ”Range Rover” som ett namn snarare än ett bilmärke, ungefär som ”jag ska träffa Range Rovern idag”. Detta gör att man får ett helt annat förhållande till den än man får från exempelvis en Volvo eller en Audi.

DSC_0035

Motorljud: 8/10
En bil av denna typ ska jobba i det tysta, vilket Range Roverns dieselmotor gör. Den levererar rejält med vrid utan att ge av sig mer än ett litet, förtroendeingivande hummande.

Komfort: 10/10
Det är på denna punkt som Range Rovern fullständigt krossar sina motståndare. Den kommer standardutrustad med en luftfjädring som likt en ångvält mosar ut alla ojämnheter i vägen. Denna bil är alltså fenomenalt bekväm men det häftigaste är hur oslagsbart maffig den känns, delvis på grund av den oöverträffade fjädringen. Att köra en Range Rover känns lite som att köra ett militärfordon. Man får känslan av att man är ostoppbar vilket är helt underbart!DSC_0029

Totalt: 85/100
Den stora Range Rovern är en av mina absoluta favoritbilar samtidigt som den är en av dyraste bilarna som jag har kört. En Range Rover Sport är i princip exakt lika bra, men den kostar mindre. Kanske är denna bil ett exempel på att man aldrig får den bästa valutan för pengarna när man köper den dyraste varianten. Varför inte istället slå till på den näst dyraste modellen som inger precis samma utomordentliga känsla av trygghet? Jag förstår varför den är så populär!

Andreas Bergman

andreas.bergman@hogstavaxeln.com

 

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.