Test: Range Rover Sport

Range Rover Sport SDV6 (2016)
Motor:
 3.0-liters diesel-V6:a, 306 hästkrafter, 700 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 7.2 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 210 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4850/1780/2220 mm
Pris: 811 000 SEK
(testbil 929 200 SEK)

Range Rover Sport har tidigare varit något av en fejk. Den delade grund med Land Rover Discovery vilket innebar att den påstådda Range Rovern egentligen var en Land Rover med ett lite finare märke. Men när den nya Range Rovern kom ut för några år sedan följde även en ny Range Rover Sport. Den här gången var det dock inte fråga om en Land Rover Discovery utan en tvättäkta Range Rover. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Range Rover Sport.

 

Range Rover Sport har enligt oss två huvudsakliga konkurrenter: Volvo XC90 och Audi Q7. Jämför man den med Q7:an måste man vara både blind och mentalt efter för att föredra den betydligt klumpigare och blaffigare Audin. Range Rovern osar stil och klass, den som köper en sådan har gjort ett mycket smakfullt val. Jämför man dock med Volvon blir det betydligt svårare. Volvon är en mer modern skapelse och sida vid sida ser de båda bra ut. Rent objektivt är dock Range Rovern en stilig stadsjeep med snygga linjer och bakljus som, i mörker, för tankarna till en Jaguar F-Type.

Interiören är som vanligt (när det kommer till Jaguar och Land Rover) en blandad upplevelse. Å ena sidan är de exklusiva materialen utsökta, å andra sidan är det ökända infotainmentsystemet en produkt av ren idioti och en total avsaknad av verklighetsförankring. Inte en människa kan titta på det och förvänta sig att det ska sitta i något dyrare än en Dacia, än mindre en Range Rover för nästan en miljon kronor. Bortsett från det är interiören en så trevlig plats att vara på att man inte gärna vill lämna den. I en Range Rover trivs man alltid!

Här är det lätt att bli besviken, bilen har ju trots allt ordet ”Sport” i sitt namn, ett oerhört kaxigt val för en bil i denna storleksklass. Tur är det då att bilen tveklöst levererar. Diesel-V6:an visar sig vara responsiv, styrningen likaså. Bilen trivs lika bra på landsväg som den gör på motorväg och inne i stan. Dessutom känns den betydligt mindre än den faktiskt är och rörligare än den borde vara med tanke på dess storlek. Range Rover Sport är alltså en höjdhoppare som väger 140 kg men som ändå lyckas hoppas 2.60 meter. Minst sagt imponerande.

 

Det är på när det kommer till komfort som Range Rovern fullständigt krossar sina motståndare. Den kommer standardutrustad med en luftfjädring som likt en ångvält mosar ut alla ojämnheter i vägen. Denna bil är alltså fenomenalt bekväm men det häftigaste är hur oslagsbart maffig den känns, delvis på grund av den oöverträffade fjädringen. Att köra en Range Rover känns lite som att köra ett militärfordon. Man får känslan av att man är ostoppbar vilket är helt underbart!

Den stora Range Rovern är en av mina absoluta favoritbilar samtidigt som den är en av dyraste bilarna som jag har kört. En Range Rover Sport är i princip exakt lika bra, men den kostar mindre. Kanske är denna bil ett exempel på att man aldrig får den bästa valutan för pengarna när man köper den dyraste varianten. Varför inte istället slå till på den näst dyraste modellen som inger precis samma utomordentliga känsla av trygghet? Jag förstår varför den är så populär!

 

 

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 4.1

Sammanfattning

En Range Rover Sport är i princip exakt lika bra, men den kostar mindre. Kanske är denna bil ett exempel på att man aldrig får den bästa valutan för pengarna när man köper den dyraste varianten. Varför inte istället slå till på den näst dyraste modellen som inger precis samma utomordentliga känsla av trygghet? Jag förstår varför den är så populär!