G-Driving Experience – Äventyr på steroider

I Sverige har vi något som heter terränglagen som innebär att man inte får köra hur som haver i den svenska naturen. Tack och lov finns Terrängcamp Ekeby där man får utlopp för sin äventyrslust. Igår var vi på Högsta Växeln inbjudna av Mercedes-Benz att närvara på ”G-Driving Experience” där vi fick klämma, känna och viktigast av allt köra den legendariske G-Klassen. För de som inte är särskilt insatta i bilhistorien så lanserades G-Klassen 1979 som ett nyttofordon som hade som syfte att kunna korsa allt i sin väg. I många fall även krigszoner och i andra fall i AMG-utförande i Los Angeles bland annat.

Dagen började med en presentation innehållandes både en powerpoint samt ett föredrag om de olika versionerna som erbjuds. En av dessa är Mercedes-Benz G500 4×4^2 som alltså uttalas ”G500 ’four-by-four squared'” och inte ”G500 ’fyra gånger fyra kvadrat'” som vissa svenskar verkar tro. I vilket fall som helst är det inte bilvärldens mest koncisa namn men å andra sidan är det oerhört verklighetstroget. Fredrik Wahrolén, PR- och kommunikationschef på Mercedes-Benz Sverige, hänvisade under dagens gång till bilen som ”den gula faran” vilket inte är så svårt att lista ut anledningen till. En gul färg som enligt vissa källor kostar ögonsvidande 20 000 Euro. Aningen ironiskt på en bil som bokstavligt talat kan agera berg- och dalbana.

Den första bilen som vi fick köra var Mercedes-Benz G500 som med en 4.0-liters V8:a på 422 hästkrafter och 610 newtonmeter har mer än nog med prestanda för att bestiga både det ena och det andra. G-Klassen är en av ytterst få bilar som man kan få med en lågväxel och den enda i produktion med tre stycken låsbara differentialer; för gemene man handlar det om hur kraften fördelas för att optimera terrängkörning mer eller mindre. Det är första gången vi kör en G-Klass men som sagt inte första gången på Terrängcamp Ekeby där vi även kört Volkswagen Touareg och Porsche Cayenne. Att köra en G-Klass tillhör de absolut häftigaste man kan göra. Vi tyckte att Touaregen var extremt kapabel men en G-Klass får en Touareg att framstå som en gympalektion bredvid VM-finalen i fotboll. Sikten ut över den maffiga huven, kopplat med mullret från V8:an var en sensationell upplevelse. Att bilen lyckades bestiga branta och höga sandberg utan ett enda om och men var sannerligen bevis på dess militära anknytning. Den lyckades med saker som anses helt orimliga för en bil och gjorde det med en sådan extrem lätthet att man tvingades montera fast hakan efter varje tur.

Näst på tur var den gula faran. Mercedes-Benz G500 4×4².  Den mest kapabla leksaken som pengar kan köpa. Med ett grundpris på 2.1 miljoner och ett monster-truck inspirerat utseende är förväntningarna höga. Ha-begäret likaså. När jag för första gången såg trailern för G500 4×4² så trodde jag inte ett ögonblick att jag skulle få sitta bakom ratten. Men ack så fel jag hade. Efter man antingen hyr in en lyftkran eller har ett diplom från valfritt cirkuskompani och lyckas komma upp i kupén så möts man av en ocean av lyx – samma som man möts av i ’vanliga’ G500. Skillnaden är egentligen att man sitter lika högt över marken som en flygledare gör och om något är mullret mer påtagligt. Det är trots allt samma motor som i Mercedes-AMG GT S. Turen vi fick köra var inte den längsta i världen men det var banne mig det häftigaste jag varit med om. Gladeligen kommer vi få möjligheten att köra bilen igen. Jag är övertygad om att man kan köra den upp för Mount Everest och när vi körde upp för en brant sluttning och inte såg vägen framför oss så sa instruktören från Tyskland att ”det spelar ingen roll om man inte ser något, den här bilen kan ändå köra över allt” och det tvekar jag inte en minut på.

När stunden kom att köra G350d kändes det som att den mest rationella G-Klassen skulle få upplevas. Ska man köra i riktig terräng och eventuellt korsa en kontinent där det inte finns överskott på mackar är det rimligtvis en diesel-V6:a på 245 hästkrafter som känns mest rationell. Den enda prestandan man egentligen bryr sig om när man kör i terräng är vridmomentet som det finns 600 newtonmeter av och förbrukningen är nog någorlunda högt prioriterad. Det kan konstateras att alla bilar hade en snittförbrukning på 3 liter milen eftersom instrumenten inte inte visar mer. Med andra ord hade alla bilar högre än 3 liter milen i förbrukning vilket inte direkt är förvånande. Terrängkörning är lika bränslesnålt som att ställa bilen mot en vägg och trycka gasen i botten. Skillnaden på körupplevelse mellan G500 och G350d var markant –  bilarna hade två helt olika karaktärer. G500 kändes råare och tuffare medan G350d kändes betydligt mer lantlig av sig, med tanke på att den är mer raffinerad. Just G350d kändes väl egentligen mest lämpad för just terrängkörningsbiten och på den fronten är det ingen skillnad.

När dagen avrundades sa instruktörerna genom de walkie-talkies vi hade tilldelats att om man köper en G-Klass så köper man även en kompanjon för livet. Jag är nog benägen att hålla med de och den dagen jag fick uppleva i baksätet bakom G-Klassen var nog för att övertyga mig. Att G-Klassen ofta förknippas med lattefarsor i valfri metropol och oftast inte ens ser en bit terräng i sitt liv gör att folk inte är medvetna om dess sanna potential. Det är en helt formidabel kärra och den berömda G-Klassen Otto som kördes i över 200 länder av Gunther Holtorf är bevis på detta. Man kan även köpa in sig på något som heter Global Experience där man kör sin egna G-Klass på världsomfattande äventyr (Stuttgart till Hanoi är ett exempel) i 5 omgångar. Priset per gång är ungefär 350 000 SEK. G-Klassen är en livsstil som ytterst få får möjligheten att uppleva. Det är synd tycker jag. Gör livet till ett äventyr och prova på en G-Klass.

https://youtu.be/NmNzYeGzVBs

Mercedes-Benz G350d
Motor:
3.0-liters V6:a diesel, 245 hästkrafter, 600 newtonmeter.
Kraftöverföring: 7-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 8.8 sekunder.
Toppfart: 192 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4764/1954/1867 mm
Pris från: 843 000 SEK

Mercedes-Benz G500
Motor:
 4.0-liters V8:a bensin, 422 hästkrafter, 610 newtonmeter.
Kraftöverföring: 7-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5.9 sekunder.
Toppfart: 210 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4764/1954/1867 mm
Pris från: 998 000 SEK

Mercedes-Benz G500 4×4²
Motor: 
4.0-liters V8:a bensin, 422 hästkrafter, 610 newtonmeter.
Kraftöverföring:
7-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 
0-100 på 7.4 sekunder.
Toppfart: 
210 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 
4510/2235/2185 mm
Pris från: 
2 185 000 SEK