Test: Opel Corsa OPC

Opel Corsa OPC (2015)
Motor: 1.6-liters, turboladdad bensin, 210 hästkrafter, 230 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6.8 sekunder.
Toppfart: 230 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4021/1479/1944 mm

Pris: 240 900 SEK
(testbil 298 100 SEK)

Vill du ha en bil med tre delar fenomenal prestanda och två delar praktikalitet och användbarhet? I sådana fall bör du definitivt ta en titt på en GTI-bil. Vi på Högsta Växeln fullständigt älskar sådana. De är relativt billiga sätt att få en massa glädje samtidigt som man faktiskt kan använda bilen i vardagen. Opel har nyligen uppdaterat sin nya super-Corsa och vi har kört den. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Opel Corsa OPC.


Opel har med sina nya modeller infört ett nytt designspråk i linje med de flesta tyska bilmärken. Detta bygger på idén att alla modeller ska se likadana ut. Så oerhört praktiskt för de som designar bilen men så fantastiskt tråkigt för oss bilentusiaster. Nya Opel Corsa ser alltså ut som en Opel Adam. Den sistnämnda ser dock gulligare ut eftersom den är mindre. Detta innebär inte att Opel Corsa är en ful bil på något sätt. Den är småsprallig men lite förutsägbar, lite som en busig pojke med en t-shirt och jeans. Kul, men inte helt oväntat

Om man fortsätter jämförelsen med Corsas lillebror Adam så, surprise surprise, återfinns i princip samma interiör i Corsa, fast mindre personlig. De tusentals valmöjligheter som erbjuds till Adam finns inte tillgängliga till Corsa. Dessutom känns kvaliteten mer tveksam. Insidan av dörrarna är täckta av en vidrig gråplast som känns ungefär lika dyr som en toalettborste och växelspaken är en grotesk skapelse som påminner mig mer om en batong än en faktisk växelspak.

 

Många av knapparna på mittkonsolen är även touchknappar vilket medför att de inte kan användas om man har handskar på sig, vilket i Sverige inte är helt otänkbart med tanke på det urusla vädret som oftast råder. Recaro-stolarna, som för övrigt kommer som standard med OPC-modellen, var fräsiga och oerhört sportiga. Dock fick jag inte plats i dem. Om du inte är 17 meter lång borde det inte vara ett problem.

Körglädje är det viktigaste med en GTI-bil. Om Opel Corsa OPC misslyckas med denna punkt är det en katastrof och det enda rätta är då för bilen att gå hem, låsa dörren och aldrig gå ut igen. Det första man lägger märke till är den fenomenala styrningen som är mer responsiv än en halvsovande piraya. Bilen går exakt dit man vill och det är lätt att förutspå vad som kommer att hända, bortsett från när man gasar. Då sliter, rycker och drar ratten i alla möjliga riktningar vilket är högst opraktiskt.

 

Medtrafikanter kan bli förlåtna för att tro att man övar på att köra slalom inför den kommande skidsäsongen då bilen är okontrollerbar när man varvar motorn ordentligt. Vissa (Marcus Berggren) argumenterar för att det är skojigt med en bil som försöker döda dig när du kör den som den bör köras. Jag, å andra sidan, uppskattar bilar som är välbalanserade snarare än sådana som är snudd på okörbara när man kör som en tok. Än en gång, Opel Adam S klarar sig mycket bättre eftersom den har mindre hästkrafter.

Opel är i regel ganska usla på att packa deras småbilar med användbara utrymmen. Ibland undrar man om de helt enkelt glömde bort att ägaren av bilen med viss sannolikhet faktiskt kan ha vänner som han vid något tillfälle vill transportera med hjälp av bilen. Inte bara är baksätet så trångt att ingen får plats i det; denna ingen skulle aldrig någonsin ens kunna komma in i det eftersom öppningen är så patetiskt liten. Bagageutrymmet är dock större än i en Ford Fiesta. Köper du en Adam S offrar du ungefär 100 liter bagageutrymme, baksätet vill jag påstå är lika oanvändbart.

 

 

 

Något man inte kan klandra Opel för är prestandan som de byggt in i Corsa OPC. Bilen är snabb, riktigt snabb. Dock är dess konkurrenter precis lika snabba. Både Polo GTI och Mini Cooper S gör 0-100 på strax under sju sekunder, precis som Corsan. Trots detta vill jag påstå att Opeln, jämfört med sina konkurrenter framstår som en ociviliserad vilde i ett hav av väluppfostrade aristokratavkommor. Är detta något du föredrar, vet du nu vilken bil just du bör slå till på.

Nya Opel Corsa är absolut inte en dålig bil, rent objektivt sett. Den är snabb, inte lika hopplöst opraktisk som en Ferrari F40 och den kostar inte mer än en trea på Paradisgatan i Gislaved. Dock är den, i jämförelse med dess konkurrenter, inte längre en bil som skulle ligga på min lista med GTI-bilar jag genuint skulle fundera på att köpa om jag var ute efter en. Istället skulle jag, som ni redan borde ha listat ut, seriöst överväga att slå till på en Opel Adam S. Jag uppmanar er att läsa min recension på den också. Opel Corsa OPC visar alltså att större inte alltid är bättre.

 

 

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Nya Opel Corsa är absolut inte en dålig bil, rent objektivt sett. Den är snabb, inte lika hopplöst opraktisk som en Ferrari F40 och den kostar inte mer än en trea på Paradisgatan i Gislaved.