Test: Volkswagen Polo GTI

Volkswagen Polo GTI (2015)
Motor:
 1.8-liters I4:a bensin, 192 hästkrafter, 320 newtonmeter, framhjulsdrift.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda.
Acceleration: 0-100 på 6.7 sekunder
Toppfart: 236 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
3983/1450/1682mm
Pris: 221 900 SEK
(testbil cirka 285 000 SEK)

Med Volkswagen Polo GTI har Volkswagen tagit en Polo som inte är en stor bil i något avseende och satt dit en fyra på 192 hästkrafter. Den är snabb som en iller och tillhör den skara av bilar som tillgängliggör prestanda för alla som är intresserade av bilar. Formel 1-föraren Bruno Senna, Ayrton Sennas systerson, har en Volkswagen Polo GTI vilket bådar gott för våra ändamål. Volkswagen Polo GTI är en miniversion av storebrorsan Golf GTI som har nästintill legendarisk status. Frågan är väl egentligen om lillebrorsan imponerar lika mycket och om den är värd att hänga i julgranen med sin manuella låda. Låt oss ta redo på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Volkswagen Polo GTI.

Volkswagen påstår att man kan identifiera en Polo GTI vid första anblick. För oss bilnördar stämmer det men å andra sidan kan vi identifiera faceliftade Audi A6 på baklyktorna mitt i natten i en snöstorm. Det Volkswagen Polo GTI har som urskiljer sig från övriga Polo-modeller är en spoiler, dubbla kromade avgasrör, detaljer i högblankt svart samt en mer aggressiv grill och givetvis de traditionsenliga GTI-röda linjerna som även finns på ’originalet’ Golf GTI.

Bilen har en så kallad ’clean look’ som ändå ger intryck av sportighet men som inte är för mycket så att man bara ser löjlig ut. Typ som när man åker runt i en EPA-traktor. I min utopi ser folk att det är en speciell bil men de flesta ser antingen bara en ”vit liten bil” eller en ”folkvagn”. I vilket fall som helst tycker jag att bilen ser oerhört bra ut och är bland de snyggare halvkombi-bilarna på marknaden.

På klassiskt GTI-manér var vår testbil försedd med ’Clark-mönstrade’ säten i tygklädsel som fanns i Golf GTI originalet från 1976. Fortsättningsvis är det i vanlig ordning Volkswagen-kvalité på allt vilket med andra ord innebär att det håller måttet. Växelspaken ser ut att ha designats med inspiration av ungdomar och är en trevlig touch i kupén. Infotainmentsystemet fungerar bra, precis som man väntar sig och är oerhört intuitivt. Det är inte samma konsol som välkomnar en i en Polo GTI som i en Volkswagen Passat men det har troligtvis att göra med prisskillnaden samt bilens målgrupp.

 

Tanken bakom en Volkswagen Polo GTI är att den ska erbjuda prestanda som man kan använda till fullo även på allmän väg och den ska lämna en med ett leende på läpparna oavsett om man kör som en total dåre på landsväg eller som en busunge inne i stan. Den ska även inte vara dyr i drift och verkligen erbjuda mycket pang för pengarna. Det lyckas den väl med.

Den manuella lådan är oerhört behaglig och bilen är otroligt lättkörd. Kör man en race-start snurrar framhjulen hela vägen upp i treans växel och på hastighetsmätaren kan man läsa att man kör över 100 kilometer i timmen när man i själv verket kör max 50. Ettans växel används, precis som i alla manuella bilar, oerhört sällan och tvåans växel bjuder på  extremt mycket drag. Den Volkswagen Polo GTI vi fick låna var försedd med ett Pluspaket som bland annat innehåller en sport-knapp som ger ”sportigare styrning, hårdare fjädring, sportigare avgasljud och snabbare motorrespons vid gaspådrag” om man ska citera Volkswagen. Det är definitivt ett måste för den sanna entusiasten.

 

Som man förväntar sig är bilen oerhört lättkontrollerad och skonsam. Man kan kasta in den i valfri kurva i valfri hastighet och på ett eller annat sätt kommer bilen att se till så att du kommer ut helskinnad på andra sidan. Givetvis bör det påståendet tas med en nypa salt. Bilen lyckas med det med hjälp av sin elektroniska differentialbroms som bromsar hjulen individuellt så att bilen kan katapulteras runt ett hörn. På Volkswagens hemsida står det ”men inte ens det elektroniska stabiliseringsprogrammet med XDS kan upphäva fysikens lagar varför det naturligtvis alltid är viktigt att köra försiktigt” vilket jag anser är oerhört humoristiskt.

Ett självklart påstående som dock inte alltid når ända fram till vissa individer. Styrningen i Polo GTI anser jag saknar feedback och man skulle gärna vilja ha bättre koll på var framhjulen befinner sig speciellt när man beslutar sig för rallykörning vilket vi på Högsta Växeln ofta gör. Även om man råkar i ha en för hög växel i en kurva lyckas bilen slunga ut en ur kurvan utan några som helst problem och man kan med lätthet säga att den ursäktar en amatörmässig körstil; det är en bil som verkligen utvecklar ens sportigare köregenskaper.

Det absolut mest underhållande med bilar av den här kalibern – 192 hästkrafter på framhjulen – är att vem som helst kan köra bilen till max i stort sett var vederbörande än behagar. En Mercedes-AMG C63 S som har 510 hästkrafter är uppenbarligen roligare på ett annat sätt. Det man kan vänta sig i en Volkswagen Polo GTI är många argsinta blickar och vandaler som hoppar ut i vägen framför en för att man som förare finner det lämpligt att Monacos Grand Prix borde flyttas till Stockholm.

Det är en bil som man kan köra riktigt hårt riktigt länge utan att tröttna och det tar inte särskilt lång tid innan man inser var gränserna går om man är intresserad av att hålla sig kvar på vägen. Jag bör även upplysa om det faktum att den gränsen är långt förbi gränsen när man förlorar körkortet om man har oturen att stöta på farbror blå. En negativ aspekt är det faktum att stabilitetskontrollen inte kan stängas av till 100 procent vilket inte gör bilen lika livad som andra alternativ Chassit är dock oerhört trevlig och man kan lätt dansa i takt med bilen när man är på det humöret.

Att göra 0 till 100 på 6,7 sekunder är oerhört snabbt för en bil i den här klassen. Med framhjulsdriften är bilen dessutom oerhört tillåtande oavsett hur man behagar att köra den. Bilen känns oerhört rapp och med en toppfart på 236 kilometer i timmen lär det inte gå någon nöd på törsten efter ännu högre hastigheter.

Aktiverar man bilens ’sportläge’ så får bilen ett sportigare ljud. I det vanliga läget som jag testade i max en kvart är bilens motor så tyst som man egentligen förväntar sig av en Polo. Men med det sportigare ljudet som delvis är artificiellt – något jag personligen inte bryr mig om – så är det en väldigt trevlig upplevelse för öronen. Det är inte direkt öronbedövande men det är tillräckligt för att man ska göra motsatsen till miljövänlig körning enbart för att få höra det. Det verkar även höras tillräckligt utifrån för att man ska få många sura blickar och tillsägningar i form av viftande armar och dylikt. Om ljudet var snäppet vassare gärna med explosioner från avgasröret inblandade hade det varit perfekt. Det är dock något som jag tycker då jag inte är särskilt mogen av mig i det avseendet

Om man förväntar sig att en Polo GTI är lika bekväm av sig som en Polo TDI är man ute och cyklar. Med tanke på att Polo GTI är mer sportigt lagd är så även fallet med fjädringen och chassit. Om man inte har sportläget aktiverat är det absolut inte en obekväm bil men man känner bilens styvhet. När det å andra sidan är aktiverat blir bilen mindre bekväm men det är absolut inte nog för att tänderna ska trilla ut direkt. Man sitter skönt och ergonomiskt och även vid längre turer i form av buskörning på landsväg fallerar aldrig komforten och sätena har bra stöd vid sidorna.

Är man en körfantast, behöver utrymme, vill kunna kör som en total jävla dåre och slippa bli en permanent del av landskapet har man kommit rätt. En Volkswagen Polo GTI är en sann kompanjon på landsväg och oavsett om man väljer den manuella lådan som givetvis är roligare på landsväg än inne i stan eller om man väljer dubbelkopplingslådan som egentligen lämpar sig för all typ av körning så lär det inte gå fel.

Det är en bil för de som söker ett adrenalinrus vid bilkörning och som inte är paragrafryttare när det kommer till bilkörning. Givetvis är det inte så att vi på Högsta Växeln förespråkar allmänfarlig körning men använder man sunt förnuft och trycker på lite extra när trafiksituationen tillåter det skadar det ingen. Även om vi lever i ett land där bilismen verkar vara lika omtyckt som surströmming innebär det inte att man ska straffas för att man älskar att köra bil. En Polo GTI är en logiskt grundad bil som gör sitt yttersta för att kombinera det bästa från bilens värld: praktikalitet, körglädje och låga kostnader. Volkswagen Polo GTI – sannerligen en grund för rackartyg.

 

 

 

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Även om vi lever i ett land där bilismen verkar vara lika omtyckt som surströmming innebär det inte att man ska straffas för att man älskar att köra bil. En Polo GTI är en logiskt grundad bil som gör sitt yttersta för att kombinera det bästa från bilens värld: praktikalitet, körglädje och låga kostnader. Volkswagen Polo GTI - sannerligen en grund för rackartyg.