Test: Opel Adam S

Opel Adam S
Motor:
1.4-liters, 4-cylindrig turbobensin, 150 hästkrafter, 220 newtonmeter, framhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 8,5 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Längd: 3698 mm
Pris: 179 900 SEK (testbil 221 500 SEK)

Opel har, precis som Mercedes, ansträngt sig rejält för att dra ner medelåldern på köparna av deras bilar. Modeller som Mokka, Insignia och Cascada gör antagligen ingen skillnad på den fronten men pyttebilen Adam bör se till att skrämma iväg människor som kände Bockstensmannen privat, särskilt om den köps med tillägget ”S”. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Opel Adam S.
DSC00890Om du slår till på en Opel Adam S får du en 1.4-liters, 4-cylindrig motor med 150 hästkrafter. Det låter ungefär lika spännande som en påse ostbågar en söndagmorgon. Låt oss dock inte förglömma att bilen väger mindre än ett halvt A4-papper vilket även beskriver bilens storlek. Liten och nätt är den och detta innebär att 150 hästkrafter är alldeles fullständigt tillräckligt för att roligt gång på gång. Jag trodde aldrig att dagen skulle komma då jag sa att man inte behöver mer än 150 hästkrafter i en bil för att den ska vara skojig, men Opel Adam S lyckas med detta med råge. Dessutom går bilen enbart att fås med en 6-växlad manuell växellåda som i en bil av denna typ enbart går att beskrivas som en uppenbarelse. Medan växlarna är oerhört roliga att arbeta sig igenom är inte utväxling det. I 120 km/h snurrar motorn i 3000 varv per minut i högsta växeln vilket är märkligt. Vad är det för mening med att ha en massa växlar om det knappt är någon skillnad på dem? Dessutom måste motorn varvas ganska rejält för att nå alla hästar som gömt sig under huven och om inte rätt växel lägger i kan man lika gärna gå ur bilen och knuffa på istället. Detta skulle ge en bättre acceleration. Kanske är de närliggande växlarna till för att undvika detta genom att alltid ligga på rätt varvantal.

DSC00893Jag har aldrig kört en original-Mini men den beskrivs ofta som en gokart och jag föreställer mig att Opel Adam S påminner väldigt mycket om en gammal Mini. Det finns inga groteska fartresurser men tack vare bilens lilla storlek är den helt underbar att köra. Den flyger runt kurvor lika graciöst och snabbt som en havsörn och tack vare det lilla mullret som kommer ut ur avgasröret känner man sig som en racerförare. Adam S är en tokig liten terrier som fått fnatt och vill bita dig i skrevet men ack så rolig den är, trots de potentiella skadorna. Precis som i vilken annan framhjulsdriven bil med lite extra kraft under huven sliter ratten i förarens händer när man gasar ordentligt men det gör ingenting. Bilen är alltid rolig, även när man bara trycker lite på gasen. Dock är den varken tyst eller bekväm, men vem bryr sig?

DSC00892Både interiören och exteriören på Opel Adam S är underhållande. Jag tyckte till en början inte om bilens utseende men min åsikt ändrades snabbt. Det finns bokstavligt talat en biljon olika sätt att konfigurera bilen både utvändigt och invändigt så en mer personaliserad, unik och karaktärsfull upplevelse tål att letas efter. Dock är bilens praktiska egenskaper en rad skämt som inte är särskilt roliga. Adam rymmer bara hundar av storlek XS i baksätet och endast en bag-in-box får plats i bagageutrymmet. Även Recaro-sätena á 19 900 är för små för någon av en respektabel storlek. Helt seriöst… Volkswagen up! är betydligt mer praktisk. Bilens touchskärm är responsiv och högupplöst men touch-knapparna under den fungerar ungefär en promille av gångerna man trycker på dem.

Opel Adam S är hård, obekväm, patetiskt opraktisk och fenomenalt rolig att köra. Detta kommer med högsta sannolikhet att försäkra att gamlingarna håller sig borta från den. För ungefär 200 000 kronor får du en liten raket som är coolare än Kanye. Jag brukade föredra tjejer men så träffade jag Adam och föll pladask!

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.7

Sammanfattning

Opel Adam S är hård, obekväm, patetiskt opraktisk och fenomenalt rolig att köra. Detta kommer med högsta sannolikhet att försäkra att gamlingarna håller sig borta från den. För ungefär 200 000 kronor får du en liten raket som är coolare än Kanye. Jag brukade föredra tjejer men så träffade jag Adam och föll pladask!