Ford Mustang GT V8
Motor:
 5.0-liters V8:a bensin, 418 hästkrafter, 530 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell låda, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 4.9 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4783/1382/1915 mm
Pris: 392 400 SEK (testbil cirka 430 000 SEK)

Amerikanska bilar har alltid kritiserats för att deras kurvtagningsförmåga är sämre än ett hangarfartygs. Ford Mustang är ett praktexempel på detta – den är så amerikansk en bil kan bli. Sedan starten 1964 har sex generationer funnits. Vi har kört den senaste med en V8 på 418 hästkrafter som sägs kunna köra runt ett hörn utan att det är en nära-döden-upplevelse. Frågan är om nya Ford Mustang lyckats bli mer europeisk av sig och om den lämpar sig lika väl på landsväg som på en drag-racing-bana. Det finns bara ett sätt att reda på det och det är genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Ford Mustang GT.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Exteriör: 9/10
Ford Mustang har haft en berg- och dalbana när det kommer till utseendet under sina sex generationer. Den första generationen var väldigt häftig vilket troligtvis de flesta håller med om. Sedan är den sjätte generationen oerhört häftig och har många designinslag som inspirerats från den första generationen – det var trots allt nästan exakt 50 år sedan originalet lanserades. Men generationerna 2, 3, 4 och 5 anser jag alla ser förkastliga ut. Speciellt generation 3 och 4 – jag vet inte hur ledningen resonerade när de godkände bilarna. Det är troligtvis en hel del knark inblandat. Den sjätte generationen är sannerligen en modern tolkning av originalet och Ford har verkligen slagit huvudet på spiken. Det är en oerhört aggressiv bil som osar elegans. De har sannerligen inspirerats av Europa och förflyttat sig bort från amerikansk anskrämlighet. Resultatet är en bil som bibehåller sin amerikanska utstrålning med inslag av den gamla goda tiden.

DSC03702

Interiör: 8/10
Interiören på nya Ford Mustang är absolut inte fy skam. Den är något grå och saknar det där lilla extra som exteriören erbjuder. Det är några trevliga detaljer som exempelvis ‘knapparna’ som är flygplansinspirerade. Det finns även ett emblem där det står “since 1964” om man glömmer vad ens Mustang har för rötter. Både knapparna och emblemet är av samma kvalité som Playmobil och plastigare plast får man leta efter. Man kan dock inte förvänta sig att det är utomordentlig kvalité och finish i en bil som är nästan gratis.

DSC03714

Körglädje: 10/10
Om europeiska bilar är motsvarigheten till pointillism inom konsten så är amerikanska bilar som att kasta färg på en vit duk. Med andra ord är europeiska bilar oerhört detaljinriktade och allt måste leva upp till skyhöga förväntningar. När det kommer till amerikanska bilar är allt oerhört grovt och spartanskt på något vis – det är inte detaljerna som är det viktiga, utan bilen i det stora hela. Det är exakt så upplevelsen bakom ratten på nya Ford Mustang känns. Det är något oerhört häftigt med en bil som husar en V8:a på 418 hästkrafter och som är manuellt växlad. Bilen känns oerhört levande. Gasen i botten resulterar i att bakdäcken tappar grepp på nolltid och om de inte är uppvärmda är det sannerligen som att leka med eld. Bakvagnen är lättare än en fjäder och bilen har som bisyssla att se till att man kan hamnar i en våldsam krasch. Nya Ford Mustang GT är en bil man måste lära känna steg för steg om man inte är mer intresserad av att åka ambulans än att åka Mustang.

DSC03763

 

Till en början tar man varje kurva i en glaciärs hastighet men efter ett tag inser man att man kan trycka på mer och mer. Paradoxalt nog kan man faktiskt köra en Ford Mustang GT på landsväg och trycka på ganska rejält utan problem. Man kan sannerligen konstatera att Ford har gjort läxan när det kommer till vad en modern bil ska kunna klara av. Det bör dock belysas att det absolut inte är en bil som är nådig och som man kan kasta in i valfri kurva i valfri hastighet och klara sig utan problem. Man måste visa bilen respekt och sköter man sig inte är det verkligen tack och hej som gäller. Det är en körupplevelse som kantas av rädsla. och man tvingas underordna sig Mustangen som man färdas i. Det är inte en bil som man ska låna ut till vem som helst om man säger så. Trycker man på alldeles för mycket behöver man antingen vara en skicklig bilförare alternativt vara religiöst lagd – det är en bil som straffar en om man kör alldeles för tokigt. Mustang GT är en oerhört involverande bil som ser till att man är på hugget konstant.

DSC03721

Det bästa – enligt mig – med Ford Mustang GT  är det faktum att det har en funktion som heter “Line-Lock”. Den låser framhjulen så att man kan spinna  med bakhjulen hej vilt. Det är oerhört barnsligt och är till för att värma däcken inför drag-racing. Det är visserligen något som behövs för med kalla däck är det lättare att snurra runt än att panta en burk. Det är en funktion som vi testade några gånger och som var lika kul varje gång. Jag vet dock inte vad diverse spekulanter ansåg – man lär inte vara den mest populära grannen om man inte passar sig om man säger så. Den sex-växlade lådan erbjuder rejält med pang oavsett växelval mellan 1 och 5. Den sjätte växeln är en växel som enbart är för motorvägskörning och bilen känns oerhört tung och otymplig i det läget – som ett ånglok på motorvägen.

DSC03746

För att konkretisera är Ford Mustang GT en bil som är oerhört rolig att köra för att den känns så spartansk och så likgiltig. Den bryr sig garanterat inte om man har en nära-döda upplevelse. Växellådan är oerhört trevlig men inte så lätthanterlig att den lämpar sig som övningskörningsbil. När man så småningom lär sig hur nya Mustang GT beter sig och väntar med att trycka på alldeles för mycket innan bilen har värmt upp är det en enormt livlig bil som är oerhört stimulerande att köra. Det är inte en bil som är försedd med teknik som tar hand om en – stabilitetskontrollen fungerade i princip inte. Den förenar bil och förare och det gäller att båda värnar om varandra även om man som förare sannerligen har det största ansvaret – något som inte alltid gäller i exempelvis tyska bilar.

DSC03697

 

Valuta för pengarna: 10/10
Det är nästan obscent hur mycket bil för pengarna nya Ford Mustang GT ger. Man får en V8-motor på hisnande 5 liter och 418 hästkrafter som dessutom ser fantastisk ut och som i sig är en ikon. Vill man ha en tysk bil med motsvarande hästkrafter är alternativen ungefär 9493 gånger dyrare. En BMW M4 kostar till exempel från 704 000 SEK. Det är oroväckande svårt att motivera mellanskillnaden på nästan 300 000 SEK. Innan jag provocerar alldeles för många BMW-fanatiker bör jag förtydliga att en M4 gör 0 till 100 0.6 sekunder snabbare med manuell låda och är ungefär 18 miljoner gånger mer fokuserad på finliret och dynamisk körning än vad nya Mustang GT är. Men för gemene man är Mustang GT mer än nog. Det är om man kör på bana som BMW M4 är det klockrena valet om man bortser från märkesprestigen. Är det pang för pengen man är ute efter och en körupplevelse som kan fullbordas på vanlig landsväg är Mustang GT det ultimata valet. Det krävs inte extremt mycket för att man ska ligga på gränsen mellan asfalt och träd. En BMW M4 kräver så oerhört mycket mer eftersom det är en betydligt mer sofistikerad maskin. Jämför man med exempelvis Chevrolet Camaro eller Dodge Challenger är nya Mustang GT snäppet billigare och faktum kvarstår att det är den nyaste av bilarna samt det så kallade originalet. Det går inte riktigt att lägga upp argument mot en 5-liters V8 som kostar så lite som denna. Man blir nästan förstummad.

DSC03719

 

Relativ praktikalitet: 8/10
På den svenska marknaden har inte nya Ford Mustang GT några egentliga konkurrenter. De självklara konkurrenterna annars är Chevrolet Camaro och Dodge Challenger. Ford Mustang GT har cirka 380 liters bagageutrymme medan en Dodge Challenger har 460 liter. En Chevrolet Camaro har endast 320 liter. Det innebär att Ford Mustang GT är ett mellanting när det kommer till praktiska praktikaliteter. Det går att få in folk i baksätet men i vanlig ordning bör de vara kortväxta. Det räcker dock gott och väl för exempelvis en weekend eller dylikt och så länge man inte är fast beslutsam om att köra folk kors och tvärs kan baksätet agera som en förlängning av bagageutrymmet.

DSC03712

Ha-begär: 10/10
Ford Mustang GT är absolut något man skulle vilja se på sin garageuppfart. Det är en bil för den som älskar att köra bil oavsett om man – som jag – är mer europeiskt lagd eller om man är förtrollad av amerikanare. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var oerhört skeptisk till en början, trots de bländande recensionerna som nya Mustang GT har fått. I min värld duger amerikanska bilar till tre saker – att köra i en rak linje, att märka ut människor man inte skulle vilja bjuda hem på middag och utstråla enorma doser av osmaklighet. En Ford Mustang GT är å andra sidan gemene mans prestandabil – man får en 5-liters V8 för under en halv miljon – det är helt absurt. Det är en bil som är så oerhört spartansk och det är en bil som man måste bråka med när man kör den eftersom den är så extremt torftig – lite som att köra omkring i en lantis. Om en europeisk bil är en sann akademiker, är en amerikansk bil för de som inte riktigt har alla hästarna hemma.

DSC03692

Relativ prestanda: 8/10
Eftersom att vi inte har kört exempelvis Chevrolet Camaro SS – en 6.2-liters V8 på 423 hästkrafter – eller en Dodge Challenger R/T – med en 5.7-liters V8 på 375 hästkrafter – är det svårt att uttrycka sig från ett något så när objektivt perspektiv. Med det är samma sak som när det kommer till de praktiska aspekterna – Ford Mustang GT hamnar mittemellan. Dock är det så att Ford Mustang GT sägs vara en bil som är mer lämpad för landsvägar vilket från ett europeiskt perspektiv är att föredra. Jämför man med en europeisk bil med liknande drag – i det här fallet en BMW M4 – så kan det konstateras att BMW:n som sagt är snabbare, mer landsvägsanpassad, mer tillgänglig och betydligt mer raffinerad. Det kan dock inte uteslutas att en BMW M4 kostar hela 300 000 SEK mer som sagt.

DSC03766

 

Personlighet: 10/10
Det är få moderna bilar som har så mycket personlighet och karaktär som nya Ford Mustang GT. De flesta moderna bilar är så perfekta och kliniska att de har samma mängd personlighet som en elvisp. En Ford Mustang GT är bristfälligt perfekt. Det vill säga att den har så många attribut som kan tillämpas på en människa att man börjar älska bilen illa kvickt. Det är en oerhört ostyrig och temperamentsfull bil som man tvingas kompromissa med – allt är inte nödvändigtvis på förarens villkor.

Motorljud: 8/10
Jag har sagt det förr och jag säger det igen – motorljud är bland det viktigaste för en fulländad körupplevelse när det kommer till bilar. I USA har bilen andra utblås samt en annan V8 med fler hästar (435) vilket har att göra med utsläppskraven i EU som förespråkar en form av anti-bilism-agenda. Det innebär att motorn i USA låter betydligt mer än här i Europa. Det innebär dock inte att det är dåligt ljud i Europas Ford Mustang. Enligt mig kunde det ha varit betydligt högre och mer aggressivt men det är ett lågmält V8-muller som ackompanjerar gaspådrag och det är extremt behagligt. Varvar man motorn låter den också kolossalt bra. Personligen hade jag bytt ut avgasrören men det är upp till var och en att bestämma.

DSC03711

Komfort: 8/10
Den Ford Mustang GT vi fick låna var försedd med RECARO-stolar som är av det sportigare slaget – de hade exempelvis inte ens sätesvärme. Det är absolut en bekväm bil på sitt sätt och med sin mer moderna hjulupphängning (den som möjliggör kurvtagning) är det en oerhört bekväm bil. Kabinljudet i högre hastigheter är ganska så högt men det är ingenting som man inte kan leva med. Långfärder går absolut bra och det är bra stöd i sätena även om man kör som en total dåre på landsväg. Baksätena är lite av ett skämt men det är exakt så det brukar vara med bilar i den här klassen.

Totalt: 89/100
Nya Ford Mustang GT är ett enormt lyckat steg för den amerikanska muskelbilsmarknaden. Från att ha varit något man skämtar om gång på gång har Ford lyckats bygga en ögonöppnare i, öh, mina ögon. Det är definitionen av kraft för varje krona och med en prislapp på testbilen på drygt 400 000 SEK är det bland det självklaraste av köp man kan göra. Med en V8 på 418 hästkrafter samt en manuell låda är det en sann upplevelse att sitta bakom ratten på denna bil. Den tillhör som sagt det mer opretentiösa stimmet av bilar och man kan inte förvänta sig att den hamnar på samma nivå som europeiska prestandamonster. Det är en bil som blir ens bästa vän men som kräver disciplin om man ska köra den som sig bör. Det är en riskfylld eskapad varje gång man sätter sig i förarstolen men livet behöver ju trots allt lite spänning. En Ford Mustang är sannerligen som en adrenalinstinn mustang. Det är en bil som kryddar till vardagen  rejält och är ett levande bevis på att man inte behöver kasta ut närmare en miljon kronor för en 5-liters V8. Det är som en Mazda MX-5 för den som är prestandakåt. Nya Mustang GT – en färgstark vettvilling.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.