Test: Ford Mustang GT

Ford Mustang GT V8 (2015)
Motor:
 5.0-liters V8:a bensin, 418 hästkrafter, 530 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell låda, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 4.9 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4783/1382/1915 mm
Pris: 392 400 SEK (testbil cirka 430 000 SEK)

Amerikanska bilar har alltid kritiserats för att deras kurvtagningsförmåga är sämre än ett hangarfartygs. Ford Mustang är ett praktexempel på detta – den är så amerikansk en bil kan bli. Sedan starten 1964 har sex generationer funnits. Vi har kört den senaste med en V8 på 418 hästkrafter som sägs kunna köra runt ett hörn utan att det är en nära-döden-upplevelse. Frågan är om nya Ford Mustang lyckats bli mer europeisk av sig och om den lämpar sig lika väl på landsväg som på en drag-racing-bana. Det finns bara ett sätt att reda på det och det är genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Ford Mustang GT.


Ford Mustang har haft en berg- och dalbana när det kommer till utseendet under sina sex generationer. Den första generationen var väldigt häftig vilket troligtvis de flesta håller med om. Sedan är den sjätte generationen oerhört häftig och har många designinslag som inspirerats från den första generationen – det var trots allt nästan exakt 50 år sedan originalet lanserades. Men generationerna 2, 3, 4 och 5 anser jag alla ser förkastliga ut. Speciellt generation 3 och 4 – jag vet inte hur ledningen resonerade när de godkände bilarna.

Det är troligtvis en hel del knark inblandat. Den sjätte generationen är sannerligen en modern tolkning av originalet och Ford har verkligen slagit huvudet på spiken. Det är en oerhört aggressiv bil som osar elegans. De har sannerligen inspirerats av Europa och förflyttat sig bort från amerikansk anskrämlighet. Resultatet är en bil som bibehåller sin amerikanska utstrålning med inslag av den gamla goda tiden.

 

Om europeiska bilar är motsvarigheten till pointillism inom konsten så är amerikanska bilar som att kasta färg på en vit duk. Med andra ord är europeiska bilar oerhört detaljinriktade och allt måste leva upp till skyhöga förväntningar. När det kommer till amerikanska bilar är allt oerhört grovt och spartanskt på något vis – det är inte detaljerna som är det viktiga, utan bilen i det stora hela.

Det är exakt så upplevelsen bakom ratten på nya Ford Mustang känns. Det är något oerhört häftigt med en bil som husar en V8:a på 418 hästkrafter och som är manuellt växlad. Bilen känns oerhört levande. Gasen i botten resulterar i att bakdäcken tappar grepp på nolltid och om de inte är uppvärmda är det sannerligen som att leka med eld.

Bakvagnen är lättare än en fjäder och bilen har som bisyssla att se till att man kan hamnar i en våldsam krasch. Nya Ford Mustang GT är en bil man måste lära känna steg för steg om man inte är mer intresserad av att åka ambulans än att åka Mustang.

 

 

Till en början tar man varje kurva i en glaciärs hastighet men efter ett tag inser man att man kan trycka på mer och mer. Paradoxalt nog kan man faktiskt köra en Ford Mustang GT på landsväg och trycka på ganska rejält utan problem. Man kan sannerligen konstatera att Ford har gjort läxan när det kommer till vad en modern bil ska kunna klara av. Det bör dock belysas att det absolut inte är en bil som är nådig och som man kan kasta in i valfri kurva i valfri hastighet och klara sig utan problem.

Man måste visa bilen respekt och sköter man sig inte är det verkligen tack och hej som gäller. Det är en körupplevelse som kantas av rädsla. och man tvingas underordna sig Mustangen som man färdas i. Det är inte en bil som man ska låna ut till vem som helst om man säger så. Trycker man på alldeles för mycket behöver man antingen vara en skicklig bilförare alternativt vara religiöst lagd – det är en bil som straffar en om man kör alldeles för tokigt. Mustang GT är en oerhört involverande bil som ser till att man är på hugget konstant.

 

Det bästa – enligt mig – med Ford Mustang GT  är det faktum att det har en funktion som heter ”Line-Lock”. Den låser framhjulen så att man kan spinna  med bakhjulen hej vilt. Det är oerhört barnsligt och är till för att värma däcken inför drag-racing. Det är visserligen något som behövs för med kalla däck är det lättare att snurra runt än att panta en burk.

Det är en funktion som vi testade några gånger och som var lika kul varje gång. Jag vet dock inte vad diverse spekulanter ansåg – man lär inte vara den mest populära grannen om man inte passar sig om man säger så. Den sex-växlade lådan erbjuder rejält med pang oavsett växelval mellan 1 och 5. Den sjätte växeln är en växel som enbart är för motorvägskörning och bilen känns oerhört tung och otymplig i det läget – som ett ånglok på motorvägen.

 

För att konkretisera är Ford Mustang GT en bil som är oerhört rolig att köra för att den känns så spartansk och så likgiltig. Den bryr sig garanterat inte om man har en nära-döda upplevelse. Växellådan är oerhört trevlig men inte så lätthanterlig att den lämpar sig som övningskörningsbil.

När man så småningom lär sig hur nya Mustang GT beter sig och väntar med att trycka på alldeles för mycket innan bilen har värmt upp är det en enormt livlig bil som är oerhört stimulerande att köra. Det är inte en bil som är försedd med teknik som tar hand om en – stabilitetskontrollen fungerade i princip inte. Den förenar bil och förare och det gäller att båda värnar om varandra även om man som förare sannerligen har det största ansvaret – något som inte alltid gäller i exempelvis tyska bilar.

Nya Ford Mustang GT är ett enormt lyckat steg för den amerikanska muskelbilsmarknaden. Från att ha varit något man skämtar om gång på gång har Ford lyckats bygga en ögonöppnare i, öh, mina ögon. Det är definitionen av kraft för varje krona och med en prislapp på testbilen på drygt 400 000 SEK är det bland det självklaraste av köp man kan göra. Med en V8 på 418 hästkrafter samt en manuell låda är det en sann upplevelse att sitta bakom ratten på denna bil.

Den tillhör som sagt det mer opretentiösa stimmet av bilar och man kan inte förvänta sig att den hamnar på samma nivå som europeiska prestandamonster. Det är en bil som blir ens bästa vän men som kräver disciplin om man ska köra den som sig bör. Det är en riskfylld eskapad varje gång man sätter sig i förarstolen men livet behöver ju trots allt lite spänning. En Ford Mustang är sannerligen som en adrenalinstinn mustang.

Det är en bil som kryddar till vardagen  rejält och är ett levande bevis på att man inte behöver kasta ut närmare en miljon kronor för en 5-liters V8. Det är som en Mazda MX-5 för den som är prestandakåt. Nya Mustang GT – en färgstark vettvilling.

 

 

 

 

 

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Nya Ford Mustang GT är ett enormt lyckat steg för den amerikanska muskelbilsmarknaden. Från att ha varit något man skämtar om gång på gång har Ford lyckats bygga en ögonöppnare i, öh, mina ögon. Det är definitionen av kraft för varje krona och med en prislapp på testbilen på drygt 400 000 SEK är det bland det självklaraste av köp man kan göra.