BMW X5 M
Motor:
 4.4-liters, bensin V8, 575 hk, 750 newtonmeter, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 4,2 sekunder
Toppfart: Begränsad till 280 km/h
Längd: 4880mm
Pris: 1 147 000 SEK (Testbil cirka 1 215 000 SEK)

När det kommer till komprimerade paradoxer finns det inte mycket som faller under benämningen lika väl som en stadsjeep med 575 hästkrafter. BMW X5 är en bil man finner på ett flertal uppfarter i valfri svensk – eller tysk – villaförort. Då är det dock med en rak sexa på 258 hästkrafter under huven – närmare bestämt X5 30d. Ser man en X5:a med M-emblemet på bakluckan är det sann BMW-fantast som sitter bakom ratten som råkar ha ett behov av praktikalitet. BMW X5 M är nämligen den mest praktiska M-bilen till salu just nu. En bil som man kan sladda rejält med, accelerera från stillastående till 100 kilometer i timmen på 4,2 sekunder för att sedan uppnå en fart av 280 kilometer i timmen. Det är en bil som försöker ta med alla beståndsdelar en sann bilfantast vill ha i en bil och göra de till ett. Den är praktisk, den är säker, den är snabb och det är en M-bil från BMW. Frågan är huruvida BMW X5 M är en utopi eller en dystopi i familjebilsväg. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera BMW X5 M.

Exteriör: 9/10
Det råder ingen tvekan om att en BMW X5 M är en diskret bil som man väntar sig från ingenjörerna på Bayerische Motoren Werke. X5 M är försedd med ett M-exteriörpaket och en hel del andra detaljer som är till för att blotta det faktum att det faktiskt är en M-bil. Att den har fyra enorma utblås bak framhäver givetvis också detta faktum. Samtidigt är det inte en skrikig bil (om man bortser från motorvrålet) och det skulle lika gärna kunna lurka en 3-liters diesel under huven. Det enda som egentligen pekar på att det är en M-bil är M-emblemet som finns i grillen, på bromsklossarna, på bakluckan samt på framskärmarna. Ett M-sportpaket går att köpa till valfri X5:a och får bilen att se minst lika aggressiv ut. En mycket snygg och genomtänkt exteriör som subtilt framhäver bilens potential men inte riskerar att bli nycklad för att den är “för mycket” – en elegant bil som med M-exteriörpaket blir alldeles lagom och tillräckligt trätlysten för att falla de flesta i smaken.

Interiör: 10/10
BMW har smetat på allt och lite till i BMW X5 M – grundpriset inkluderar nästintill allting förutom det dyraste lädret och de största fälgarna. Sätena är helt otroligt bekväma och oändligt med möjligheter att ställa in – stolsidorna kan justeras beroende på om man vill flänga runt bilen på en bana eller bara glida genom stan. Concierge Service som återfanns i BMW i8 fanns också som i vanlig ordning förgyller ens vardag. Som vanligt fungerade BMWs infotainmentsystem – iDrive – helt fantastiskt. En sanslös interiör som tveklöst lever upp till prislappen.

Körglädje: 8/10
Som konstaterat är en SUV med 575 hästkrafter motsägelsefull då det rent logiskt är en stadsjeep som ska erbjuda terrängkapabilitet, storlek och komfort. Att omvandla all denna monstruösa potential så att den passar lika bra som banbil som familjeslussare är givetvis ingen lätt match. BMW är proffs på att bygga körglada och dynamiska bilar och de är även skickliga på att få stora, tunga bilar att kännas förvånansvärt flinka – BMW X6 är ett perfekt exempel på detta. Med X5 M har de onekligen också lyckats. Det främsta problemet är egentligen att man sitter väldigt högt upp vilket dels inte känns särskilt sportinriktat och dels gör att fartsensationen minskar radikalt – det är just därför en BMW i8 upplevs som snabbare trots prestandaskillnaden. När man väl accepterar att bilen har en ocean av grepp vilket man inbillar sig att den inte har med tanke på sätespositionen och vågar trycka på är den en DSC02205helt chockerande bil. Den tackar inte nej till att få ut baken och den dämpande fartsensationen gör att de hastigheter den uppnår med samma lätthet som en vuxen människa räknar till tre är rent ut sagt astronomiska. Den är därför rolig att köra  och att den har 575 hästkrafter gör att du kan få ditt adrenalin att rusa något infernaliskt. Det som möjligen kan kritiseras är fördröjningen från det att man trycker gaspedalen i botten och bilen drar iväg. Men när den väl drar iväg är det som att man blir påkörd av ett ånglok bakifrån. Inte nog med det, accelerationen är minst lika kraftig mellan 0 och 100 km som den är mellan 100 och 200 kilometer i timmen. Det räcker med att ligga i 110 på motorväg och snudda på gaspedalen och vips så har man bokstavligt talat fördubblat hastigheten. 220 kilometer i timmen känns som en rimlig motorvägsfart för att den farten är så fruktansvärt lättillgänglig. Det är rent ut sagt en farofylld tilldragelse att köra denna bil.DSC02304

Valuta för pengarna: 10/10
1,2 miljoner kronor kostar en BMW X5 M. Men då bör det poängteras att bokstavligt talat allting ingår och faktum kvarstår att man får ett paket som erbjuder allt-i-ett. Det är en prestandabil av rang som är snabbare än ett flygplan men som samtidigt kan lasta in en hel familj inklusive packning. Det är en sann bruksbil och ingen ömtålig juvel. Man får allt och lite till och även om prislappen är svindlande för de flesta är det givetvis relativt. Man får otvivelaktigt en enorm mängd bil för pengarna.

Relativ praktikalitet: 8/10
När det kommer till de praktiska aspekterna är det som en “vanlig” X5:a. Med andra ord oerhört praktisk och med den tvådelade bakluckan – av samma typ som man återfinner på en Range Rover – tillförs ytterligare ett praktiskt delmoment. Fäller man sätet får man plats med en skolbal i bagageluckan. Det är med andra ord en väldigt stor bil med väldigt gott om lastutrymme. Om man utgår från X5:an som modell och negligerar att det är en M-bil vi har att göra med är den inte lika praktisk som en Volvo XC90. Tar man dock hänsyn till M-emblemet och jämför med en Mercedes-AMG GLE63 S så kan det konstateras att BMW:n fallerar även där. Det är dock inte en opraktisk bil på någon planet om man inte händelsevis är aktiv inom någon slags miljörörelse.4ae67c33

Ha-begär: 7/10
Det är lite av en självklarhet att man vill ha en BMW X5 som har genomgått den så kallade M-behandlingen. Det bör dock konstateras att om jag skulle köpa en BMW X5 och ville ha tillräckligt med effekt för att kunna dra upp Titanic från havets botten hade jag nog vänt mig till X5 M50d. X5 M:s dieselbrorsa – en bil med mindre hästkrafter och mindre vridmoment men som inte har som största mål i livet att ruinera den som står för bensinkostnaderna. Givetvis är bensinkostnad inte det viktigaste för någon som köper en bil för mer än en miljon men vill jag ha samma magnitud av hästkrafter hade jag hellre köpt en Mercedes-AMG E63 S som har 585 hästar. En BMW M5 går tyvärr inte att få i kombiutförande vilket gör att det enda alternativet man egentligen har på BMW-fronten är just en X5 M. Det är dock så att en M50d är ett mer resonligt bilköp om man tittar i just SUV-segmentet.DSC02302

Relativ prestanda: 10/10
Är man insnöad på tyska bilar och vill ha en stadsjeep med nästintill superbilsprestanda är BMW X5 M det bästa valet man kan göra. En Mercedes-AMG GLE63 S har både mer hästkrafter och mer vridmoment men gör 0 till 100 på samma tid och drar dessutom mer bränsle. Det är som sagt inte avgörande för en bil i denna klass men faktum kvarstår att BMW är mer kända för att bygga dynamiska körmaskiner medan Mercedes är lite mjukare i kanten av sig. För att förenkla definitionerna av hästkrafter och vridmoment kan man säga attDSC02189 hästkrafter resulterar i en hög toppfart medan vridmoment resulterar i kraftig acceleration. En BMW X5 M har fruktansvärt mycket av båda ting vilket gör att den – som jag nämnde tidigare – accelererar lika kraftigt oavsett när man trycker på gaspedalen. Det intressanta är vad som händer efter 100 kilometer i timmen. Det är inte en drag-racing bil utan det är en sanslös prestandamaskin som ska avverka kilometer i samma takt som en blåval slukar plankton. Den gör 0 till 160 på 9,3 sekunder och 0 till 200 på 15,6 sekunder. En BMW X5 M är definitionen av ett autobahn-monster.

Personlighet: 7/10
BMW X5 M är en bil som utmärker sig rejält ur mängden. Ställer man sig och iakttar de bilar som klär vår huvudstads gator botas alla sömnsvårigheter. Det enda man ser är antingen Volvo XC60 med tråkiga motorer, Teslor eller Volkswagens med en 150 hästars diesel. Det är ytterst sällan man faktiskt ser bilar som får hjärtat att slå lite extra. BMW X5 M är en byråkrat av rang tills det vankas fredagskväll och kokain står högst upp på menyn. På ratten finns det två knappar – M1 och M2 – som man kan ställa in. Vi hade konfigurerat bilen så att M1 gjorde bilen till ett bestialiskt monster som slukade kilometer i samma takt som den slukade stålar. I M2-läget var bilen lugn och tillräckligt vänlig för att vem som helst egentligen skulle kunna köra den. Gasen i botten resulterade dock fortfarande i att man teleporterades fram – det är sannerligen en bil som man inte kan trycka på i när man själv behagar. Man skulle kunna argumentera för att en BMW X5 M har ADHD och kan bli lite jobbig att handskas med om man inte tar det lilla lugna.

DSC02314

Motorljud: 9/10
Kör man runt i en BMW X5 M tar man tillfället i akt i varje tunnel och trycker gasen i botten – ljudet vid uppväxling kan liknas med att avfyra en 357 magnum. Ljudet är bedövande och det förvånar mig inte om ett flertal samtal gjordes till 112 för att “det pågår skottlossning i Norra Länken!” Trycker man lätt på gasen avger avgasrören ett ljud som kan liknas med King Kong som DSC02311rapar. Eller ett slagsmål mellan två stycken tyrannosaurus rex. Ljudet är dock inte lika närvarande som i den BMW M4 Cabriolet vi testade men med panoramataket öppet kommer man åtminstone nära.

Komfort: 8/10
För de som har bra koll fick BMW X5 30d endast 6 av 10 i komfort. Anledningen till att X5 M fick snäppet högre är just för att det är exakt det man väntar sig av en M-modifierad bil. BMW måste lyckas med att kombinera en viss mån av bekvämlighet med att de samtidigt inte får kompromissa på dynamik-fronten. Med däck som är bredare än Globen är vägljudet påtagligt inne i kupén vid motorvägskörning. Sätena är gudomliga och ljudsystemet fungerar ypperligt och om det inte räcker till kan man dränka allt ljud med hjälp av motorn. BMW X5 M är en bil som man mycket väl skulle kunna åka på en roadtrip med från Stockholm till Kapstaden – förutsatt att man har en ficka djupare än indiska oceanen och mer mod än Robin Hood.

Totalt: 86/100
BMW X5 M är en bil som lämpar sig lika väl för Sverige som en hängglidare lämpar sig för transatlantiska färder. Det är dock inte argumentet att “man får bara köra 120 på svensk väg” som jag utgår ifrån – det kryllar med snabba bilar på svenska vägar och har man en sådan här bil lär man ligga en bra bit över hastighetsbegränsningen ganska mycket av tiden. Det är ett faktum. Det är en bil som drar till sig uppmärksamhet från många andra entusiaster som mer än gärna vill tävla och som den fartdåre man är faller man lätt in i ett sådant beteendemönster. Problemet med svenska vägar är de får lika mycket av statsbudgeten som tilldelas till inköp av gem. De är med andra ord av samma kvalité som rågrutigt knäckebröd. Den lämpar sig heller inte riktigt för bankörning eftersom den är lite för rejäl för det ändamålet. Lite som en muskelbil. Är man mycket välbeställd, bor i Tyskland och pendlar tillsammans med sin familj med hjälp av autobahn är BMW X5 M den ultimata familjebilen. Det är en ovanlig bil i Sverige och det finns anledning till det – den svenska sinnesstämningen rörande just bilar av denna rang kan liknas med en parkeringsvakts syn på felparkerare. I lilla landet lagom är inte en BMW X5 M svaret på någon fråga. Det är dock en fenomenal bil och den brutalitet som den erbjuder och den extravagans den egentligen förespråkar är beundransvärd. BMW X5 M – en superbil i stadsjeepsformat som är svaret på alla pappors våta dröm.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.