Audi A5 Sportback 2,0 TDI
Motor:
 2,0-liters, fyr,cylindrig diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Vikt: 1681 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4733/1386/1843mm
Pris: 409 500 SEK (Testbil ca 527 400 SEK)

Audi A4 är ett lockande alternativ för de flesta. Den klarar i stort sett allting utan några större svårigheter. Vill du åka till Åre och ta bilen till toppstugan? Inga problem. Ska du storhandla och med hela familjen? Allt får plats. Vill du låtsas vara en rallyförare på skogsvägar? Det går det med. Det enda problemet som A4:an dras med är möjligen utseendet. Bilen är riktigt bra på mycket men den är ingen fröjd för ögat. Det är där A5 Sportback kommer in. Den erbjuder i stort sett samma saker som en vanlig A4, men med en mycket trevligare design. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om A5 Sportback är ett exempel på stiligt förnuft.

A5 Sportback tillhör samma klass som 4-serie Gran Coupé, ett segment som startades av Mercedes CLS redan 2004. Tanken är att man ska ha en coupé-liknande form i ett fyrdörrarspaket. Frågan är då om Audi har lyckats med stylingen? Svaret är ett ganska klart ja. A5 får inte åskådare som ser den att tappa hakan direkt, men den är ändå väldigt tilltalande. Formen är slank och det känns inte som att bilen har tjockat på sig tack vare de extra dörrarna. Bilens utseende påminner lite om Tom Hardy, han var inte ful förut och nu när det har lagts på lite extra ser det fortfarande väldigt snyggt ut.

Insidan är utförd i klassiskt Audi-manér. Med det menas att allt har en kvalitet som håller en otroligt hög standard. Att manövrera växelväljaren är som att justera gasen på en fransk lustjakt och dörrtjoffet är i paritet med känslan man får när man stänger valvet vid Fort Knox. Användarmässigt är det också riktigt bra. Det märks att massvis av Audi-ingenjörer har offrat både tid, sömn och relationer för att se till att denna bil ska bli så perfekt som möjligt. I Audis strävan mot perfektion kan det tyckas att man har missat något. Även om interiören objektivt är bland de bästa som finns, finns det ett subjektivt element som gör att den inte känns så varm eller levande som man kan önska. Lite mer färg och flärd hade inte varit helt fel.

Bilen vi körde var en dieselfyra på två liter och 190 hästkrafter. Detta är motorn typ alla köper och man förstår snabbt varför. Sannolikt är det inte farten som lockar, eftersom den inte är särskillt snabb men samtidigt inte heller trött. Istället är det förbrukningen och den smidiga gången som är svårslagen. När vi körde konsumerade Joel mer Coca-Cola per mil än vad bilen drog diesel. S tronic-lådan bidrar till drivlinans skottsäkra framtoning. Växlingar sker sömlöst och A5 hittar alltid rätt växel för förarens rådande temperament.

När man ska ut och testa på den sportigare sidan av Sportback blir intrycket splittrat i två läger. Det första som märks är att dieselmotorn helt enkelt inte är byggd för att slå varvrekord runt Mantorp, vilket inte kommer som en överraskning för någon. Det andra är att bilens chassi, styrning och övergripande känsla är fenomenal. Den är ingen lekbil, så om du vill ut och sladda bör du köpa en Miata. Istället visar bilen på en nästan obegriplig säkerhet i kurvorna och på motorväg är det svårt att skilja på om detta är en bil eller ett X2000 trots avsaknaden av fyrhjulsdrift.

Audi A5 Sportback är en vettig och bra bil. Att säga någonting annat vore fel. Den ser bättre ut än A4 men tappar inte någonting nämnvärt sett till praktikalitet. Problemet som finns är istället prislappen. Vår Audi kostade cirka 530 000 kronor och det kan tyckas vara mycket för en sminkad A4 med allemansmotor. Samtidigt får man väldigt mycket för pengarna och mer bil behöver man inte.

BETYG
Exteriör
9
Interiör
8
Körglädje
7
Valuta för pengarna
5
Relativ praktikalitet
6
Ha-begär
7
Relativ prestanda
5
Personlighet
4
Motorljud
5
Komfort
8
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.