En tur till norska fjällen med Volkswagen Passat

De som inte tillbringat de senaste månaderna på en öde ö lär ha lagt märke till att Volkswagen har tillägnat sin marknadsföring åt längdskidor. Mer specifikt förser de det svenska skidlandslaget med deras officiella bil. Bilen som det handlar om är alltså Volkswagen Passat – en av två pressbilar som vi framför denna vecka. Vinnaren av Vasaloppet – både på herr- och damsidan fick en Volkswagen Passat. Dock har den en 190 hästars diesel som alltså kommer att vara Volkswagens storsäljare framöver och konkurrerar med bland annat Volvo V70. Fast vi på Högsta Växeln är alltid lite mer intresserade av de större motorerna som diverse märken erbjuder. För att helt enkelt se om bilen passar som en längdåkningsbil och huruvida den är anpassad för de förhållanden som bemöter en i längdskidstrakter har Högsta Växeln åkt till norska fjällen. För denna resa har vi valt den största motorn som de för tillfället erbjuder på Passaten; 240 hästars dieseln med fyrhjulsdrift som avverkar 0-100 på 6,3 sekunder och som slukar mil i samma takt som världsmästaren i korvätning käkar korv. De som suktar efter mer kraft får vänta tills höst då en bensinare på 280 hästkrafter lanseras och som troligen kommer att vara behagligare än ett par sockor efter en dags skidåkning.

I vanlig ordning gör Volkswagen utmärkta bilar och efter att jag tillbringat 12 timmar i förarsätet häromdagen – en kombination av diverse körningar inom Stockholms län och en långresa till vår slutgiltiga destination – kan jag med lätthet konstatera att bilen var mer passande för den dagens eskapader än en smoking på James Bond. Som man kan förvänta sig av en kombi har den också mer utrymme än ett containerfartyg och 5 par längdskidor, packning samt 4 individer kom fram smidigare än en vespa i Gamla Stan. Även på timmervägar i Norska storskogen trängde sig Passaten fram utan konstigheter – ibland fick den agera plog och man kände vid tillfällen av det rallyarv som Volkswagen innehar. Det bästa av allt är dock motorvärmaren – när det är minus 23 miljarder utomhus och man kan sätta sig i en varm bil är man evigt tacksam. Det finns inget värre än att tro att man suttit sig i en frysbox när man i själva verket befinner sig bakom ratten på en bil och råkar ut för köldskador.

På 3 dagar har cirka 200 mil avverkats vilket uppenbarligen inte är direkt jämförbart med vår första pressbil från Volkswagen men de nappabeklädda sätena omfamnar en som en skön fåtölj och även om bilen varit mer fullproppad än en tub med sylt har ergonomin absolut inte fallerat en enda sekund. Att det finns en dieselmotor under huven innebär att man inte måste begära personlig konkurs efter längre körningar och med mer vridmoment än en traktor tvingas man inte stå ut med ångestladdade omkörningar.

En mer utförlig recension kommer i slutet av veckan men än så länge har Passaten imponerat och som den tyska motsvarigheten till den typiskt svenska Volvo V70 har den mycket att leva upp till men jag känner på mig att det kommer förbli en sannerligen trevlig vecka.