Maserati visade musklerna på Goodwood Festival of Speed

Goodwood Festival of Speed är slut för detta år. Evenemanget är tveklöst ett av årets absoluta höjdpunkter för alla som gillar bilar. Likt många andra tillverkare lade Maserati rejält med krut på att visa upp sina senaste modeller.

Högsta Växeln var på plats.

Världspremiär för MCPura

Maserati premiärvisade sin senaste supersportbil MCPura. Det rör sig om en vidareutveckling av MC20, där allt gjorts snäppet mer fokuserat.

Italienarna vill att det ska röra sig om en italiensk supersportbil för den som vill ha mer känsla än kvantitet.

Maserati
Den största ”nyheten” var Maserati MCPura.

Foto: Maserati

GT2 Stradale bjöd på helgens mest brutala ljud

Den mest öronbedövande upplevelsen stod däremot GT2 Stradale för. Det är en gatlegal version av Maseratis tävlingsbil i GT2-klassen, som gjorde starkt intryck när den kastade sig upp för den klassiska backen på Goodwood. 

En stor del av upplevelsen kom från ett nytt avgassystem tillverkat i titan, framtaget tillsammans med italienska TubiStyle. Jämfört med standardversionen är det sju kilo lättare och helt handbyggt. 

Systemet är emellertid inte väglagligt, utan kunder måste krita på att papper där det står att de tar allt ansvar ifall de åker fast.

Vi har tidigare provkört bilen på plats i Modena.

Maserati
GT2 Stradale är en av märkets mest extrema gatbilar.

Finess och fart med GranCabrio och MCXtrema

Maserati visade också upp nya GranCabrio i en grön metallicfärg kallad Verde Giada.

Under skalet sitter den välbekanta V6:an på 490 hästkrafter. Interiören går i ljust perforerat läder och bilen gör 0 till 100 på 4 sekunder.

Men det var MCXtrema som satte punkt för Maseratis helg. Enbart framtagen för bana och begränsad till 62 exemplar. Vi var på plats under världspremiären för två år sedan på The Quail. 

Under skalet finns samma motor som i övriga modeller men här pressad till 740 hästkrafter. Med sin blå lack och extrema linjer var den ett självklart dragplåster. Alla exemplar är redan slutsålda.

Maserati
GranCabrio med V6-motorn stormade uppför backen.
Maserati
MCXtrema är reserverad för märkets mest lojala kunder.

Tridenten firar 100 år

2025 är ett jubileumsår för Maserati. Det var nämligen 100 år sedan tridenten, märkets logotyp, dök upp på en bil för första gången och nästa år är det exakt ett sekel sedan Alfieri Maserati körde hem segern i Targa Florio med Tipo 26.

Det var den första bilen att bära märkets berämda tridente-symbol.

Maserati fortsätter att ha storslagna planer under 2025.