Formel E: Nissan laddar inför säsong 11 av framtidens motorsport
Formel E kan beskrivas som den politiskt korrekta tvillingen till Formel 1, där bensinslukande motorer har bytts ut mot elmotorer och batterier.
Den framtidssäkrade motorsporten passar in i en värld där elektrifiering och miljötänk står högt på agendan, samtidigt som den globala uppvärmningens konsekvenser hägrar i horisonten.
Formel E handlar inte bara om prestanda, utan även om ett ställningstagande. För att få delta i sporten måste de deltagande företagen uppnå ett antal miljömål.
Ett företag som har tagit sig an den nya och snabbt växande sporten är Nissan, som nyligen öppnade ett nytt huvudkontor för sin Formel-bilssatsning i Paris. Vi besökte dem för att se hur de laddar upp inför den elfte säsongen.
Foto: Nissan
Nissan har nytt huvudkontor
Den japanska tillverkaren debuterade i Formel E för sex år sedan, och det märks att erfarenheten har gjort teamet gott.
Resultatet i den senaste säsongen blev en fjärde plats i förarmästerskapet och en tredje plats i det nyligen etablerade teammästerskapet, vilket är stallets bästa prestation hittills.
Nissans deltagande i Formel E är inte bara ett sätt att exponera bolaget för ny teknik som senare kan överföras till kommersiella bilar.
Det går även hand i hand med företagets mål om att ha en helt elektrisk produktportfölj till 2030 och att bli koldioxidneutrala till 2050.
Formel E är redan idag en koldioxidneutral sport, vilket ställer krav på miljöåtgärder från deltagarna.
Inför den elfte säsongen har Nissan byggt ett helt nytt huvudkontor, tillägnat deras Formel E-team. I och med nybyggnationen flyttar Nissans huvudkontor från Le Mans till Paris.
Det innebär kortare avstånd till flygplatser och närmare till leverantörer, vilket går i linje med sportens miljöfokus.
I samma kvarter ligger även Formel 1-stallet Alpines huvudkontor, så det är möjligt att synergier kan uppstå på leverantörssidan.
Formel E har förnyat reglemente
Med den nya säsongen får bilens namn tillägget Evo, och det fullständiga namnet är nu GEN 3 Evo.
Generation 3 av Formel E-bilen är planerad att användas från säsong 9 till 12, men Evo-modellen har uppdaterats på flera punkter, varav vissa är mer signifikanta än andra.
En av de största förändringarna är att bakhjulsdriften har bytts ut mot fyrhjulsdrift, vilket föraren Norman Nato påpekar förändrar hela körupplevelsen.
En annan förändring är att fronten på bilen har förstärkts. Formel E är en sport som enbart körs i städer, vilket gör att banornas layout påminner om den smala och trånga Monaco-banan.
Därmed är risken att komma i kontakt med en motståndare hög, och frontskador har varit ett återkommande problem. Nu har man valt att förstärka fronten, men innebär det att förarna har fått ett vapen att använda mot sina konkurrenter?
Från två- till fyrhjulsdrift
Tack vare två extra drivhjul har prestandan på den nya bilen förbättrats markant. 0–100 km/h nås nu på 1,82 sekunder, vilket är nästan en sekund snabbare än vad GEN 3 klarade av. Topphastigheten är oförändrad på 322 km/h.
Snabbladdning är något som både har utvecklats och testats, men det är upp till FIA att godkänna och fastställa regler för hur det ska användas. När det gäller GEN 3 så testade man snabbladdning men med Evo har man planerat för det från början.
Det är ett snabbladdningssystem som kan leverera 600 kW-laddstopp under loppet men om det kommer att introduceras redan i säsong 11 återstår att se. När laddstoppen införs är planen att de ska pågå i maximalt 30 sekunder.
Astronomisk laddningshastighet
Det är inte bara genom snabbladdning som batterierna kan fyllas på. Även regenereringen kan leverera 600 kW vilket gör att cirka 40 procent av den totala energin som går åt under ett race kommer från bromskraftregenerering.
Bilarnas batterikapacitet är 54 kWh och vid starten är de bara laddade till 52 kWh för att regenererad energi ska kunna fyllas på direkt.
Den extrema snabbladdningstekniken är en typisk teknologi som Nissan gärna hade fått transferera till sina kommersiella bilmodeller.
Motorsport har alltid varit en testmiljö för ny teknologi och stort fokus inom Formel E har varit att föra utvecklingen inom elektrifiering framåt.
Det första man lägger märke till när det gäller exteriören är de berömda körsbärsblommorna, eller sakura som det heter på japanska. Det är en hyllning till Nissans japanska arv och symboliserar en ny start inom den japanska kulturen.
Förändrad laguppställning
Med ambitionen att bygga vidare på den föregående säsongen har man gjort några förändringar i föraruppställningen.
Oliver Rowland, som imponerade med två vinster och fem pallplatser, kommer att fortsätta att köra för Nissan i den elfte säsongen. Han behåller Nissans klassiska nummer 23, vilket på japanska heter Nismo, ett namn som också är synonymt med Nissans prestandaavdelning.
Man har också valt att återta den erfarne föraren Norman Nato efter en säsongs frånvaro. Han kommer att köra med nummer 17, till minne av sin vän Jules Bianchi.
Bianchi omkom efter en krasch under det japanska Grand Prix år 2014, då han körde för Marussia F1. Han är den första föraren att dö i en F1-tävling sedan Ayrton Senna.
Premiär på São Paulos gator
Säsong 11 smygstartar med försäsongstester i Valencia mellan den 4 och 7 november, medan själva säsongen drar igång i São Paulo den 7 december. Det betyder att det arbetas intensivt i Paris för att färdigställa bilarna.
Om Nissan lyckas behålla momentum in i den här säsongen återstår att se, men det är tydligt att de siktar på att bli bäst inom sporten.
Med det nya huvudkontoret och två erfarna förare kan vi förvänta oss en intressant säsong. Vi kommer att sitta bänkade för premiären den 7 december – kommer ni?