Nissan trimmar elbilen Ariya: Nismo-varianten får 435 hästkrafter
Nissan var en av pionjärerna inom elbilar, och under många år hette deras elektriska storsäljare Leaf. Nu är tiderna annorlunda, och Nissans bidrag till det exceptionellt konkurrensutsatta segmentet av mellanstora elektriska suvar heter Ariya.
Vi reste till Paris för att titta på prestandaversionen som förädlats av Nismo.

Foto: Nissan
Internationella framgångar
Nismo står för Nissan International Motorsport och grundades i mitten av 80-talet när Nissan slog ihop sina två tävlingsdivisioner.
Det visade sig vara ett framgångsrikt drag, och teamet skördade en rad segrar under det tidiga 90-talet, bland annat en vinst i Daytona 24-timmars 1992.

Ikoniska kreationer
Men Nismo har inte bara gjort sig ett namn på racingbanan; även när det gäller exklusiva specialmodeller och tuningdelar är varumärket välkänt.
En av deras mest renommerade modeller är Nismo 400R, baserad på R33 Skyline GT-R, som lanserades 1995.
I praktiken satte Nismo på alla delar från sin tillbehörskatalog, och resten är historia, som man brukar säga.
Idag är de 44 exemplaren eftersökta bland samlare, och priserna har varierat mellan 10 och 22 miljoner svenska kronor under de senaste åren.

Nissan Ariya Nismo är en potent vardagsbil
Nu kommer nästa generations Nismo-modell. Eller, nåja, det handlar egentligen inte om en renodlad Nismo-modell, utan snarare om att krydda en högst alldaglig modell.
I Nismo-utförande får Ariya ett batteri på 87 kWh och fler hästkrafter, numera har den 435 kusar på fram- och bakaxeln.
Japanerna har även justerat chassit för bättre väghållning. Även servostyrningen har anpassats för att bättre anpassa känslan utifrån hastigheten.
Dock har räckvidden minskat från de andra Ariya-modellerna. WLTP-räckvidden för Nismo-utgåvan är 417 km, vilket är en markant minskning från vanliga Ariya med samma batteri och fyrhjulsdrift som har en räckvidd på 515 km.
Den ökade effekten innebär att 0 till 100 kilometer per timme går på fem sekunder blankt och att topphastigheten har höjts till 200 kilometer i timmen.

Ökat marktryck
Mjukvaran till fyrhjulsdriftsystemet e-4ORCE har optimerats och ger upp till tolv procent bättre stabilitet jämfört med det ordinarie systemet.
Även aerodynamiken har förbättrats med hjälp av så kallade aero plates, och marktrycket har ökat med 40 procent.
När det gäller de designmässiga attributen sticker en röd kant som löper runt bilen ut. Den ingår oavsett vilken exteriörfärg man väljer.
Även interiören har uppgraderats och anpassats för att matcha det mer sportiga intrycket. Flera Nismo-logotyper kan ses, och röda sömmar på ratten ger en extra sportig känsla.
För en roligare vardag
Man ska dock inte betrakta Ariya Nismo som en råbarkad sportbil i samma anda som ikonen 400R.
Istället verkar den vara anpassad för den vanliga Ariya-kunden som vill krydda sin vardag med en lite sportigare körupplevelse.
Vi har tidigare berömt Ariya för dess trevliga köregenskaper, och vi ser fram emot att se hur Nismo-behandlingen påverkar upplevelsen.
I Sverige börjar priset på 697 200 SEK.