Formel E-kuriosa
Räknas som världsmästerskap
54 kWh batteri i bilarna
95% effektivitet
“Ett energi-race”
Från bana till väga och vice versa

Andra elbilar från Nissan
Nissan Altra EV
Nissan Ariya
Nissan e-NV200
Nissan Leaf

Den främsta anledningen till att biltillverkare ger sig in motorsport är av utvecklingsskäl. Det finns oändliga mängder nyttig information man kan få från motorsport som i sin tur kan användas när man utvecklar bilar för vägbruk.

Nissan, som så tidigt som 2011 lanserade Leaf är av den anledningen naturligtvis väldigt taggade på Formel E, som är världens näst mest populära motorsport. Låt oss lägga i Högsta Växeln, bege oss till Berlin, och titta på när Nissan rastar sina elektriska racingbilar.

Läs om hur Formel E fungerar här.

Tuffare än man tror

”Man måste vara en ingenjör” förklarar Sébastian Buemi, förare i Nissans stall. Han har vunnit LeMans vid tre tillfällen, varit FE-världsmästare och med sina 33 år är han stallets veteran.

”Det handlar mer om man och maskin än vad man tror” fortsätter 24-åriga Maximilian Günther. Faktum är att FE-bilar inte är lika uppkopplade som F1-bilar vilket gör att stallet inte har så mycket att säga till om när man som förare väl är ute och kör.

Maximilian och Sébastian från Nissan
Maximilian Günther & Sébastian Buemi

FE-bilar sägs vara tunga och jobbiga att köra och kräver en enorm prestation från föraren. Anledningen till att Nissan har valt att delta är för att det gynnar märkets kärnverksamhet – försäljning av bilar – och samtidigt som deras racingbilar gynnar deras vägbilar är även motsatsen korrekt.

Ju fler biltillverkare som hoppar in, desto mer intressant blir det för andra förare, något som kan vara på tapeten eftersom man kan lära sig otroligt mycket om elbilar, inte minst om batterier. Vad gäller F1 och fossilmotorer har de en väldigt platt inlärningskurva eftersom fossilmotorer har utvecklats i över 100 år.

Jorden runt på 16 race

Hur är det då med logistiken? FE har stämplat in sig som ett mer miljömedvetet och progressivt alternativ inom motorsporten. Snittåldern är mycket lägre och FE profilerar sig som mer hållbarhetsorienterade.

Formel E klassas även som ett världsmästerskap av FIA vilket kräver en viss internationell prägel. Det innebär att loppen tar plats på fem kontinenter och tio länder och däremellan behöver bilarna såklart slussas runt.

När det kommer till Formel 1 är just logistiken den största miljöboven – bilarna flygs eller skeppas mellan olika banor och olika stalls huvudkontor. I Formel E:s fall går bilarna direkt mellan loppen utan att först gå via något huvudkontor och om möjligt sätter man bilarna på ett fartyg snarare än ett flygplan. Även om initiativ tas är det helt klart något av en elefant i rummet.

Folkfest av rang

Racet i Berlin går på centralt belagda Tempelhof, den gamla flygplatsen, och den tyska huvudstadens progressiva anda är tveklöst lämpad för en motorsport som Formel E. På plats i Berlin fanns det en herrans massa åskådare och många tillverkare och andra sponsorer var på plats med olika bås, aktiviteter, lounger och dylikt. Det var onekligen mer av en folkfest än jag hade räknat med och läktarna var proppfulla.  

Klara, färdiga, gå

Resultatet från Berlin
1. Edoardo Mortara
2. Jean-Éric Vergne
3. Stoffel Vandoorne

14. Sébastien Buemi

18. Maximilian Günther

Loppet började klockan 15. Bilarna börjar med fulladdat batteri och det är en konst att ta sig runt den 2,355 kilometer långa banan utan att få slut på kräm samtidigt som man kör så snabbt som möjligt. Kör man fullt brass hela tiden kommer man inte att klara det och kör man för långsamt kommer man i mål med massa onödig laddning i batterierna. Det är en elektrisk balansgång.

Ljudbilden är nog det de flesta anmärker på när man diskuterar FE. I stället för traditionsenliga fossilmotorljud möts man i stället av en elektrisk akustik. Det som hörs mer är drivlinan och andra mekaniska läten och ljudet har en viss industriell framtoning. Det är ingen svansång à la den gamla skolans F1-motorer men ljudet är bra mycket häftigare än man anar.

Något som FE skryter om är att de erbjuder mer action än i ett F1-lopp; fler omkörningar och fler incidenter. Banan i Berlin är åt det trängre hållet och det var i ärlighetens namn inte överdrivet mycket som hände.

Med det sagt verkar publiken minst sagt uppskatta det och stämningen var god. Nästa generation FE-bilar ska bli ännu galnare och det är en utveckling som arrangörerna är måna om. Framtidens motorsport är nog elektrisk men det är logistiken som är den största boven. Oavsett vad är underhållningsvärdet högt.

Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.