Test: Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric (2021)
Motor: Elmotor, 204 hästkrafter, 395 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sek
Toppfart: 167 km/h
Elektrisk räckvidd: 484 km
Vikt: 1600 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4205/1800/1570 mm
Pris: 379 900 SEK
(Testbil cirka 494 600 SEK)
Hyundai Kona Electric debuterade 2018 och har sedan dess toppat försäljningsstatistiken för elbilar. Lockelsen stavas lång räckvidd, ett bestämt rimligt pris och en förmåga att fylla en (tidigare) gapande tom del av segmentet. Nu har det blivit dags för en uppdatering men konkurrenthavet är inte lika glest som det en gång varit. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera uppdaterade Hyundai Kona Electric.
Utseendemässigt har uppdaterade Kona Electric fått nya smalare lyktor och grillen är bortplockad för att understryka faktumet att det rör sig om en elbil. Fortsättningsvis har Hyundai plockat bort en del av plastdetaljerna som funnits på bilen genom att låta skärmbreddarna vara av samma färg som resten av karossen. På insidan har infotainmentskärmen blivit större och en digital instrumentpanel är standard. Fortsättningsvis kan man välja till dragkrok och Hyundais mobilapp BlueLink har nu mer funktionalitet för just Kona Electric. Interiörkvalitén förblir dock av det lägre slaget och många ytor känns billiga.
Konkurrenter
Cupra Born
Peugeot e-2008
Volkswagen ID.3
Drivlinemässigt är det inga nyheter och vår testbil i så kallat Long Range Performance-utförande har en räckvidd på uppåt 484 kilometer. Precis som alla elbilar är gasresponsen direkt och uppdaterade Kona Electric känns mycket rappare än vad pappret ger nys om. Vid fullt gaspådrag märks det tydligt att Kona Electric är framhjulsdriven och med antisladden av bränner den mer än gärna gummi.
Körupplevelsen kan inte beskrivas som annat än mellanmjölkig men trevlig. Komfortnivån är genomgående hög även om Kona Electric är stötig i lägre hastigheter men bilen är trots det oerhört tyst. Styrningen är rätt gummiaktig men uppför sig precis som man förväntar sig.
Hyundai Kona Electric trumfkort är hur mycket räckvidd den erbjuder i förhållande till priset. Precis som alla andra elbilar är räckvidden på pappret inte riktigt det som man får ut i verkligheten – man kan ändock räkna med uppåt 45 mil om man kör med samma försiktighet som krävs vid en ögonoperation.
Med det sagt är räckvidden som Kona Electric visar extremt verklighetsförankrad, något som inte alltid är fallet vid våra tester. Det gör det enklare att planera sin körning och man är ständigt med i loopen beträffande hur långt man kan tänkas komma. I vissa elbilar är den räckvidd som anges i färddatorn långt ifrån den som man faktiskt får, något som gör det omöjligt att planera sin körning.
Uppdaterade Kona Electric stoltserar, likt sin företrädare, med att göra precis det den utlovar och låtsas inte vara något den inte är. Det är just hur ärlig den är i sin framtoning som är en stor del av lockelsen och på så vis spelar den på sina styrkor. Den är praktisk och har nog med utrymme för två vuxna eller tre om man är väldigt välbekanta med varandra. Eftersom Kona var utvecklad med just en elvariant i åtanke är även bagageutrymmet rymligt och batterierna inkräktar inte märkbart på bilens praktikalitet.
Uppdaterade Hyundai Kona Electric kombinerar god räckvidd, en rimlig prislapp och en tilltalande karossform med användarvänlighet, ärlighet och en pragmatisk approach som gång på gång visar varför den säljer som smör. Uppdateringen har gjort en ruskigt vettig bil vettigare och även om den inte är århundradets roligaste kärra är den fantastiskt lätt att tycka om. Det är troligtvis marknadens minst kontroversiella elbil och även om antalet konkurrenter har ökat lyser den med sin kompetens.
För- och nackdelar
+ Gör det den utlovar
+ Bra räckvidd
+ Okontroversiell
– Plastig interiör
– Ganska tråkig
– Inte alltid så bekväm
Betyg
Sammanfattning
Hyundai Kona Electric gör precis det den utlovar. Den erbjuder god räckvidd, är tämligen bekväm, mycket praktisk och genomgående vettig. Den må inte vara världens roligaste bil men den gör jobbet man efterfrågar och gör det riktigt väl.