Test: Audi RS 6 GT testad – den sista av sitt slag?

I närmare 25 år har Audi RS 6 definierat segmentet för prestandastinna kombibilar. Nu har tyskarna dragit skynket av den sista varianten med renodlad V8, utan hybridisering eller liknande. Vi lade i Högsta Växeln för att recensera nya Audi RS 6 GT.

Audi RS 6 GT är den mest extrema RS6:an någonsin och blir den tredje varianten som erbjuds i utbudet tillsammans med ordinarie RS 6 samt RS 6 Performance.

Modellen är den allra sista av den utgående generationen RS 6 och erbjuds parallellt med helt nya Audi A6 som på sikt kommer att erbjudas även den som RS 6, men då som laddhybrid.

Audi RS 6 GT
Vi testade Audi RS 6 GT på hemmaplan.

Foto: Marcus Berggren

Redan en samlarbil?

Audi RS 6 GT tar avstamp i Audi RS 6 Performance och vässar till receptet ytterligare.

Medan prestandan förblir densamma, 630 hästkrafter och 850 newtonmeter på alla fyra hjul, är listan på det Audis ingenjörer mixtrat med lång.

Bilen får en ny front, en huv helt i kolfiber, en dubbel takspoiler, unika fälgar, keramiska bromsar som standard, bredare däck, är 10 mm lägre, skalstolar och har hårdare fjädring.

RS 6 GT väger 15 kilogram mindre än RS 6 Performance vilket i sammanhanget inte är någonting.

I Sverige erbjuds RS 6 GT i det Heritage-utförandet ni ser på bilderna. Det rör sig alltså om en svart, grå och röd dekor över Arkonavit lack och högblanka vita fälgar.

Inspirationen kommer från legendariska Audi 90 Quattro IMSA GTO från 1989. Resultatet är en DTM-liknande pjäs där man vid första anblick möts av muskulösa linjer som skvallrar om att det minsann inte bara är en A6, en tydlig kontrast till RS-bilar från förr.

På andra marknader erbjuds RS 6 GT i desto fler kosmetiska utföranden. Totalt tillverkas Audi RS 6 GT i 660 exemplar, varav fem exemplar kommer till Sverige.

Jämfört med instegsversionen av RS 6 kostar RS 6 GT ungefär dubbelt så mycket, med ett grundpris på 2,2 miljoner kronor, och erbjuds i Europa, Asien och USA.

Audi RS 6 GT
Audi RS 6 GT är den mest extrema varianten av den eftertraktade modellen.
Audi RS 6 GT
Bilen tillverkas i 660 exemplar.

Audi RS 6 GT är mer lekfull än man anar

Receptet för Audi RS 6 har varit etablerat sedan länge. Det handlar om att erbjuda enorma doser prestanda i symbios med praktikalitet.

Dessutom ska prestandan i fråga vara bestämt lättillgänglig för att Åre-farsor, oavsett kördynamisk färdighet, ska kunna känna sig som Stig Blomqvist.

RS 6 är således enormt kompetent och kan köras både snabbt och hårt även om man egentligen inte är världens vassaste förare. Vad gäller RS 6 GT förblir detta tankesätt intakt, men ingenjörerna har onekligen fokuserat på att göra bilen mer levande.

Ett exempel är att RS6 GT:s sportläge, Dynamic på Audi-språk, skickar mer krut till bakhjulen än i andra varianter av RS 6. För vem vill inte överstyra i en tysk kombi?

Det krävs inte många meter bakom ratten i RS 6 GT för att inse att det rör sig om något mer än en dekaltrimmad Audi-kombi. RS 6 GT är märkbart styvare och de bredare däcken bidrar till betydligt mer vägljud. De manuellt justerbara skalstolarna är även de ett kvitto på att det inte rör sig om vilken RS 6 som helst.

En stor del i det som gör vanliga RS 6 så förbannat trevlig är luftfjädringen. Komfortnivån är hög samtidigt som prestandan är riklig.

I fallet RS 6 GT har komforten onekligen tagit en smäll, men den upplevs fortsatt som komfortabel även om vägljudet och skalstolarna inkräktar på just det.

Audi RS 6 GT är emellertid inte tänkt att vara någon komfortvagn, utan den det är i stället prestandan som ska stå i fokus.

Gasen i botten ger effekt direkt och RS 6 GT känns alltid som att den är på hugget, även i komfortläget. Kraftleveransen är linjär och den åttastegade automatlådan växlar snabbare än i sina tamare syskon.

Audi RS 6 GT
I Sverige kan bilen endast fås i utförandet på bilden.

Med slipsen runt huvudet

Styrningen är mer kommunikativ än man förväntar sig och man har hela tiden koll på hur nära gränsen man ligger.

Fjädringen hanterar även de mest ojämna vägar med bravur, oavsett hastighet och RS 6 GT har inga problem med att vara i kontroll och få ner kraften i backen. Just fjädringen är tveklöst en av de mest imponerande egenskaperna med RS 6 GT.

På slingriga landsvägar går det att ta sig an vilken kurva som helst i valfri hastighet utan att det känns vare sig överväldigande eller skräckinjagande.

Audi har även jobbat aktivt med att minimera understyrning, något som gör att RS 6 GT känns lika klistrad på vägbanan som en berg- och dalbana.

Det krävs att man rastar RS 6 GT riktigt ordentligt för att göra bort sig och bilen upplevs som väldigt lättkontrollerad.

Den framstår dessutom som oerhört lättfotad, nästan som en förväxt Golf R, och döljer sina 2 075 kilogram oerhört väl.

Audi RS 6 GT
Det finns bara fem RS 6 GT i Sverige.
Audi RS 6 GT
Interiören är mer avskalad än i ordnarie RS 6, något man ser på skalstolarna och de manuellt justerbara sätena.

Audi RS 6 GT är ruskigt imponerande

Audi RS 6 GT är ett avsked till ett recept som bilentusiaster världen över kommit att älska: en V8-bestyckad kombi som både sväljer allt och kan köra ifrån allt.

Framtidens Audi RS 6 kommer att behålla V8-motorn men få sällskap av en elmotor i form av en laddhybrid, likt nya BMW M5 och en hel drös av Volkswagengrupp-släktingar.

Receptet ”RS 6” som tydligt står i Audis kokböcker har förfinats sedan 2002. Denna senaste upplaga är sannerligen ett värdigt avslut på något av en epok.

Det är den mest körglada och kompetent RS 6:an (och Audin) någonsin och det är nästan som att Audis ingenjörer låtit belysa allting som gör Audi RS 6 så vansinnigt häftig lite extra. Och resultatet är enastående.

Audi RS 6 GT
RS 6 GT är redan en samlarbil.
Tekniska data

Audi RS 6 GT (2025)

Motor: 4-liters V8, bensin, dubbelturbo, 630 hästkrafter, 850 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 3,3 sekunder
Toppfart: 305 km/h
Vikt: 2 075 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5018/1951/1437 mm
Pris: från 2 186 900 kronor

Helhetsintryck

Audi RS 6 GT

5.0

Audi RS 6 GT är den sista icke-elektrifierade versionen av en av bilvärldens hetaste kombibilar. Bakom ratten är det lätt att glömma att man rattar en familjebil och modellen tar receptet för RS 6 och gör det ännu mer imponerande.