Test: Mercedes Sprinter 4×4 – lyckad leverans oavsett underlag
När man talar om transportbilar är Sprinter-namnet bland det första som nämns. Vi lade i Högsta Växeln och dundrade till Alperna för att testa hur den fyrhjulsdrivna Mercedes-Benz Sprinter 4×4 presterar under hala förhållanden.
Körningen ägde rum i skidorten Hochgurgl, i närheten av Innsbruck i Österrike.
Anrikt modellnamn
Mercedes flaggskepp i transportbilsdivisionen lanserades på 90-talet som efterföljaren till klassikern T1.
Sedan dess har den stått för en stadig försäljningssuccé och miljontals exemplar har rullat ut från fabriksportarna.
Modellen är en trogen tjänare bland alltifrån myndigheter till distributionsföretag där pålitlighet, premium-element som MBUX (namnet på Mercedes eget infotainmentsystem) och inte minst en hög nivå av anpassningsförmåga är prioriterade egenskaper.
Enligt statistik från Mercedes byggs 75 procent av alla sålda Sprinter om på något sätt, så kallade påbyggnationer.
Vad bilarna byggs om till spänner från ambulanser, transport för kravallpolis till husbilar.
Sprinter 4×4: Fyrhjulsdrift och diesel
När det gäller anpassningsförmågan kommer ni att kunna läsa om hur jag övernattade i en ombyggd Sprinter på över 2 000 meters höjd, ett reportage som dyker upp inom kort.
En modell som är särskilt intressant för svenska förhållanden där väglaget i många fall kan vara utmanande är den fyrhjulsdrivna versionen som är bestyckad med en 190 hästkrafter stark dieselmotor.
Tycker du att det här är en drivlina som låter på tok för gammaldags kan du kika in hur det är att köra den eldrivna versionen på Los Angeles gator här.
Drivlina från en personbil
Den kommer från samma motorfamilj som man bland annat hittar i förra generationen av E-klass vilket borgar för en god komfortnivå. Även den niostegade automatväxellådan kommer från personbilssidan.
Sedan några år tillbaka är även fyrhjulsdriften uppdaterad och den kan variera kraften upp till hälften mellan fram- respektive bakaxeln. Utgångsläget är en bakhjulsdriven karaktär där framaxeln griper in när extra grepp behövs.
Den tidigare versionen hade ett specifikt lågväxel-läge parat med en växellåda med sju steg men enligt Mercedes-ingenjörerna så ska den nya niostegade växellådans första läge vara väldigt nära den tidigare lågväxeln.
De tyska ingenjörerna har även arbetat med att bättre integrera fyrhjulsdriften med antisladdsystemet.
Förtroendeingivande
Det här är något som märks när vi börjar resan upp till 2 509 meter – Sprinter är tryggheten själv när man först rullar nedåt, sedan genom en lång ravin och slutligen börjar klättringen uppåt på de snöklädda och snirklande serpentinvägarna som tar oss till den Italienska gränsen vid Timmelsjoch.
Responsen från motorn kommer direkt tack vare turboaggregat med twinscroll-teknik och man saknar aldrig den gamla lågväxelknappen.
Här klarar mjukvaran av att reglera kraften perfekt så att man har utmärkt grepp och, för klassen, rapp acceleration ut ur hårnålskurvorna.
Upplevelsen känns förvånansvärt personbilslik och det är inga problem att pressa modellen hårt.
Trots att chassit är väsensskilt från det man finner i en personbil, känner man aldrig att förtroendet sviktar trots att den höga sittpositionen gör att vägräcket ibland känns lite fjuttigt när fallhöjden från vägen är hundratals meter.
Försedd med styltor
4×4-versionen är dessutom upp till 41 millimeter högre än de Sprinter-modellerna som är bakhjulsdrivna för ökad framkomlighet. Det bidrar till att 4×4-modellen är betydligt mer kompatibel med kuperad terräng.
Den längre fjädringsvägen kommer även till sin rätt om man genomför transporter på vägar där profilen på vägen har mer gemensamt med en sinuskurva än ett välpolerat marmorgolv.
Interiören är bestyckad med en generation av MBUX som påminner om det man såg i förra generationen av personbilar från Mercedes. Systemet är lättnavigerat på den 10,25 tum stora skärmen.
Dessutom ackompanjeras skärmen av en rad knappar för de viktigaste funktionerna som klimatanläggningen samt stereon, samt för ljudkontrollerna och diverse säkerhetsfunktioner.
Mercedes-Benz Sprinter 4×4 klättrar
Med en fyrhjulsdriven Sprinter kommer krävande kunder kunna utföra sina arbetsuppgifter även när förhållandena är utmanande.
Med en mer raffinerad drivlina än tidigare så är dessutom körupplevelsen behagligt komfortabel.
Allt detta innebär att Mercedes-Benz Sprinter är en av de mest övertygande bilarna från märket, alla kategorier.
Mercedes-Benz Sprinter 4×4 (2025)
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor, 190 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Vikt: 2 605 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5932/2020/2785 mm
Pris: Från 582 500 SEK (ex moms)
Mercedes-Benz Sprinter 4×4
Mercedes-Benz Sprinter med fyrhjulsdrift bygger på ett beprövat koncept men med en drivlina som hämtat inspiration från personbilarna är upplevelsen mer komfortabel än förra generationen.