Test: Mazda CX-80 provkörd – japanen som klår tyskarna
Mazda har på senare tid tagit sig ett kliv upp i premiumsegmentet. Nu har de dragit skynket av ett nytt sjusitsigt flaggskepp: Mazda CX-80. Marcus lade i Högsta Växeln och begav sig till München för en provkörning.
Nya Mazda CX-80 är, som namnet antyder, storebror till den nyligen lanserade CX-60, som vi tidigare har erövrat Marocko med. CX-60 står för 50 procent av Mazdas försäljning i Sverige.
CX-80 har en 25 centimeter längre hjulbas innebär att den numera är sex- eller sjusitsig beroende på utförande. Prispåslaget jämte CX-60 är drygt 40 000 kronor.
Foto: Mazda
Senaste generationen design
På plats i München förklarade Mazda hur den nya sjusitsiga bilen erbjuder märkets senaste utveckling av dess berömda Komodo-design.
Resultatet är en attraktiv pjäs, åtminstone från de flesta vinklar. Partiet kring D-pelaren – alltså vid den tredje sätesraden – saknar emellertid en viss harmoni.
Den långa hjulbasen gör även att CX-80 ser stor ut, och den nya suven tar (nästan) ett kliv upp i femmeterssegmentet där bilar som Volvo XC90 och Range Rover härjar.
Interiört möts man av en logiskt utformad kupé som verkar ha hämtat mycket inspiration från BMW av förra generationen. Det innebär fysiska knappar, ett ergonomiskt tänk och härliga materialval.
Vår testbil var försedd med lönnfanér av äkta vara och nästan alla ytor man rör vid känns robusta.
Mazda CX-80 känns väldigt lyxbetonad och är tveklöst uppe och slåss med tyskarna vad gäller premiumkänsla.
Den andra sätesraden är rymlig medan den tredje sätesraden är reserverad för passagerare med en maxlängd på 170 centimeter enligt Mazda.
Undertecknad på 184 centimeter hade emellertid kunnat tillbringa ett antal timmar längst bak utan bekymmer.
I övrigt är kupén belamrad med USB-C-uttag och mugghållare vilket tillsammans med möjligheten att få bilen i sexsitsigt utförande är ett kvitto på att det är en bil med den amerikanska marknaden i sikte.
Mazda CX-80 erbjuds med rejäla motorer
Jag inledde min provtur bakom ratten på dieselvarianten. Det rör sig om en 3,3 liter stor rak dieselsexa med 254 hästkrafter och 500 newtonmeter.
Det går helt i linje med japanernas strategi som är något av en multi-lösningsapproach där man anpassar sig till lokal efterfrågan.
Mazda ska vara helt koldioxidneutrala till 2050 men har inga planer på att enbart satsa på ett drivmedel, något som verkar ge resultat: Enligt prognosen kommer Mazdas försäljning ha ökat med två procent i år jämfört med förra året i Europa. I världen är samma siffra 11 procent.
Vi har tidigare hyllat den raka dieselsexan i CX-60, men den förtjänar att hyllas igen.
Det första som slår en är hur sportig den låter, dieseldriften till trots. Det är ytterst få bilar som lyckas med att få en diesel att framstå som sportig.
Till sin hjälp har den en liten elmotor på 17 hästkrafter som hjälper till att göra kraftleveransen så linjär som möjligt.
Den gör även att CX-80 kan rulla mycket på el på exempelvis motorväg och landsväg, vilket gör under för förbrukningen.
Mazdas filosofi bygger på vad de kallar för Jinba ittai vilket i runda slängar kan översättas till ”ryttare och häst” på svenska. Med andra ord är körupplevelsen något de premierar högt.
Detta är något man snabbt blir varse om i CX-80. Styrningen är riktigt fin, direkt med bra tyngd och får CX-80 att upplevas som flinkare än vad dess dimensioner ger nys om.
Chassit är välbalanserat men bilen tenderar att understyra om man är för ivrig på landsväg. Enligt Mazda är det en säkerhetsfråga.
CX-80 har mekanisk fyrhjulsdrift som standard och en dragvikt på upp till 2 500 kilogram. Den åttastegade automatlådan växlar mjukt och snabbt.
Laddhybriden har raffinerats
Vi fick även möjlighet att ratta CX-80 som laddhybrid. Vi har tidigare testat på drivlinan i CX-60 där vi kritiserat den för att vara på tok för ryckig och oraffinerad.
Nu har Mazda emellertid gjort en mjukvaruuppdatering som ändrar hur växellådan är kalibrerad.
Resultatet är en långt mycket bättre upplevelse och de ryckiga inslagen är helt eliminerade. CX-80 PHEV pumpar in fakeljud i kupén – både för förbränningsmotorn och elmotorn – vilket känns bestämt onödigt.
Den elektriska räckvidden är 60 kilometer enligt WLTP, vilket är i det kortaste laget.
Mazda CX-80 är en japansk premiumvagn
Nya Mazda CX-80 imponerar rejält. Dieselmotorn är riktigt härlig, låter bra och erbjuder en trevlig körupplevelse – särskilt för de som avverkar många mil i bil.
Laddhybriden har raffinerats och erbjuder en hel del krut – tack vare elmotorn – men har en räckvidd som inte är fantastisk.
CX-80 hade mått bättre av ställbara dämpare och fjädringen har det knepigt med ojämnheter i låga hastigheter.
Det nya flaggskeppet hade gynnats av möjlighet att ha mjukare dämpning, något som hade tillfört till premiumkänslan.
Med det sagt är CX-80 en bil som tveklöst förtjänar mer tid i rampljuset och det är uppenbart att siktet är inställt på Audi, BMW, och Mercedes.
Ett mer utförligt test på hemmaplan får utröna hur den står sig jämte tyskarna.
Fördelar
- Genomtänkt interiör
- Härlig att köra
- Bra drivlinor
Nackdelar
- Udda derrière
- Inga ställbara dämpare
- Dålig räckvidd laddhybrid
Mazda CX-80 E-Skyactiv D
Motor: 3,3-liters R6, mildhybrid, 254 hästkrafter, 550 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,4 sekunder
Toppfart: 219 km/h
Vikt: 2 116 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4995/1890/1710 mm
Pris: Från 539 300 SEK
Mazda CX-80 E-Skyactiv PHEV
Motor: 2,5-liters R4 + elmotor. Systemeffekt 327 hästkrafter, 500 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,8 sekunder
Toppfart: 195 km/h
Vikt: 2 230 kg
Elektrisk räckvidd: 60 km
Mått (längd/bredd/höjd): 4995/1890/1710 mm
Pris: Från 563 400 SEK
Mazda CX-80
Med nya Mazda CX-80 tar japanerna ytterligare ett kliv upp i premiumstegen. Resultatet imponerar.