Range Rover har sedan den kom till världen år 1969 varit en av upphovsmännen till det som idag kallas för lyx-suv-segmentet. Nu har den femte generationen kommit till världen och receptet förblir detsamma: att kombinera lyx och framkomlighet – men denna gång med 2022 års förhållningsorder. Jag lade i Högsta Växeln och begav mig till Vejle i Danmark för att provköra nya Range Rover.

Lika ikonisk som Buckingham Palace

Kuriosa
900mm vaddjup
295 mm markfrigång (offroad-läge)
Upp till sju säten
Byggs på helt ny plattform
Aktiva krängningshämmare

En ny Range Rover har mycket att leva upp till då den som modell är ruskigt ikonisk – en första generationens Range Rover kostar kopiöst mycket på begagnatmarknaden. En Range Rover ska vara det ultimata i lyxväg samtidigt som den ska kunna ta sig från Haparanda till Kapstaden utan att blinka.

Grundpelare
Design
Raffinering
Teknologi
Kapacitet
Drivlina

Nya Range Rover fokuserar på fem grundpelare för att fortsätta det berömda familjeträdet och en av de mest relevanta rör just drivlinefrågan – det går redan nu att beställa en laddhybrid med en elektrisk räckvidd på hela 113 kilometer och under 2024 kommer även en helt elektrisk variant.

Konkurrenter
Bentley Bentayga
BMW X7
Rolls-Royce Cullinan

Andra höjdpunkter med nya Range Rover är det oerhört avskalade designspråket som rent ut sagt är formidabelt och har ett stort fokus på just harmoni. Enligt britterna själva har ironiskt nog en reduktion av bilens miljöpåverkan varit på tapeten, även om det rör sig om en suv i samma storleksklass och vikt som ett hangarfartyg.

Nya Range Rover har likt föregångaren ett vaddjup på 900 millimeter. Något som föregångaren dock var utan var fyrhjulsstyrning som kortar ner vändradien markant, 35 högtalare, brusreducering, strålkastare med en räckvidd på en halv kilometer.

Över stock och sten

Körlägen
Ordinarie
-Comfort
-Dynamic
-Eco

Terräng
– Grass/Gravel/Snow
– Mud & Ruts
– Sand
– Rock Crawl
– Vadläge

Vi kan börja med att avhandla de mycket viktiga terrängegenskaperna. Nya Range Rover har ett antal körlägen för terrängen som hjälper till med olika typer av underlag. Men precis som en Rolex Sea-Dweller är det vetskapen av vad den är kapabel till som är det väsentliga, inte att faktiskt utsätta den för det.

Vi fick emellertid köra på en terrängbana med nya Range Rover och den tog sig an alla hinder i form av stockar, stenar, sandgropar och branta lutningar. För att få ut det mesta av sin Range Rover gäller det dock att man har sulor som lämpar sig för uppdraget i fråga. Vi provkörde föregångaren i öknen utanför Dubai och blev snabbt en del av landskapet just på grund av däckvalet.

Över fartgupp och motorvägspåfart

Range Rover SWB P530 (2022)
Motor: 4,4-liters, 8-cylindrig, bensin, 530 hästkrafter, 750 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,6 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 585 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5052/2047/1870 mm
Pris: från 1 930 900 SEK

Range Rover SWB D350 MHEV (2022
Motor: 3-liters, 6-cylindrig diesel, 350 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6 sekunder
Toppfart: 234 km/h
Vikt: 2 547 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5052/2047/1870 mm
Pris: från 1 823 900 SEK

Hur ter den sig då bortom terrängen? Det som är Range Rovers paradgren är föga förvånande komforten. Sittpositionen är hög och auktoritär, och nya Range Rover är sanslöst mjuk. Den lutar likt en segelbåt i en orkan när vägen svänger men det är uppfriskande med en suv som inte försöker vara lika sportig som en spinninginstruktör.

Det största störningsmomentet är vindbruset från backspeglarna som inkräktar på den ovannämnda harmoni som britterna vill uppnå i nya Range Rover.

60 procent av de beställningar som kommit in har varit av varianten med en BMW-V8 på 4,4-liter och 530 hästkrafter. På plats i Danmark fick vi provköra just V8:an samt även den raka dieselsexan och tillika mildhybrid på 350 hästkrafter och en herrans massa vridmoment.

Den minsta motorn man kan få i nya Range Rover är en rak sexa på tre liter men både laddhybriden och sedermera den helt elektriska varianten räknas sälja som kiltar på en skotsk högtid.

Testrutten bestod av landsväg, stadskörning, och en stint på den danska motorvägen. Jag inledde körningen bakom ratten på V8:an. Gasen i botten möts av att en våg av kraft sköljer över en och precis som man kommit att förvänta sig av BMW:s åtta cylindriga motorer är kraftleveransen ruskigt linjär och maffig. Håller man gasen nere i någon sekund eller två för länge är man snabbt uppe och nosar på hastigheter som skulle få den danska polisen att omhänderta bilen.

Ljudkulissen är imponerande men förblir alltid diskret, även i det mer dynamiska läget. Att köra nya Range Rover i något annat än komfortläget är lite som att vara klädd i en cykeldräkt på Nobelmiddagen. Den raka dieselsexan är knäpptyst även om den inte riktigt är lika sofistikerad som alternativen som tyskarna erbjuder.

Det är insidan som räknas

Interiört är nya Range Rover lika gemytlig som en svit på ett femstjärnigt hotell. Kvalitetskänslan är top-notch, med undantag av högtalarna på ovansidan av de främre dörrarna – och lädret är av mycket högre kvalitet än tidigare. För de som inte vill pryda sin interiör med djurkadaver finns även veganskt läder – en blandning av tyg och plast. Lyxigt! Infotainmentsystemet ser väldigt bra ut men i testbilen var det stundtals trögt och svårnavigerat.

Range Rover kommer att erbjudas i två längdutföranden – standard och lång – där den sistnämnda kan fås med sju säten alternativt ett baksätespaket som heter duga. I standardutförandet är baksätet inte så rymligt som man kan tro även om själva stolarna är oerhört bekväma.

På plats i Danmark fanns bara en Range Rover i långt utförande och det var en variant med sju säten. Den tredje sätesraden har bra benutrymme medan huvudutrymmet lämnar mycket att önska; självaste Dacia Jogger är rymligare baktill.

Summan av kardemumman

Nya Range Rover fortsätter att briljera inom segmentet som det mer eller mindre själv uppfann. Modellen erbjuder enorma mängder lyx och komfort samtidigt som den inte tummar något på dess framkomlighet bortom asfaltens varma barm. Priset har ökat markant och man är snabbt uppe och nosar på Bentley-territorium.

Modellen erbjuder emellertid en upplevelse som är i paritet med prislappen och klientelet har heller aldrig bestått av individer som endast shoppar på Jysk. Ett längre test får utröna om nya Range Rover de facto tar hem kronan i segmentet.

För- och nackdelar

+ Fortfarande en av de definitiva lyx-suvarna
+ Sanslöst bekväm
+ Trivs även i terrängspåret

– Dyr som attan
– En del vindljud
– Interiören inte lika tidlös som exteriören

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.