Nya Maserati GT2 Stradale: För dig som älskar bankörning

Maserati lanserar sin senaste specialversion av MC20. Modellen har fått tillägget GT2 Stradale och presenterades under årets upplaga av Monterey Car Week, där vi närvarade. 

Maserati har haft stora framgångar i den europeiska GT2 serien med LP Racing Team.

Med inspiration från bilarna som framförs där har man skapat en gatlegal version, därav tillägget Stradale. 

Maserati GT2 Stradale
Vi närvarade på världspremiären i Kalifornien.

Foto: Maserati

10 extra hästkrafter

Maserati GT2 Stradale har en effekt på 640 hk, 10 hk mer än standard MC20, tack vare justeringar av turbotrycket och ett avgasystem som låter motorn andas bättre. 

10 hästkrafter låter inte som särskilt mycket för men det räcker för att göra modellen till den mest kraftfulla gatulegala Maserati någonsin. 

Toppfarten är 324 km/h, och den kommer att vara mer än fem sekunder snabbare än en standard MC20 på Misto Alfa-banan i Balocco. Accelerationen från 0-100 km/h går på 2,8 sekunder.

Maserati GT2 Stradale
GT2 Stradale är en mer banfokuserad variant av MC20.

Maserati GT2 Stradale har genomgått en bantningskur

En stor del av prestandaökningen beror på att MC20 befunnit på en rejält bantningskur vilket har lett till att 60 kg har tagits bort från GT2 Stradales tjänstevikt.

För att kunna få stopp på ekipaget har nya och större kolfiber-keramiska bromsskivor utvecklats i samarbete med den italienska bromsspecialisten Brembo. 

Utvecklingsingenjörerna har även kompletterat med nya kylkanaler fram och bak för att ytterligare öka bromsprestandan.

De 20-tums smidda hjulen med en mutter minskar vikten med 19 kg jämfört med standardfälgarna.

Maserati GT2 Stradale
GT2 Stradale anammar en minst sagt fokuserad approach.

Corsa Evo

Maserati GT2 Stradale har också ett nytt läge, kallat Corsa Evo som tillkommer om man väljer rätt utrustningspaket. 

Det första paketet inkluderar Michelin semi-slick-däck, en elektronisk begränsad differential, kolfiber-keramiska bromsar samt uppdaterade stabilitetssystem och ABS där Corsa Evo ingår.

Det ännu värre paketet med tillägget Plus lägger till fyrpunktsbälten och en brandsläckare.

Kördynamikläget Corsa Evo sägs komma direkt från GT2-racerbilen, med fyra inställningar som ändrar den elektroniska differentialen, ABS och stabilitets- och antispinnsystemet.

Maserati GT2 Stradale
GT2 Stradale är den mest kraftulla Maseratin någonsin.

Säten från Sabelt

Interiörens höjdpunkter inkluderar en omdesignad och lättare mittkonsol, växlingslampor på den Alcantara-klädda ratten (designad med inspiration från MC12-körande FIA GT-världsmästaren Andrea Bertolini) och blå alcantaraklädda kolfiberstolar från Sabelt.

Dessa finns i olika storlekar och har utrustats med manuell justering. 

På aerodynamikfronten har det hänt en hel del. En ny bakvinge ger 500 kg marktryck i den mest extrema inställningen – 130 kg fram och 370 kg bak, jämfört med 35 kg fram och 110 kg bak på standardbilen. 

Ytterligare aerodynamiska förändringar inkluderar en ny motorhuv, kolfiberstötfångare med större splitter, de tidigare nämnda bromskylkanalerna samt en GT2-inspirerad kolfiberhuv. 

Maserati säger att GT2 Stradale använder samma fjädringsgeometri som utvecklades för GT2-racerbilen och har inställningar som ska replikera den riktiga racingbilen. 

Maserati GT2 Stradale
Maserati har jobbat hårt med differentieringen för GT2 Stradale.

Maserati GT2 Stradale är inte racing rakt igenom

Ett urval av färger har också tillkännagivits, fyra från standardmodellen och sju från Fuoriserie-anpassningsprogrammet vilket bland annat inkluderar färgen med det lite speciella namnet Powder Nude Textured. 

Man kan även beställa extra kolfiberdelar lite varstans, bland annat för frontstötfångaren, bakdiffusorn, sidokjolarna, motorhuven, taket och luftintagen på framskärmarna.

Trots bilens mer hårdföra och racinginspirerade karaktär har Maserati GT2 Stradale fortfarande fortfarande ett komplett utbud av ADAS-teknik och ett Sonus Faber-ljudsystem. Man kan till och med välja till en uppdatering med 12 högtalare och en effekt på 695 watt. 

“Maserati GT2 Stradale är en unik produkt som förenar märkets största sportarv och samtidigt representerar utvecklingen av en av Maseratis mest ikoniska fordon, MC20” säger Davide Grasso, Maseratis vd. 

Inga uppgifter om pris eller tillgänglighet fanns tillgängliga vid skrivande stund men räknas gå för ungefär en miljon kronor mer än ordinarie MC20 som börjar på 3 300 000 kronor.