Andreas provkör Jeep Renegade i Italien

Jeep är antagligen det märket på den europeiska marknaden som förknippas mest med lifestyle, och deras minsta modell Renegade är antagligen den som känns mest lifestyle av dem alla. Den bygger på samma plattform som Fiat 500X men försöker locka kunder med en design som är lika robust som resultatet av ett avsnitt av Arga snickaren. Nu har modellen fått sig en välbehövlig uppdatering så vi flög ner till Milano och sedermera Balocco-testområdet för att ta reda på vad den går för.

Vad är nytt?
– Uppdaterad design fram och bak
– Helt nya bensinmotorer
– Uppdaterade dieselmotorer
– LED-ljus fram och bak
– 19-tumsfälgar
– Bättre säkerhetsutrustning
– Större infotainmentskärm

Renegade har fått sig en ny front som faktiskt ser förbannat bra ut. Bilen inger en mer muskulös och gedigen känsla än den gjorde tidigare, och kopplingen till pappa Wrangler är fullkomligt uppenbar. Bakdelen har också blivit omdesignad, men på ett mer försiktigt vis som i min mening inte utstrålar samma karaktär som resten av bilen. På det stora hela rör det sig dock om en tuff liten rackare som huvudsakligen kommer att attrahera kunder med sitt utseende.

Interiören domineras av infotainmentskärmen på 8,4 tum. Systemet är oerhört höggupplöst och responsen är god. Menyerna är inte alltid helt lättnavigerade men på det stora hela fungerar det bättre än många av konkurrenternas system. Det som stör mig mest när det kommer till interiören är att det är så mycket grå och svart plast. Kvalitetskänslan är inte på något sätt dålig men det ser ändå mörkt och trist ut. Tack och lov kan den som håller med mig om detta personalisera interiören med lite välbehövliga färgklickar som livar upp tillvaron. Dessutom är små Jeep-grillar strösslade över insidan av bilen vilket tillför en härlig känsla. Det blir lite av en lek att försöka leta reda på alla grillar vilket visar på att Jeep inte tar sig själv på för stort allvar.

Motoralternativ:
– 1,0-liters 3-cylindrig bensinmotor med 120 hästkrafter
– 1,3-liters 4-cylindrig bensinmotor med 150 hästkrafter
– 1,3-liters 4-cylindrig bensinmotor med 180 hästkrafter
– 1,6-liters 4-cylindrig dieselmotor med 140 hästkrafter
– 2,0-liters 4-cylindrig dieselmotor med 170 hästkrafter

Vad gäller drivlinor erbjuds ett förhållandevis stort antal. Jag inledde mitt test med en trecylindrig bensinmotor med 120 hästkrafter, framhjulsdrift och manuell låda. Kopplingen saknar helt känsla men växellådan är desto bättre vilket är tur. Om du väljer den lilla bensinmotorn får du nämligen växla mycket för att hänga med i den hektiska medelhavstrafiken. Med 150 hästkrafter under huven blir detta betydligt bättre men jag upplevde ändå gasreponsen med dubbelkopplingslådan som något trög. Framhjulsdrift i en Jeep är lite som att beställa kebab på McDonalds men det är ändå bra att alternativet finns eftersom många kunder bevisligen efterfrågar det.

När vägarna blir lite slingrigare blir det uppenbart att Renegades fjädring är relativt mjukt inställd, men den är fortfarande underhållande att ratta tack vare sin nätta storlek. Den lilla storleken är dessutom inte någon allvarligt begränsande faktor när det kommer utrymme. Huvudutrymmet är fullkomligt oslagbart och bagageutrymmet är förvånansvärt stort. Renegade är en genuint praktisk bil, särskilt sett till hur liten den faktiskt är.

Uppdaterade Renegade är en bil som kommer att sälja som smör till kunder som bryr sig mest om en utmärkande design. Med framhjulsdrift är den inte mycket mer äventyrsbil än en Fiat Punto, men med fyrhjulsdrift lyckas den ta sig över mer än vad den någonsin rimligtvis kommer att utsättas för. Dessutom går den att få i TrailHawk-utförande med lågväxel vilket nuförtiden är ovanligare än en någorlunda dräglig upplevelse i den stockholmska kollektivtrafiken. Den mer speciella designen kombinerat med terrängorienterade tillval gör bilen till en lite mer unik proposition än konkurrenterna, och det återstår att se om Sverige kommer att välkomna den med öppna armar eller ej. Nya Jeep Renegade lanseras i Sverige i september och priserna är ännu inte fastställda.