Nya Škoda Kodiaq: Övertygar vid första be-Škodan

Škoda Kodiaq är märkets största suv, och kommer nu i en helt ny generation. Vi var på plats i Berlin när bilen täcktes av.

Den första generationen av Kodiaq blev en framgångsrik modell för Škoda, och har hunnit byggas i cirka 800 000 exemplar sedan introduktionen 2016. 

Den nya generationen är större och går att få som laddhybrid, samt med rena bensin- och dieseldrivlinor.

Laddhybriden går 10 mil

Av drivlinorna är laddhybriden den stora nyheten.

Det beror dels på att den förra generationen av Kodiaq inte fanns i laddbar version, och dels att man kommer hela 10 mil på ren eldrift och kan snabbladda med upp till 50 kW.

Detta betyder att bilen spelar i toppligan för laddhybrider i termer av både elektrisk räckvidd och laddhastighet.

Bilen rakt från sidan
Från vissa vinklar påminner nya Kodiaq mer om en Audi än en Škoda. (Bild: Škoda)

Den maximala laddhastigheten vid AC-laddning är 11 kW, och batterikapaciteten ligger på 25,7 kWh.

Elmotorn är parad med en 1,5-liters bensinmotor, den totala effekten ligger på 204 hästkrafter, och kraften skickas endast till framhjulen.

Diesel- och bensinmotorerna består

Resten av motorprogrammet är inte fullt lika nymodigt, och utgörs av två bensin- och två dieselalternativ. De är samtliga parade med en sjustegad dubbelkopplingslåda.

Basmodellen på bensinfronten utgörs av en 1,5-litersmaskin på 150 hästkrafter som skickar kraften till framhjulen.

Den större bensinmotorn är på 2,0 liter och 204 hästkrafter, och skickar kraften till alla fyra hjul.

Motorerna i de två dieselversionerna är på 2,0 liter, med en effekt på 150 respektive 193 hästkrafter.

Den effektsvagare dieselmodellen är framhjulsdriven, medan den starkare driver på alla fyra hjul.

Premiumbetonade former

Škoda har genomgått något av en klassresa under de senaste åren, och har med åren antagit en närmast premiumaktig framtoning.

Det gäller i högsta grad nya Kodiaq, som ger ett attraktivt, sobert intryck.

Škoda Smart Dials
Škoda Smart Dials känns som ett lyft jämfört med den gamla lösningen. (Bild: Škoda)

Bilen känns direkt igen som en Škoda, men när man traskar runt den påminner den från vissa vinklar en hel del om sina dyrare koncernsyskon från Audi.

Samtidigt är Škoda noga med att poängtera att man inte ska bli ett regelrätt premiummärke, utan alltid erbjuda bra valuta för pengarna.

Knapparna tar revansch

Interiört finner vi den andra stora nyheten i form av något som man kallar Škoda Smart Dials.

Det handlar om att man har övergett de touchbaserade kontrollerna till fördel för tre runda vred försedda med varsin liten skärm.

Nya Kodiaq snett bakifrån.
Nya Kodiaq har växt på alla ledder. (Bild: Škoda)

Dessa har en högkvalitativ känsla, och det första intrycket är att hela systemet är oerhört intuitivt och lättanvänt.

Genom att trycka på vreden kan man byta mellan olika funktioner, vilka man sedan styr genom att snurra vreden.

Större på alla ledder

Interiören i övrigt gynnas av att nya Kodiaq är större på alla ledder jämfört med föregångaren.

Exempelvis har bagageutrymmet vuxit med hela 75 liter.

Det finns också gott om plats i både fram- och baksätet, medan den tredje sätesraden duger gott för barn. 

Kvalitetskänslan och det attraktiva formspråket matchar bilens premiumbetonade karaktär.

I Sverige nästa år

Nya Škoda Kodiaq ger ett mycket lovande intryck vid första beskådan.

Räckvidden på ren eldrift bör med råge täcka vardagsbehoven för de flesta, och de nya klimatvreden förefaller vara en rejäl förbättring över de gamla touchknapparna.

Det är dock synd att laddhybriden varken erbjuds med fyrhjulsdrift eller i en sjusitsig version.

Nya Škoda Kodiaq lanseras i Sverige i början av nästa år, och leveranserna planeras att dra igång under sommaren 2024.

Vad bilen kommer att kosta när den kommer till landet har man ännu inte delat med sig av.