Cupra Born provkörd i Finland

Cupra Born e-Boost 58 (2022)
Motor: Elmotor, 204 (231 vid e-Boost) hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,6 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 417 km
Vikt: 1 736 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4322/2070/1540 mm
Pris: Från 469 900 SEK

En återkommande fråga när det gäller elbilar, inte minst i vårt nordiska klimat, är hur de tar sig an vinterförhållanden. Vi har tidigare kört Cupra Born i Barcelona där vi konstaterade att den saknar den aggression  och galenskap man förväntar sig av det spanska märket men att det i det stora hela rör sig om en kompetent bil med en hel del barnsjukdomar. Nu har det emellertid blivit dags att styra skutan mot kallare breddgrader, närmare bestämt Rovaniemi i norra Finland. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta oss an finsk vinter med spanska Cupra Born.

e-Boost-tillägg
Snabbare acceleration med overboost-funktion
Lägre fjädring
ESC Sport
Bredare däck

Testkörningen delades upp i två delmoment. Vi fick möjlighet att dels rasta Cupra Born på vanlig snöbelagd finsk skogsväg, dels på olika isbanor där vi fick genomföra olika övningar. Bilarna vi körde var så kallade Cupra e-Boost 58-varianter som erbjuder en så kallad boost-funktion när man gör kickdown vilket innebär snabbare acceleration.

 

I den finska storskogen

Körningen på landsvägar var längs finska skogsvägar som var lika snötäckta som man förväntar sig av tomtens bostad. Även om man rent traditionellt anser att bakhjulsdrift inte är att föredra på halt underlag anser jag att Cupra Born uppträdde galant på de snöbelagda vägarna. Cupra Born är lättkontrollerad och uppträder på ett förtroendeingivande sätt. Med andra ord var norra Finland ingen match för Born, åtminstone inte rent kördynamiskt. Nemas problemas som spanjorerna säger.

Det var i stället annat som spökade. Precis som för min kollega Andreas som rattade Cupra Born i Barcelona i fjol, slutade infotainmentsystemet på bilen att fungera. En representant från Cupra ryckte på axlarna och sa att ”det är sådant som händer”. Problemet är att det verkligen inte ska hända i en modern bil, särskilt inte i en bil för närmare en halv miljon kronor. Faktumet att problemet inte har åtgärdats efter körningen i november är under all kritik.

Born to be wild

På isbanorna fick vi öva på att sladda satan och på att bromsa. Cupra Born har tre inställningar på antisladdsystemet – på, Sport-läge, och av. När systemet är på är det lika aggressivt som en spansk tjur och sätter stopp så fort man ens tänker på halt väglag. I Sport-läget tillåter den betydligt mer sladdmån men säger ifrån ifall man blir alltför entusiastisk. 

I av-läget är antisladden helt av men stabilitetskontrollen flikar ändock in. Förvisso innebär det å ena sidan att bilen går att köra riktigt brett men å andra sidan att stabilitetskontrollen rycker snabbt in när den känner att det går lite väl överstyr. Det är roligt men man upplever ändå att Cupra inte kryddat till Born med den spanska dramatik som beteckningen har inneburit rent historiskt.

Snabba puckar

En klar fördel med en elbil är den direkta gasresponsen vilket innebär att den svarar direkt på förarens kommandon. När man kör på is och ska försöka sladda underlättar det när bilen svarar direkt. Det är emellertid mer en fråga om att man som förare lär sig hur bilen uppträder snarare än att den kommunicerar med en. 

Cupra Born uppträder på ett förutsägbart vis, något som är av nytta både på allmänna vägar – då främst för säkerhetens skull – och när man ska syssla med mer inspirerande körning. På torra serpentinvägar i Barcelona lyckades inte Born visa upp sin mer lekfulla sida, en sida som kom fram när underlaget i stället bestod av is, is, och is.

Räckviddsångest och köldskador

Efter en dag i vinterskrud med både normal körning och mer dynamisk sådan är räckvidden givetvis intressant – 11 mil vid 50 procent – och även om de förhållandena vi möttes av i Rovaniemi inte var de värsta man kan tänka sig var de långt ifrån optimala. Som referens hade den Cupra Born vi testade en officiell räckvidd på 42 mil. 

Att räckvidden påverkas enormt av att sladda på isbana gäller alla bilar men även under ordinarie körning på vinterväglag tampades Cupra Born med räckviddsbekymmer. Det är knappast förvånande, men det är värt att ta hänsyn till om man bor i höjd med Överkalix.

Summan av kardemumman

En av Cupra Borns främsta meriter är att den verkligen känns som en helt vanlig bil, som råkar vara totalt elektrifierad. Den är tillmötesgående, lättkörd och i största allmänhet väldigt trevlig. I norra Finland trädde dess mer spanska sida fram – även om det inte går att stänga av alla säkerhetssystem helt och hållet. 

Räckvidden tog sig en rejäl smäll och att infotainmentsystemet tar siesta lite då och då är egentligen det enda som är spanskt med bilen. Cupra Born är snäppet mer ha-begärlig än tyska tvillingen ID.3 och precis som jag hellre åker till Barcelona på semester än Frankfurt, väljer jag Born framför ID.3.

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Under isiga förhållanden tar sig Cupra Borns räckvidd en rejäl törn men den uppträder med förtroende när det vankas vinterväglag. Som elbil är den vettig men irritationsmoment som ett icke-fungerande infotainmentsystem och jobbiga touchknappar drar ner betyget.