Skoda Yeti Monte Carlo 2.0 TDI DSG

Motor: 2.0-liters turbodiesel, 150 hk, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 9.2 sekunder
Toppfart: 192 km/h
Längd: 4222 mm
Pris: 292 500 SEK (Testbil cirka 292 500)

Skoda vill väldigt gärna att deras modell Yeti ska vara anpassad till alla situationer som alla årstider kan medföra, trots att namnet föreslår en viss vinteranpassning (Yeti betyder snöman). Vi har kört toppmodellen med den allra största motorn på hisnande 150 hästkrafter och efter inte alltför lång tid drog vi en oväntad slutsats. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Skoda Yeti.

2015-07-07 19.29.32Meningen med Skoda Yeti är att den ska vara lika praktisk och mångsidig som ett par snickarbyxor och med detta lyckas den tveklöst. Bagageutrymmet är till en början inte särskilt imponerande men då man inser att de tre baksätena kan fällas individuellt och plockas bort helt blir bilen det perfekta fordonet för någon som vill frakta saker som egentligen inte bör fraktas i en bil på grund av sin otymplighet. Tack vare bilens lådliknande form går folk som föredrar att bära topphatt in i både fram och baksätet. Även benutrymmet där bak är bra, om än inte riktigt på samma nivå som i en Skoda Octavia. Dessutom är bilen full av smarta fack som är som gjorda för att man ska glömma allt man äger.

IMG_20150709_070412Tyvärr är inte Skoda Yeti särskilt spännande att köra. Dock borde detta inte komma som någon enorm överraskning med tanke på att vår modell var utrustad med en diesel på 150 hästkrafter. Att påstå att bilen inte är en prestandamaskin är en rejäl underdrift och motorn för en hel del oväsen vid försök till livligare accelerationer. Antagligen kommer du inte att vara särskilt intresserad av 0-100-tider om du köper en Yeti, så till dig räcker det att säga att det går snabbare när man trycker på gasen och långsammare om du trycker på bromsen. Prestandan är alltså okej. Det är dock inte körpositionen. Jag som är lång sitter antingen alldeles för långt ifrån ratten eller alldeles för nära pedalerna. Själv valde jag det tidigare alternativet vilket medför att det är omöjligt att nå infotainmentskärmen. Glöm inte heller att mina armar är längre än en orangutangs; om inte jag kan, kan ingen.

2015-07-05 21.10.33-2Skoda Yeti är alltså en praktisk bil som är gråare än en novemberdag att köra. Utsidan tycker jag faktiskt ser tuff ut. Om du tycker att den ser lite töntig ut förstår jag dig ändå, den påminner trots allt om en hantverkares skåpbil om man väljer en tråkigare färg. Dock finns det en elefant i rummet, en elefant vid namn “Kosing”. Med den stora motorn kostar bilen nästan 300 000 kronor i grundutförande vilket är en ofantlig mängd pengar för en diesel som varken är särskilt ekonomisk eller snabb. För ungefär samma pris får du en Skoda Octavia RS som nästan är lika praktisk men som är en miljard gånger roligare. För mig är valet enkelt men vad väljer du?

Högsta Växeln-betyg: 60/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 8
Interiör: 8
Körglädje: 5
Valuta för pengarna: 4
Praktikalitet: 9
Ha-begär: 3
Relativ prestanda: 5
Personlighet: 6
Motorljud: 5
Komfort: 7

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.