Mercedes-AMG lanserar sin snabbaste modell någonsin

Mercedes-AMG har visat sin nya coupé GT 63 S E Performance. Den är en laddhybrid med över 800 hästkrafter, och den snabbast accelererande AMG-modellen någonsin.

Mercedes-AMG har länge varit känt för sina törstiga V8:or, men på senare tid har man satsat allt mer på hybriddrift.

Så är även fallet i den nya toppversionen av AMG GT, kallad 63 S E Performance, som visades upp för världen vid helgens Formel 1-lopp i Shanghai.

Mercedes-AMG laddar inte för miljön

Tekniskt sett är AMG GT 63 S E Performance en laddhybrid, men det handlar trots detta inte om någon miljöbil.

Med ett batteri på bara 6,1 kWh kommer man endast runt en mil på ren eldrift, och poängen med systemet är snarare att maximera bilens prestanda.

Interioren
Interiören bjuder på en mängd körinställningar och reglage – Foto: Mercedes-AMG

Drivlinan är i stort sett densamma som sedan tidigare finns i fyrdörrars-versionen av AMG GT, och är byggd runt en dubbelturbo-V8:a på 4,0 liter.

Drivlinan visades nyligen också i cabriolet versionen AMG SL 63 S E Performance.

Packad med teknologi

Systemeffekten är 816 hästkrafter, medan vridmomentet ligger på smått ofattbara 1 420 Nm. De imponerande siffrorna är dock något lägre än i fyrdörrars-versionen.

Mercedes-AMG GT snett bakifrån
Bakpartiet pryds av en lucka för laddsladden – Foto: Mercedes-AMG

Både elmotorn och dess batteri sitter monterade bak i bilen för bättre viktfördelning, och elmotorn har en egen, tvåstegad växellåda.

Bakaxeln är även utrustad med en diffbroms, vilket tillsammans med fyrhjulsdriften ser till att kraften kommer ner i backen.

En sprinter av rang

Det finns också hela åtta olika körlägen att välja mellan, som justerar allt från drivlinan och växellådan, till fjädringen, styrningen och även ljudet.

Chassit är utrustat med aktiva krängningshämmare och aktiv fyrhjulsstyrning, vilket ska hjälpa till att hålla ekipaget på vägen.

Det mest häpnadsväckande är emellertid prestandan rakt fram. 0-100-sprinten avverkas på bara 2,8 sekunder, och bilen slutar inte att dra förrän den når toppfarten på 320 km/h.