Mercedes-AMG S 65 Cabriolet säljs inte i Sverige.

Det kryllar inte av tillverkare som erbjuder en renodlad V12 i sitt modellutbud. Det är den mest exklusiva av motorer och gör avstamp i en tid då ett besök på den lokala macken inte resulterade i ekonomisk misär. Mercedes är ett av få märken som än så länge har kvar tolvcylindrig motor, en motor som bara blir mer och mer kontroversiell för varje dag som går. För att testa en innan det blir för sent tog vi första bästa flyg till New York när möjligheten att testa en V12 kom upp. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra Mercedes-AMG S 65 Cabriolet.

När S-Klass-designern satte sig ner för att rita nya Cabrioleten är jag säker på att han gjorde det direkt efter att ha sett filmen The Great Gatsby. S 65 Cabriolet är lika elegant som Kungliga Automobil Klubben och är tillräckligt anständig för att självaste konungen ska lägga märke till den. Med konkurrenter som Bentley Continental GTC och Rolls-Royce Dawn må den vara den mest diskreta bilen i segmentet men det är ungefär som att säga att en Calatrava är den mest diskreta Patek Philippen; du kommer att synas. På insidan fortsätter överflödet av lyx och med handen på hjärtat är det troligtvis den bästa interiören på marknaden – kvaliteten är skyhög och finishen är fantastisk.

För att verkligen testa bilen till fullo beslutade jag mig illa kvickt för att trotsa det gråa molntäcket och fälla ner taket. Under huven finner man en 6-liters V12 på hisnande 630 hästkrafter och 1000 newtonmeter (samma som i G 65) som går ner i backen via bakhjulen. Det är som att låta Stefan Löfven marklyfta 200 kilo: det kommer att gå åt skogen. Lyckligtvis är S 65 mer raffinerad än Löfven och AMG:s ingenjörer har gjort sitt yttersta för att få den mängden kraft att kännas överkomlig utan att totalt strypa körupplevelsen. Plattan i mattan i regn resulterar i ett ögonblicks betänketid för bilen – man känner verkligen hur den bearbetar all nödvändig information – för att sedan följas av en fullständig tsunami. Bilen katapulteras fram och även om det inte är en explosiv upplevelse finns det ingen hejd. Inom några sekunder befinner man sig på jävligt hal is och i en polisstat som USA vill man knappast hålla nere gaspedalen för länge.

Trots att bilen väger 900 ton och har samma dimensioner som Manhattan är den förvånansvärt flyhänt. S 65 lutar upp till 2,65 grader i kurvorna vilket man absolut inte känner av men enligt Mercedes har det stor inverkan på väghållningen. Med det sagt känns bilen väldigt proper och det är minst sagt en modern tolkning av amerikanska ”landyachts”. Skillnaden är att den stora motorn pumpar ut mycket kraft, inte 120 hästkrafter från en V8 på 14 liter. Hästkrafterna i S 65 är till för att finnas där, för att man ska ha störst snopp vid varje tillställning. På autobahn kommer det förmodligen väl till pass men överallt annars är det nästan vulgärt mycket. Men vem bryr sig? Till min stora förvåning lät S 65:an oväntat mycket och avgasrören smattrade trevligt, något jag välkommande med öppna öron.

Kort sagt är Mercedes-AMG S 65 Cabriolet den gammelrikaste av bilarna i segmentet. Den skriker minst till omvärlden att man utan problem hade överlevt börskraschen 1929 och är i det stora hela smakfull. Det är en sanslös bil och är kanske inte särskilt rationell utöver det faktum att den erbjuder en hel del valuta för pengarna, trots en prislapp på ruggiga 2,8 miljoner. Rent objektivt är den bäst i segmentet men det är helt irrelevant när man är på jakt efter något av den här kalibern. Den är mer som en kostym än en romantiserande kontinentalmissil. Vi får helt enkelt åka på en längre roadtrip för att vara riktigt säkra. Åh nej.

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.