Till salu: Första rallybilen med V8 och automatlåda – körd av svensk

När man tänker på rally förs ofta tankarna till lättfotade åkdon med en herrans massa kraft. Mercedes valde emellertid att ta sig an en annan approach under 70- och 80-talet och gav sig ut i rallysvängen med en riktig lyxbil i täten: Mercedes-Benz 450 SLC 5.0. Nu ska rallybilen gå under klubban hos RM Sotheby’s.

Det rör sig närmare bestämt om en av sju 450 SLC 5.0 som Mercedes själva tävlade med. Inte nog med, utan bilen i fråga rattades av ingen mindre än den svenska rallylegenden Björn Waldegård.

rallybil
450 SLC 5.0 tillverkades i exakt sju exemplar. (Foto: RM Sotheby’s)

En unik möjlighet

Waldegård vann förartiteln för rally-VM 1979 med denna 450 SLC 5.0 och den tävlade även under 24-timmars Spa 1982 och 1983 samt en rad rallyn i Afrika.

Bilen hjälpte Mercedes bli den första tillverkaren att vinna rally-VM med en V8 och med automatlåda.

Under Bandama-rallyt i Elfenbenskusten lyckades Mercedes hamna på en första, andra, tredje, och fjärde plats.

Med hänsyn till att det rör sig om en av sju 450 SLC 5.0 är detta en unik möjlighet att förvärva en bilen av denna kaliber.

rallybilen
450 SLC 5.0 är den första framgångsrika V8-bestyckade och automatväxlade rallybil. (Foto: RM Sotheby’s)

Lyxbilen blev till rallybilen

SLC-beteckningen innebär att det rör sig om coupé-varianten av berömda SL. SLC hade längre hjulbas än SL, något som gjorde den mer lämpad för exempelvis rallyn i Afrika där höga hastigheter premierades.

SL var i stället att föredra på mer tekniska rallyn, exempelvis Monte-Carlo-rallyt.

SLC var en av marknades lyxigaste bilar på den tiden det begav sig, varför en rad modifikationer behövde göras till rallybilen.

450 SLC rallybilen
Rallybilen är en lyxbil som byggts om till racingbil. (Foto: RM Sotheby’s)

Lättare, snabbare, coolare

I så kallat Rallyewagen-utförande var 450 SLC 5.0 försedd med en V8-motor i aliminium – vilket sparade 40 kilogram – samt tunnare dörrar. Den utvecklades specifikt med 1978 års reglemente i åtanke.

Efter 30 år i en och samma samlares ägo har det nu blivit dags för detta, tidigare svenskkörda, exemplar att gå under klubban.

Rallybilen väntas gå för mellan 800 000 och 1 000 000 euro, motsvarande 9,2 och 11,5 miljoner kronor.

Auktionen äger rum i Monaco den 10-11 maj.