Mercedes-Benz EQA 250 (2022)
Motor: Elmotor, 190 hästkrafter, 375 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,9 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 427 km
Vikt: 2 040 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4463/1834/1620 mm
Pris: 533 900 SEK
(Testbil ca. 675 000 SEK)

Mercedes har sedan 2016 satsat stort på elbilar och var snabba på bollen när det kom till elektrifiering. Utöver att erbjuda renodlade elbilar som exempelvis EQE och EQS har de även pumpat ut bilar som ursprungligen varit  fossildrivna men som numera har elektrifierats som EQC och EQV. Ännu en sådan efterkonstruktion är EQA som, inte helt logiskt nog, är en eldriven GLA. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz EQA 250.

Likt sitt syskon EQV är det inte vid första anblick uppenbart att EQA de facto är eldriven. Det är tveklöst något som är del av dess charm och den lämpar sig av den anledningen väl för de som inte har ett behov av att tatuera in ”jag kör elbil” i pannan. På insidan möts man av den typiska EQA-interiören, ett potpurri av stora skärmar, billig plast och stolar utan stöd. Man sitter högt vilket passar SUV-andan men det innebär även att man får känslan av att man sitter på bilen snarare än i den.

Mycket av interiören är till synes lyxig men vid en mer fysisk besiktning är det plastigt som få. Annars är det mest utmärkande är infotainmentsystemet. Som man har kommit att förvänta sig av Mercedes är systemet lika invecklat som att vika en origami-svan. Det gäller att man är tekniskt lagd för att kunna utnyttja dess fulla potential men basfunktionalitet som att koppla mobiltelefonen och använda navigationen är enkelt.

Likt andra elbilar är EQA pigg och trots prestandasiffror som inte imponerar i första taget känns den på hugget. Det uppenbarar sig illa kvickt att Mercedes har lagt krutet på att erbjuda en körupplevelse som är lagd åt det mer konservativa hållet.

Precis som utseendet ger nys om har tyskarna ansträngt sig för att normalisera hela elbilsaspekten, något som även märks av i körupplevelsen. Det har primärt att göra med att EQA 250 inte har prestanda som får en att trilla av stolen i första taget, men även hur prestandan levereras.

Tyngdpunkten må vara låg men vikten på över 2 ton – i paritet med nya Volkswagen Multivan – är EQA 250 lite som en flodhäst på skridskor. Vid mer dynamisk körning träder dess oerhörda tyngd fram men om man kör bilen som det är tänkt innebär det en pondus som man inte sällan förknippar med lyxigare bilar. Något annat som även ger belägg för Mercedes-emblemet är det faktum att EQA är oerhört tyst, något som skruvar upp premiumkänslan.

Storleksmässigt lämpar Mercedes EQA även sig för staden och sett till innerutrymmen märks det att EQA är en fossibil som konverterats till eldrift, exempelvis är golvet mycket högre vilket innebär att man har knäna uppe vid öronen i baksätet. Likt ordinarie GLA är EQA lagd åt det mer praktiska hållet och tilltalar således de kunder som premierar ett bra insteg.

Något annat den har gemensamt med ordinarie GLA är att den är långt ifrån den mest upphetsande bilen på marknaden. Just EQA 250 är instegsmodellen i EQ-familjen, en bil för de där just Mercedes-emblemet lockar mest medan de mer kraftfulla och dess fyrhjulsdrivna syskon snabbt sticker i väg i pris.

Räckviddsmässigt kommer man uppåt 36 mil om man inte kör som Max Verstappen och möjligheten till snabbladdning innebär även att längre turer fungerar. EQA är en logisk bil att elektrifiera sett till storlek och segment, frågan är bara hur lätt det är att smälta prislappen. Sett till konkurrenterna ligger EQA i överkant och mycket av priset grundar sig i stjärnan i fronten. Med det sagt är det ingenting som konkret gör den objektivt dålig men samtidigt är det heller ingenting som utmärker den.

Mercedes-Benz EQA 250 bjuder på en klart konservativ tolkning av vad en elbil ska vara. I mångt och mycket framstår den som en logisk bil att elektrifiera men prislappen matchar inte riktigt lyxkänslan man kan komma att förvänta sig av det tyska premiummärket. Infotainmentsystemet är snyggt men komplicerat och det finns betydligt mer billig plast interiört än vad som är rimligt.

Körupplevelsen är genomgående trevlig och den förhållandevis goda räckvidden gör att Mercedes-Benz EQA 250 är fullt rimlig att bruka till vardags. Även om Mercedes varit heta på gröten när det kommer till elektrifiering av deras modellutbud är många av deras modeller inte renodlade elbilar, utan bara konverterade fossilbilar på gott och ont. Det finns många andra som redan kommit längre.

För- och nackdelar

+ Känns pigg
+ Tyst  och bekväm
+ Realistisk räckvidd

– Dålig väghållning
– Dyr
– Plastig interiör

BETYG
Helhetsintryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.